A právě takový je Ford v Kolíně nad Rýnem. Nic však není zadarmo, a tak aby se celý závod zařadil mezi nej, bylo třeba nejdříve investovat přes 500 milionů dolarů. Finanční budget směřoval nejen do modernizace stávajících a přípravě nových výrobních zařízení, ale rovněž do dodavatelského parku a logistiky.
Nyní vyniká velice flexibilními výrobními procesy, které se uplatní v případě tří – i pětidveřové Fiesty a Fusionu. V závodě jsou v provozu dvě samostatné výrobní linky s nezávislými linkami výbavy karosérií, podvozků a dokončovací linky. Výhodou je mimořádná univerzálnost v produkci obou modelů. Kromě toho lze na jedné lince rozjet výrobu starého modelu, zatímco na druhé stále běží stávající výroba. Podle toho, zda do dané výrobní „stanice“ dorazí Fiesta nebo Fusion, se automaticky upraví výška připravené podvozkové platformy, aby se vyrovnaly jejich různé dimense. Ford tak může výrobu rychle přizpůsobit často se měnícím potřebám a požadavkům zákazníků. Modelový mix a množství vozů je naprosto variabilní, bez ohledu na jejich specifikaci.
Modernizovaný závod určuje také nové standardy ve výrobě karosérií včetně nejrychlejšího karosářského lisu v Evropě. Pět lisů vyrobí za hodinu 305 bočních dílů. Pracují s tlakem dvou tisíc tun a vynikají přesnými raznicemi.
V celém montážním areálu jsme neviděli jediný vysokozdvižný vozík. Těžká břemena totiž zdvihají ramena robotů. Celkem pracuje v novém závodě 698 nejrůznějších robotů. Jejich využitím se například podařilo snížit šířku spár mezi karosářských panely u Fiesty na 3,5 mm.
Dvanáct dodavatelů dodává celé moduly jako přístrojové desky, motory, převodovky s předem smontovanou přední nápravou. K tomu slouží osm set metrů dlouhý závěsný kolejnicový přepravník. Neustálou aktualizací dat přicházejí tyto díly na linku v přesně pravý okamžik a v přesně stanoveném pořadí. Podle toho jaký model je zrovna na řadě. Dodavatel i Ford tím šetří skladovací prostory a zlepšuje se uspořádání linky.
Maximální denní kapacita vzrostla na 1800 vozů denně, což představuje navýšení o 45 procent, respektive 555 vozů oproti minulosti. Ročně odtud vyjede na 405 tisíc vozidel. Sedmdesát procent automobilů se přepravuje po Rýnu nákladními čluny, které mají takřka o polovinu větší kapacitu než běžný kamion. Na místo určení dorazí pak většina vozů po železnici.
Jindra Lasík, Kolín n.Rýnem
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.