9. dubna jsem se zúčastnil zájezdu do Lipska, který pro novináře zorganizovala den před otevřením autosalonu pro veřejnost společnost CONSULTO, s.r.o., která je generálním zástupcem Lipských veletrhů v České republice.
Na ploše 124 400 m2 jsem si prohlédl mimo jiné i modely, které měly v Německu evropskou premiéru.
- Švédský SAAB představil model 9-3 Viggen ve dvou provedeních: Coupé a Cabriolet se čtyřválcovým turbomotorem o obsahu 2,3 l s maximálním výkonem 225 k. Tento motor je nejvýkonnějším motorem Saabu, má dokonce větší výkon o 25 k než 3 l šestiválec, který je dodáván v ostatních modelech Saabu. Coupé dosahuje maximální rychlost 250km/hod a z 0 na 100 km/hod zrychluje za 6,8 sekund. Cabriolet je nepatrně pomalejší.
- Proton a Lotus představily společné zajímavé studie: Proton Perdana – luxusní limuzínu s šestiválcovým motorem do V s obsahem 2 l s výkonem 150 k dociluje maximální rychlost 205 km/hod. Lotus sportovní Coupe Evolution se čtyřválcovýmmotorem 16 v s obsahem 1,8 l s výkonem 135 k a maximální rychlostí 203 km/hod.
Nové modely vozů, které byly vystaveny v Německu poprvé, byla celá řada.
-
Na stánku Porsche mimo dosavadních modelů budil zaslouženou pozornost Porsche 911 GT3, který bude již v květnu v prodeji na německém trhu.V jeho hliníkovém šestiválcovém motoru o obsahu 3,6 l je skryto 360 k. S šestistupňovou převodovkou docílí rychlost 100 km za 4,8 sekund a 200 km za 11 sekund. Maximální rychlost udává výrobce 302 km/hod.
- Audi představil svůj nový sportovní model –
Audi TT Roadster. Tento elegantní vůz dosahuje s šestistupňovou převodovkou s osmiválcovým pětiventilovým motorem o obsahu 4,2 l a výkonu 360 k maximální rychlost 237 km/hod a na 100 km akceleruje za 6,7 sekund. Audi TT Roadster 1,8 T quattro se čtyřválcovým turbomotorem o obsahu 1,8 l a výkonu 225 k s pětistupňovou převodovkou dosahuje maximální rychlost 223 km/hod a rychlost 100 km dosáhne za 7,7 sekund. - VW představil VW Golf Variant a VW Bora Variant. Na tyto modely, podle sdělení dealerů,již zájemci v Německu netrpělivě čekají.
- Na stánku Opel mě zaujala studie
Opel Speedster s hliníkovým motorem ikaroserií, která dokumentuje zaměření Opla do budoucnosti. Design karoserie nejlépe vystihuje jeho fotografie. Model Opel Zafira, který přichází v tomto měsíci na německý trh, mě zaujal elegantním designem abohatým vybavením. V současnosti, kdy o vozy této třídy je stále stoupající zájem, se dá předpokládat, že bude mít nejen v Německu ale i v ostatních zemí zasloužený úspěch. Stánku Renault vévodila studie
Renault Avantime -vozu pro 21. století. Vystavený Renault Clio 1,6 l 16 V s hliníkovým motorem s výkonem 107 k a s příznivým točivým momentem má maximální rychlost 195 km/hod. a rychlosti 100 km dosahuje za 9,6 sekund. Kombinovanou spotřebu udává výrobce 7,2 l.
Ostatní modely, které byly výrobci poprvé v Německu vystaveny: Mercedes Benz představil v Německu Mercedes A 190 Twin a Mercedes ML 430, francouzský Peugeot novou 406. Z Japonska nový model Lexus IS 200 a Toyota Yaris, z Koreje KIA Carneval a Sportage 2-Door, Citroen Concept-Car C3 a Xsara Picasso, které jako první auto nese jméno známého malíře. Mitsubishi představila Pajero Studien „Pinin“ a Suzuki Grand Vitara a Carry, Hyundai XG 30 a Chrysler Jeep Grand Cherokee a PT Cruiser. Seat vystavil novinku Toledo-Cupra-Studie a naše Škoda Octavii 4×4 a Octavii Laurin a Klement.
Tak jako minulý rok jsem využil možnosti vyzkoušet si jízdu v náročném terénu v některých terénních vozech, které byly připraveny pro návštěvníky autosalonu s ochotnými řidiči. V řadě stály připraveny modely Toyty, Suzuki, Daewoo, Nissan, Chrysler, Opel, Kia, Mitsubishi, Mercedes-Benz, Subaru a Rover. Těžko jde ohodnotit, které vozy lépe zdolávaly připravenou umělou terénní trať. Všechny se stejnou chutí šplhaly do příkrých stěn a nakláněly se bočně až nechybělo podle mého názoru mnoho, abychom se nepřevrátili na bok.
Vedle vybudované terénní tratě stály připraveny pro návštěvníky k vyzkoušení na krátkém okruhu: autobus, nákladní vůz a tahač. Každý si mohl některý z nich sám zařídit pod vedením instruktora. Samozřejmě jsem si rád po více než 30 letech usedl za volant „pořádného“ auta a pečlivě jsem se snažil najíždět do zatáček na vyznačené trati tak, abych si neudělal ostudu a nepřejížděl přes vyznačený kraj silnice.
Lipský autosalon stojí za podívání zvláště s ohledem na snadnou dosažitelnost z naší republiky. Včas vás budeme informovat o AutoMobil International roku 2 000 tak, abyste si mohli jeho návštěvu naplánovat a případně zakoupit vstupenky v jeho pražském zastoupení.
Autorizovaný dealer a opravce VOLVO
Člen koncernu TUkas
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií