Náročné testy mají u automobilky Opel dlouhou tradici

Testovací dráha továrny Opel v roce 1903, první komplexní testovací centrum bylo otevřeno před 60 lety, dnes Opel disponuje moderním zkušebním střediskem a vlastním testovacím areálem.

Náročné testy mají u automobilky Opel dlouhou tradici
Náročné testy mají u automobilky Opel dlouhou tradici

Předchůdce

Před tím, než se dnešní nové modely značky Opel představí veřejnosti, absolvují prototypová vozidla tisíce kilometrů v těch nejtěžších podmínkách, často na speciálně konstruovaných testovacích tratích. Opel má hned několik takovýchto zařízení, největší z nich stojí u obce Dudenhofen, asi 50 kilometrů od mateřského výrobního závodu a Mezinárodního technického a vývojového centra automobilky Opel v Rüsselsheimu.

Právě před 60 lety

Náročné testy mají u automobilky Opel dlouhou tradici

v roce 1951 spustil Opel provoz svého prvního komplexního testovacího areálu v bezprostřední blízkosti výrobního závodu v Rüsselsheimu. Tím se Opel stal jedním z prvních německých automobilových výrobců s takovýmto moderním areálem. Stavební práce na pozemku o rozloze 15 hektarů trvaly pět měsíců. Po dokončení nového areálu mohl Opel přesunout část testovacích jízd z veřejných silnic do uzavřeného centra a tak uchránit své prototypy před nežádoucí pozorností a zvědavými pohledy.

Kromě rychlostního okruhu délky 1500 metrů a „běžných“ silnic se modely Opel testovaly také na úsecích s kamennou dlažbou. Tehdy testovací areál obsahoval řadu speciálních sekcí, včetně silnic s výraznou příčnou klenbou nebo úseku se zvlněným povrchem, kde se zkoušely podvozky, závěsy kol, tlumiče, odpružení či řízení. Součástí testovacího areálu byly štěrkové a asfaltové cesty a dokonce i vodní brody. Strmé úseky se spádem až 30 procent – důležité pro testování převodovek, stoupavosti vozu či jeho rozjezdů a brzdění – tvořily centrální osu areálu. Na smykové dráze s řadou přesně definovaných povrchů mohli již tehdy experti automobilky Opel ladit optimální geometrii řízení, stanovovat úhly smyku nebo testovat nedotáčivost či přetáčivost automobilů ve velmi prudkých zatáčkách.

1920: Na testovacím okruhu Opel se i závodilo a propagovalo

Náročné testy mají u automobilky Opel dlouhou tradici

V Rüsselsheimu Opel testoval své automobily už v roce 1903. Malý ovál zkušební dráhy v areálu továrny, který se využíval hlavně jako testovací okruh pro automobily a bicykly, byl ale brzy malý. Proto Opel už v roce 1920 vybudoval vlastní závodní okruh dlouhý 1,5 km v lokalitě Schönauer Hof, jižně od výrobního závodu. Na okruhu se nejenom testovalo, ale i závodilo a organizovaly se na něm i cyklistické podniky. Právě na tomto okruhu uskutečnil Fritz von Opel své pokusy s vozidel na raketový pohon. Oválná dráha měla výrazně klopené zatáčky (až 32 stupňů), umožňující jízdu rychlostí až 140 km/h, což z ní dělalo jeden z tehdy nejrychlejších okruhů světa – a šlo zároveň o první stálou automobilovou a motocyklovou závodní dráhu v Německu. Na okruhu se příležitostně konaly i speciální propagační akcie, jako například v roce 1924 prezentace jednodenní výroby více než 100 kusů populárního modelu 4/12 HP, známého spíše pod přezdívkou „Laubfrosch“ (Rosnička). Pozůstatky tohoto okruhu jsou ještě dnes dobře patrné a jsou oblíbenou turistickou destinací.

Od roku 1966 dodnes: Výkonné testovací centrum Dudenhofen

Jako nástupce testovacího areálu z roku 1951 – který obsahoval i speciální vývojová pracoviště, jako např. laboratoř elektromagnetické kompatibility, centrum crash-testů a další, dodnes využívané testovací plochy – Opel v roce 1966 vybudoval zcela nové testovací centrum v Dudenhofenu. Tento areál obsahuje promyšlenou síť silnic a specifických tratí celkové délky 33 kilometrů, na kterých se ověřuje spolehlivost a odolnost automobilů v extrémních podmínkách.

Náročné testy mají u automobilky Opel dlouhou tradici

Během uplynulých 10 let Opel rozšířil síť testovacích tratí v centru Dudenhofen o téměř 50 procent, takže dnes jejich celková délka dosahuje asi 60 kilometrů. V Dudenhofenu se měří komfort a hlučnost, nechybí mučicí rozbité tratě a horské úseky a pýchou centra je obvodový vysokorychlostní okruh.

Infrastrukturu a každodenní provoz centra Dudenhofen ovlivňují nové technologie a motory, vyvinuté v předchozích letech. Například nová čerpací stanice uvnitř areálu nabízí 18 rozličných druhů paliv, pro zkoušky elektromobilů je k dispozici několik nabíjecích stanic. Environmentální snášenlivost hraje důležitou úlohu při testování systémů pohonu i při vlastním provozu areálu. Například až 90 procent vody, používané na čištění testovaných automobilů, se recykluje.

Mozkem testovacího centra Dudenhofen s 300 zaměstnanci je elektronický systém komplexního řízení provozu. Systém kontroluje i pohyb testovaných automobilů po areálu, uděluje povolení pro vjezd do jednotlivých sekcí a poskytuje přesné informace o počasí. Novinkou je speciální tým pro organizací akcí, který má na starosti také zpřístupňování areálu pro veřejnost – v posledním období navštěvuje testovací centrum Dudenhofen každoročně více než 10 000 návštěvníků.

Vývoj podvozků v testovacím areálu Pferdsfeld

Náročné testy mají u automobilky Opel dlouhou tradici

V roce 2005 testovací centrum Dudenhofen doplnil testovací areál Pferdsfeld, vybudovaný nedaleko města Bad Sobernheim ve spolkové zemi Porýní-Falcko. V této lokalitě byla kdysi umístěna základna německého vojenského letectva a Opel nechal upravit původní vzletovou a přistávací dráhu pro testování automobilů. Zatímco v Dudenhofenu se dělají většinou dlouhodobé prototypové zkoušky, areál v Pferdsfeldu se primárně specializuje na vývoj podvozků.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií. 

 

Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.

Kontakt:
RentPoint
Praha 4, Na Chodovci 2457
267 286 823
rentpoint@rentpoint.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Opel Astra: Přes překážky ke hvězdám

Opel Astra: Přes překážky ke hvězdám

Přes 30 let, šest generací a jedno legendární auto, které se vyrábí tak dlouho, až to není pěkné. Co naopak pěkné je, to je právě nová Astra. Novinka Opelu podle všeho trefila jackpot....

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - První továrna na světě sériově vyrábějící užitkové vozy poháněné vodíkem, elektřinou i fosilními palivy

První továrna na světě sériově...

Skupina Stellantis cílí na to, stát se prvním producentem sériově vyráběných užitkových vozidel na vodíkový pohon. Proto se v továrně ve francouzském Hordainu rozjede velkosériová výroba...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Které auto do 100 tisíc doporučíte příbuzným? Profesionální mechanici hodnotili nejoblíbenější značky Čechů

Které auto do 100 tisíc doporučíte...

Jaké auto v jednotlivých cenových kategoriích by doporučili svým známým automechanici? To zjišťoval unikátní průzkum prováděný sítí nezávislých autoservisů ProfiAuto. 239...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Opel i v období COVID krize vykazuje zisk!

Opel i v období COVID krize vykazuje zisk!

Operativní zisk německé automobilky za první pololetí roku 2020 dosáhl výše 110 milionů EUR I když evropský automobilový trh je brutálně zasažen krizí COVID-19 –  v prvních šesti...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Jürgen Klopp, nejlepší fotbalový trenér světa, otestoval novou Mokku

Jürgen Klopp, nejlepší fotbalový...

Úspěšný kouč po první jízdě prohlásil: „Super auto!“ Opel Brand Ambassador tvrdí: „S Mokkou zase zažijete řidičskou radost!“ Jürgen Klopp, vysoce respektovaný fotbalový trenér klubu...