Na co budou v příštích pěti letech zaměřeny rozhodující technologické inovace v automobilovém průmyslu

Téměř polovina předních manažerů z oboru očekává výrazný nárůst prodeje vozů s alternativními pohony a třetina si myslí, že minimálně polovina vozů bude vybavena elektro-mechanickými systémy místo současných hydraulických.

Automobilový průmysl čeká v příštích pěti letech rozsáhlá technologická revoluce. Její hybnou silou bude především vývoj v elektronice, kontrolních a informačních technologiích a ovlivní téměř každý systém v automobilech. Tvrdí to přední manažeři automotivního průmyslu, sdružujícího výrobce automobilů a jejich subdodavatele, kteří se v listopadu 2001 zúčastnili rozsáhlého průzkumu společnosti KPMG zaměřeného na vývoj tohoto odvětví v příštích pěti letech.


Tři nejdůležitější oblasti, v nichž se nejvíc projeví technologický vývoj, jsou podle dotázaných manažerů bezpečnost (68 %), alternativní pohony (64 %) a elektro-mechanické systémy (50 %).

Bezpečnost


V případě bezpečnosti absolutní většina dotázaných prohlásila, že jde o nejdůležitější stimul pro produktové inovace. Důvod je prostý: 88 procent manažerů si myslí, že bezpečnost je pro zákazníky prioritním faktorem při rozhodování o nákupu vozidla. Jeden z výkonných manažerů prohlásil: „Myslím, že otázka bezpečnosti je tím prvním háčkem, na který se spotřebitel chytí.“

Alternativní pohony


V příštích pěti letech očekává téměř polovina (45 %) manažerů významný nárůst v prodeji vozů s hybridním nebo alternativním pohonem. Každá automobilka v současné době pracuje na vývoji nějakého ze systémů alternativního pohonu. „Myslím, že budoucnost patří vodíkovému pohonu. K jeho rozšíření a využití dojde podle mého odhadu přibližně za deset let ,“ prohlásil jeden z dotázaných.


Zavádění elektrického pohonu je pociťováno jako problematické – pouze 35 procent z dotázaných manažerů si myslí, že by už za pět let mohlo mít každé desáté auto elektrický pohon. Počet příznivců benzinu je stále silný, ale závislost na této dovážené pohonné hmotě nutí k vážnému zamyšlení nad její dlouhodobou budoucností a ke změně v zaměření investic. Automobilky proto směřují velké investice do alternativ benzinu – elekromobilů a hybridních pohonů, následně elektromobilů druhé generace a vozidel poháněných palivovými články.

Elektro – mechanické systémy


Manažeři jsou na jedné straně nadšeni přechodem z ryze hydraulických systémů ovládání (posilovače řízení a brzd) automobilů k elektro-mechanickým systémům. Na druhé straně si však pouze 32 procent z nich myslí, že za pět let bude alespoň polovina vozů používat řízení a odpružení, kde k přenosu pokynů řidiče budou sloužit pouze senzory a vodiče, tzv. „drive by wire“ systémy bez přímé mechanické vazby mezi ovladačem a výkonným zařízením, např. mezi volantem a řízením. Skeptici říkají, že největší překážkou bude překonat předpokládaný odpor spotřebitelů. „Mnoho lidí se stále cítí bezpečněji v automobilu s řízením ovládaným hydraulikou než elektrickými vodiči,“ poznamenal k tomu jeden vedoucí manažer z oblasti dodavatelů automotivního průmyslu.

Nové technologie a telematika


Dotázaní manažeři věří, že rozvoj telematiky bude pro spotřebitele znamenat řadu přínosů, od zvýšené bezpečnosti přes snížení nákladů až po vyšší pohodlí. Myslí si však, že služby spojené s internetem, jako například posílání zpráv a získávání dat z www (novinky, nákupy, zábava atd.) nebudou prioritou. Vzhledem k současným problémům dot.com společností je patrná snaha o optické oddělení telematiky ve vozidlech od všeho, co „zavání“ internetem. Důraz je kladen především na využití telematiky pro praktické služby, spojené přímo s vozidly a jejich řízením. Jde například o přivolání asistenční služby v případě poruchy, nehody nebo ohrožení, diagnostiku stavu vozu na dálku, navigaci a logistické řízení dopravy.

Metodologie


KPMG provedla 103 kvantitativních rozhovorů s výkonnými pracovníky v automotivním průmyslu, z toho s 88 ze severní Ameriky a 15 z Evropy. 70 pracovalo pro subdodavatele, 33 přímo pro automobilové výrobce. Dále bylo zrealizováno 10 hloubkových kvalitativních rozhovorů s výkonnými pracovníky na vyšších pozicích (7 z USA, 3 z Evropy). Čtyři z nich pracovali pro subdodavatele a šest pro výrobce automobilů. Závěry z obou typů rozhovorů vykázaly vysokou dávku korelace.


Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - CUPRA vyrobila svůj miliontý vůz: Je to víc než jen číslo

CUPRA vyrobila svůj miliontý vůz: Je to...

CUPRA dosáhla nového milníku. Ve svém výrobním závodě Martorell vyrobila svůj 1 000 000. vůz. Stala se jím CUPRA Formentor, nejikoničtější a nejúspěšnější model značky. CUPRA s duchem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Vlajková loď značky DS překonala 500 kilometrů po dálnici na jedno nabití

Vlajková loď značky DS překonala 500...

Nová DS N°8, stoprocentně elektrická vlajková loď značky DS Automobiles, potvrzuje svou výjimečnou efektivitu. V testech uskutečněných v několika evropských zemích zvládla po dálnicích...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Poloviční vsetínská radost

Poloviční vsetínská radost

Letošní ročník Carlson–PARTR Rally Vsetín uzavřel sezónu jednodenních soutěží v celkové klasifikaci Poháru 2+. Posádka týmu ACCR Lak Racing21 Vojtěch Štajf a František Rajnoha bohužel...

Přijíždí nový francouzský hatchback...

Značka DS znovu dokazovala, že automobil může být víc než jen dopravní prostředek. Nový model DS N°4 kombinuje tři typy elektrifikace, chytrou konektivitu a interiér navržený jako salón na...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Toyota testuje, jestli její auta správně voní/hqdefault.jpg">

Toyota testuje, jestli její auta...

Automobilka Toyota je známa svou precizností a důrazem na kvalitu. Své vozy podrobuje různým testům, které mají ověřit jejich bezpečnost, spolehlivost nebo uživatelský komfort, přesto asi...