Rychlé opotřebení brzd patří k jednomu z nejčastějších problémů u nejběžnějších modelů aut v České republice. Vyplývá to z průzkumu sítě nezávislých autoservisů ProfiAuto. Na častější problémy s brzdami upozorňovali mechanici u téměř poloviny hodnocených modelů. Jak se o brzdy správně starat a kdy je potřeba navštívit servis?
Na správně fungujících brzdách může záviset zdraví řidiče, posádky automobilu i ostatních účastníků silničního provozu. Přesto lidé jejich servis často podceňují a jejich kontrolu odkládají, i když odbornou kontrolou by měly projít po každých najetých 10 až 15 tisících kilometrech.
Podle Lukáše Czauderny, poradce pro rozvoj autoservisů ProfiAuto Service, je varovných signálů, že s brzdami není něco v pořádku hned několik. „Pokud brzdy začnou hůře reagovat, případně při brždění vydávají pískání a další zvuky, měl by to být impulz k návštěvě autoservisu. Dalším varovným signálem jsou citelné vibrace v brzdovém pedálu nebo jeho neobvyklý zdvih, případně táhnutí na stranu při brždění,“ upozorňuje Czauderna.
Pro kontrolu brzd je ideální příležitostí také výměna pneumatik, ať už ji provádí servis, nebo přímo majitel auta. Při kontrole je potřeba zaměřit se na stav kotoučů, který může indikovat problém s brzdovými deskami nebo třmeny. Dobré je také zkontrolovat tloušťku povrchu třecího materiálu na brzdové destičce, která by měla mít alespoň 3 milimetry a také, zda je jejich opotřebení z obou stran rovnoměrné.
Stejně jako péče o mechanické komponenty je pro správný chod brzd důležitá také brzdová kapalina. „Používáním nekvalitní brzdové kapaliny a nedodržováním její výměny v předepsaných intervalech řidiči riskují, že při brždění v extrémních situacích nebudou brzdy funkční a vozidlo havaruje,“ varuje Czauderna. Nekvalitní brzdová kapalina totiž může v určitou chvíli brzdný systém zcela vyřadit z činnosti.
Na brzdy trpí každý druhý model
Právě na brzdy podle automechaniků trpí dvaadvacet z padesáti hodnocených modelů. Paradoxně nejčastěji je to u nejdražší zkoumané kategorie, tedy automobilů nad 200 tisíc korun. Nejčastěji zmiňovanými problémy bylo rychlé opotřebení brzd. Výjimečně se pak objevily problémy se zadními brzdovými třmeny, brzdovými destičkami či ruční brzdou.
Cílem ankety mezi mechaniky bylo podle Jindřicha Krejčího, ředitele sítě ProfiAuto v Česku a na Slovensku, zprostředkovat českým zákazníkům co nejucelenější přehled o spolehlivosti oblíbených vozidel a jejich nejčastějších problémech. „Před koupí auta si většina lidí shání co nejspolehlivější informace o vybraném modelu. Ty ale často chybí. Čeští řidiči se tak většinou musí spoléhat jen na rady známých nebo internetová hodnocení. Jen velmi málo anket ale srovnává auta mezi sebou, navíc většinou nereflektují situaci na českém trhu,“ vysvětluje Krejčí.
Výzkum probíhal v loňském roce a hodnotil 50 nejpopulárnějších automobilů v České republice rozdělených do tří kategorií podle pořizovací ceny. Anketa probíhala formou dotazníků. Hodnocené modely byly vytipovány na základě údajů o registracích a prodejích aut za období 2004-2018 podle Svazu dovozců automobilů.