Na autosalonu v Paříži debutoval před světovou veřejností nový dynamický Ford Focus ST

Jedná se o ranou předpremiéru sportovní varianty Focusu ST nové generace s výkonem 184 kW, který bude uveden na trhy po celém světě během roku 2012.

První globální sportovní model společnosti Ford nabídne příznivcům sportovní jízdy opojný koktejl vzrušující dynamiky, suverénních jízdních vlastností, návykového zvuku a muskulárního sportovního designu.

Na autosalonu v Paříži debutoval před světovou veřejností nový dynamický Ford Focus ST

„ST bude vlajkovou lodí naší nové řady Focus a zde v Paříži ho s nadšením předvádíme svým zákazníkům v časné předpremiéře,“ řekl Gunnar Herrmann, ředitel globální řady vozů segmentu C ve Ford Motor Company. „ST představuje vrcholné vyjádření jízdních kvalit a dynamiky Focusu jako takového; jsme si jisti, že nový model upevní pověst značky Ford ST mezi příznivci sportovních vozů Ford a získá nám také nové fanoušky.“

Celosvětový sportovní model

Pro všechny světové trhy je vyvíjen společný model Focus ST. Bude to vůbec poprvé, kdy Ford nabídne jeden ze svých vyhlášených sportovních modelů celosvětové veřejnosti.

Vývojový program zastřešuje skupina Global Performance Vehicles, složená z techniků oddělení Team RS (Evropa) i SVT (USA). Ti mají na kontě vývoj a naladění tak nezapomenutelných produktů jako Focus RS, Shelby GT500 nebo Raptor SVT F150. Vývojové práce na novém Focusu ST vedou odborníci na sportovní vozy z evropského oddělení Team RS, které tak může těžit ze svých rozsáhlých zkušeností s vyhledávanými sportovními modely řad ST a RS.

Nový Focus ST bude přepečlivě laděn na Nürburgringu, vysokorychlostních německých dálnicích i klasických britských silnicích třetí třídy.

Vyšší výkon – a menší spotřeba – motoru Ford EcoBoost

Srdcem Fordu Focus ST nové generace je vysokovýkonná varianta úsporného a technicky vyspělého zážehového čtyřválce Ford EcoBoost 2,0 l, naladěná na nejvyšší výkon 184 kW (250 k).

Tento nový motor představuje náhradu za přeplňovaný pětiválec 2,5 l, používaný v současném evropském modelu. Pro Focus ST byl speciálně upraven tak, aby poskytoval patřičně muskulární výkon a inspirativní zvuk. Jedná se o vůbec první sportovní aplikaci agregátu z rodiny čtyřválcových motorů EcoBoost.

Ve srovnání s jednotkou Ford EcoBoost 2,0 l používanou v ostatních modelech značky Ford dostala verze o výkonu 184 kW jinak konstruovanou plnicí i výfukovou soustavu a speciální kalibraci řídicí jednotky. Zachovává si však plochou a plnou křivku točivého momentu napříč širokým rozsahem otáček, což je charakteristická vlastnost motorů EcoBoost. Točivý moment vrcholí hodnotou 360 Nm.

Jako zástupce nové generace zmenšených, úsporných zážehových motorů s nízkými emisemi CO2 má Ford EcoBoost 2,0 l lehkou celohliníkovou konstrukci a kombinuje v sobě tři důmyslné technologie – vysokotlaké přímé vstřikování paliva, přeplňování turbodmychadlem a nezávislé proměnné časování sacích i výfukových ventilů. Výsledkem je velmi vyspělá spalovací soustava, která pozdvihuje tuto kategorii pohonných jednotek na novou úroveň výkonu a hospodárnosti.

Při nejvyšším výkonu 184 kW tak v porovnání se současným pětiválcem 2,5 l nový motor přináší zvýšení výkonu i točivého momentu o 10 % a pokles spotřeby paliva a emisí CO2 o více než 20 %.

Focus ST bude standardně vybaven šestistupňovou přímo řazenou převodovkou, jejíž odstupňování rychlostních stupňů odpovídá sportovní charakteristice motoru.

Vrozená dynamika a ovladatelnost

Specialisté na vývoj sportovních automobilů z oddělení Ford Team RS mají jasné poslání: postarat se o to, aby nový Focus ST dokázal nabídnout takovou úroveň ovladatelnosti a jízdních vlastností, jakou od člena rodiny ST každý očekává.

Ve srovnání se standardním Focusem bude model ST mít podvozek snížený o 10 mm, výrazně pozměněné řízení s proměnným převodem, sportovní brzdy a speciální naladění všech podvozkových skupin – to vše v zájmu agility a jistoty při dynamické jízdě.

Také ST bude přirozeně těžit z pokroků, která přináší samotná platforma Focusu nové generace. Tužší stavba karoserie, optimalizovaná konstrukce zavěšení vpředu i vzadu a nový elektrický posilovač řízení (EPAS) přispějí k dynamičtější a kultivovanější jízdní charakteristice vozu.

Bezprecedentní technologická úroveň

Řidiči nového Focusu ST budou moci využívat také předností plynoucích z bezprecendentní úrovně nových důmyslných technologií, zahrnutých do nejnovější globální platformy Ford pro vozy nižší střední třídy (segment C). Týká se to asistenčních systémů, hnacího ústrojí, podvozku i bezpečnostní výbavy.

Řada z těchto prvků – například nový systém stranového přesměrovávání točivého momentu (Torque Vectoring Control, TVC), který napodobuje funkci samosvorného diferenciálu a zlepšuje tak chování vozu v zatáčkách – má přímý vliv na další zdokonalení jízdních vlastností.

Třetí generace Focusu ST naváže na silnou tradici cenově dostupných sportovních modelů ST pro příznivce sportovních automobilů, kterým poskytne mimořádný zážitek z jízdy.

Speciální sportovní exteriér

Nový Focus ST se vyznačuje nezaměnitelným sportovním exteriérem, který je vysoce funkční a aerodynamicky efektivní, ale zároveň jasně odlišuje verzi ST od běžných modelů řady Focus.

Štíhlou, dynamickou siluetu sdílí nový model ST s pětidveřovým Focusem. Má však nově navrženou přední i zadní část, výrazné boční nástavce prahů a atraktivní nová kola z lehkých slitin, jejichž design staví na klasickém vzoru ST s paprsky ve tvaru písmene Y.

„Změny, k nimž jsme přikročili v zájmu zvýšení aerodynamické účinnosti a jízdní dynamiky, činí nový Focus ST ještě sportovnějším a výraznějším,“ vysvětluje Martin Smith, výkonný ředitel pro design ve Ford of Europe. „Dramatické nové designové prvky v přední i zadní části udělují vozu mnohem dynamičtější charakter – dávají velmi jasně najevo, že se jedná o sportovní verzi Focusu.“

Tato sportovnější výrazová forma je obzvláště dobře patrná vpředu. Obě mřížky standardního modelu, horní i spodní, zde byly nahrazeny jedním rozměrným otvorem, který představuje dosud nejsportovnější interpretaci charakteristické lichoběžníkové masky vozů Ford. Je umístěn poněkud výše na přídi vozu a jeho mřížka, vyvedená v hlubokém černém laku, je tvořena šestiúhelníkovým vzorem.

Přední spoiler má zcela jinou architekturu s hlubokou přítlačnou plochou ve střední části, lemovanou z obou stran zahnutými plochami, jež se v rozích stáčejí okolo světlometů do mlhy. Hrany spoileru opticky navazují na křivky karoserie prostřednictvím struktury v mřížce chladiče, čímž ST odkazuje na současný Focus RS. Asertivnější, sportovnější výraz přední části doplňují detaily jako vnitřní plochy světlometů lakované hlubokým černým lakem nebo výrazné červené logo ST na jednodílné masce.

Při pohledu zboku zaujmou rozšířené nástavce prahů, které upozorňují na snížený podvozek, a výrazné lemy blatníků dokonale vyplněných novými devatenáctipalcovými koly z lehkých slitin. Jejich design staví na klasickém vzoru ST s paprsky ve tvaru písmene Y.

Dynamicky ztvárněná zadní část

Zcela nový je také zadní nárazník a jeho okolí. V designu dvou horizontálních otvorů na způsob difuzoru se odráží vzhled předního spoileru, zatímco kouřové sklo sdružených svítilen podtrhuje sportovní auru vozu.

Sportovní výfukový systém nového Fordu Focus ST ústí uprostřed zadního nárazníku dvojitou koncovkou, jejíž výrazný design se silnou kinetickou formou navazuje na silné designové vyznění celého automobilu.

Aerodynamickou výbavu vozu doplňuje účinný integrovaný střešní spoiler, který byl optimalizován tak, aby zajišťoval lepší stabilitu ve vysokých rychlostech a přitom vytvářel co nejmenší odpor. Spoiler je mnohem větší a výraznější než na současném Focusu ST a je dokonale integrovaný do konstrukce zadní části.

Dramatický nový odstín karoserie

V Paříži vystavovaný předpremiérový vůz je vyveden v dramatickém novém odstínu „Tangerine Scream“, který věrně odráží dravou a energickou povahu nového Focusu ST.

Tangerine Scream je ideovým následovníkem charakteristické oranžové barvy Electric Orange současného Focusu ST. Velmi intenzivní a sytý odstín tohoto žlutozlatého metalického laku byl vytvořen pomocí experimentálního procesu s několikanásobným nanášením barevných vrstev.

Na barevné ladění karoserie navazují také devatenáctipalcová kola z lehkých slitin, která získala hřejivý, tmavě zlatavý odstín Golden Graphite. Jejich sofistikovaný pětipaprskový design kontrastuje s brzdovými třmeny lakovanými v barvě karoserie.

Silně kontrastní sportovní kokpit

Sportovní vyznění exteriéru se odráží také uvnitř vozu, jehož silně kontrastnímu interiéru dominují sportovní sedadla Recaro, speciální přístroje a moderní, velmi technicky působící ztvárnění detailů.

Na autosalonu v Paříži debutoval před světovou veřejností nový dynamický Ford Focus ST
Na autosalonu v Paříži debutoval před světovou veřejností nový dynamický Ford Focus ST

Výrazně tvarovaná sportovní sedadla Recaro, inspirovaná soutěžním sportem a čalouněná kombinací látky a kůže, poskytují pevné vedení těla při sportovní jízdě a komfort při cestách na dlouhé vzdálenosti. Díky svému výraznému vzezření působí jako optický středobod celého interiéru. S černou kůží nejvyšší kvality vhodně kontrastují neoprenové plochy sytě oranžové barvy, podpořené žlutozlatým prošíváním. Středová část sedadel je potažena černou látkou, jejíž trojrozměrná povrchová úprava připomíná dezén sportovních pneumatik. Stejné designérské péče se dostalo rovněž zadním sedadlům.

Jedinečné detaily napříč celým interiérem jasně signalizují sportovní orientaci Focusu ST. Na samostatném přístrojovém panelu v horní části palubní desky našly své místo tři přídavné ukazatele, které informují o plnicím tlaku turbodmychadla, tlaku oleje a teplotě oleje.

Přístroje v hlavním panelu mají speciální sportovní grafiku ST, zdůrazněnou červenými ručičkami, a středová konzola je vyvedena v technicistní povrchové úpravě s efektem uhlíkových vláken.

V souladu s tradicí sportovních modelů Ford ST je interiér laděný do tmavých tónů a má i černé čalounění stropní výplně. Na volantu i na hlavici řadicí páky se objevuje logo ST a kovové pedály svým vzhledem prozrazují inspiraci ve světě závodních automobilů.

Na mnoha místech po celém interiéru zaujme kontrastní kombinace černé kůže a výrazných žlutozlatých švů. Takto dekorovaná jsou nejen sedadla a výplně dveří, ale také středová loketní opěra, volant, manžeta řadicí páky a dokonce i horní kryt přístrojového panelu.

„Focus ST bude stroj pro opravdové řidiče, pro které jsme vedle dynamického exteriéru vyvinuli také kokpit spojující sportovní funkčnost s působivým komfortem,“ řekl Stephen Odell. „Tento přístup, kdy je tvar podřízen funkci, patří ke klíčovým částem ‚genetického kódu‘ značky ST, jemuž jsme zůstali věrni při navrhování exteriéru i interiéru tohoto vozu.“

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií. 

 

Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.

Kontakt:
RentPoint
Praha 4, Na Chodovci 2457
267 286 823
rentpoint@rentpoint.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Štafl slavil triumf na historické Vltavě

Štafl slavil triumf na historické Vltavě

Posádka týmu ACCR Racing21 Vojtěch Štajf a Veronika Havelková předvedla s vozem Toyota Celica GT-Four na trati 32. ročníku Historic Vltava Rallye o uplynulém víkendu brilantní jízdu, suverénně...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Ford Mustang Mach-E má nové baterky a prodloužený dojezd

Ford Mustang Mach-E má nové baterky a...

Jmenuje se Mach-E a před čtyřmi lety přijel jako elektrická obdoba slavného Mustangu s majestátním předkem a specifickým zadkem. Nicméně s Mustangem toho má společného asi jako petrolejka a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Prokop s Chytkou drží i po osmé etapě Dakaru osmé místo

Prokop s Chytkou drží i po osmé etapě...

Pracovní týden začal pro závodníky 44. ročníku Dakaru pěkně zostra. Pořadatelé jim nachystali nejdelší kilometráž v podobě 830 kilometrů z nichž 395 bylo měřených. Šokem pro Martina...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Martin Prokop se i po třetí etapě Dakaru drží v TOP 10

Martin Prokop se i po třetí etapě...

Krátká a rychlá třetí etapa letošního Dakaru obnášela 255 měřených kilometrů v okolí bivaku v Al Qaisumah, když pořadatel musel kvůli zaplavenému maratonskému bivaku v Al Artawiyah změnit...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nikdy není pozdě. Řidič přesedlal na elektromobil v 87 letech, pořídil si Ford Mustang Mach-E

Nikdy není pozdě. Řidič přesedlal na...

Pedro García (87), který celý život jezdil s auty poháněnými spalovacím motorem, dokazuje, že na budoucnost není nikdy pozdě. Rozhodl se totiž přejít na elektrický pohon a pořídil si Mustang...