Předtím čtrnáct let působil v Evropě – ve firmě Audi zastával funkci ředitele stylistického oddělení a zřejmě jeho nejznámějším dílem byl prototyp sportovního vozu Avus. Během autosalonu v Detroitu jsme měli vzácnou příležitost položit uznávanému designérovi pár otázek.
Svět Fordu: Prototyp Ford Forty – Nine navazuje na jeden z nejúspěšnějších sériových vozů historie firmy. Proč jste se vlastně rozhodli pro tento projekt?
J Mays: Především jsme chtěli vrátit do amerického automobilového průmyslu vášeň a předvést vůz, který by v lidech vyvolávat silné emoce. Ford 49 skutečně patřil mezi nejoblíbenější modely naší značky, vyráběl se na zakázku v Kalifornii a jeho majitelé si k němu vytvořili takřka milostný vztah. V tomto trendu hodláme pokračovat, chceme navrhovat automobily, jež budou mít něžné a nádherné tvary, automobily, které v sobě budou mít značnou dávku romantiky. Podíváte-li se na prototyp Ford Forty – Nine důkladněji, pravděpodobně zjistíte, že jsme mnohé designérské prvky převzali z některých našich neméně úspěšných vozů, například Fordu 54 Skyline či modelu 55 Crown Victoria. Tak trochu jsme se také inspirovali italskou stylistickou školou 50. let – konkrétně divy studia Ghia. Musíte uznat, že výsledné dílo je skutečně velmi emotivní a dle mého soudu překrásné. Znám tak trochu mentalitu lidí na vašem kontinentu, a tak se domnívám, že se automobil bude líbit i evropským zákazníkům.
Svět Fordu: Je tedy možné, že by se Ford Forty – Nine mohl dočkat v dohledné době své sériové podoby?
J Mays: Na to vám ted‘ nemohu odpovědět. Prototyp Thunderbirdu jsme zde v Detroitu předváděli před dvěma lety a již dnes si jej můžete objednat… takže si udělejte úsudek sami.
Svět Fordu: Do společnosti Ford Motor Company patří v současné době několik značek. Chcete, aby se váš nový emotivní stylistický rukopis přenesl i do jejich designérských týmů?
J Mays: Především bych chtěl zdůraznit, že každá značka spadající do FMC by měla mít svůj nezaměnitelný rukopis designu, své typické tvary, materiály, barvy a celkový charakter jednotlivých modelů. Volvo má například svůj jasně daný počítačový rukopis designu, naopak jaguary budí dojem uměleckého výtvoru vytvořeného lidskou rukou. A tak by to mělo být i budoucnu.
Svět Fordu: Jakou budoucnost má u firmy Ford New Edge Design?
J Mays: Podle mě skvělou. I když, jak jste si jistě mohli všimnout vloni na autosalonu v Paříži, naše nové Mondeo se tomuto trendu trochu vymyká. Je poněkud konzervativnější, než by mohlo být. Design Fordu Focus je odvážnější, smělejší a rozhodně avantgardnější. Musím ovšem podotknout, že při vývoji stylingu nového Mondea jsme vycházeli z požadavků a přání budoucích zákazníků a ty byly poměrně dost konzervativní. Zato nová Fiesta, která by se měla na trhu objevit na začátku příštího roku, bude hodně avantgardní.
Děkujeme za rozhovor.
Svět Fordu – jaro 2001
Aktuální informace najdete na
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů