Funkční prototyp elektromobilu společnost Volvo představila již v září roku 2009.
Model C30, který bude nyní představen v Detroitu, posouvá proces vývoje o krok dále. Vyznačuje se kompletním interiérem, plnou výbavou a také vylepšeným prostorovým umístěním baterií.
„První prototyp nám pomohl identifikovat hlavní technologické problémy, například umístění baterií či bezpečnostní hlediska. Tyto problémy se nám podařilo vyřešit, aniž bychom museli přistoupit k jakýmkoliv kompromisům pokud jde o atraktivitu či jízdní vlastnosti vozidla. Jsem s výsledkem velmi spokojen. Elektrická verze modelu C30, která bude v Detroitu představena, je prakticky hotový produkt,“ říká Lennart Stegland, ředitel pro vývoj speciálních vozidel ve společnosti Volvo Cars.
Dalším krokem pro rok 2010 bude výroba série zkušebních vozů. V průběhu dvou let budou vybraní uživatelé s těmito vozidly jezdit a předávat společnosti Volvo Cars své cenné poznatky a zkušenosti. Tyto informace se přitom nebudou týkat pouze techniky vozidel, ale také chování jejich uživatelů. Projekt podporuje také Švédská energetická agentura, která se na jeho financování podílí částkou 150 miliónů SEK.
Důležitá data z provozu:
Elektrický automobil se vyznačuje jinými vlastnostmi než automobil s běžným spalovacím motorem. Nyní mají experti značky Volvo příležitost studovat, jak se uživatelé s těmito rozdíly vyrovnají.„Data shromážděná během provozu zkušební flotily budou významným přínosem pro další vývoj elektromobilů ve společnosti Volvo Cars. Testy také poskytnou významné informace organizacím a úřadům odpovědným za plánování infrastruktury a pomohou definovat služby potřebné k tomu, aby se automobily poháněné bateriemi staly do budoucna tou nejatraktivnější volbou,“ říká Lennart Stegland.
Nové přístroje a grafika:
Elektrická verze modelu C30 vypadá stejně jako běžné Volvo C30 a nabízí stejnou úroveň bezpečnosti, komfortu a prostornosti jako standardní automobil. Nejvýznamnějším rozdílem uvnitř vozidla je nový přístrojový panel před řidičem. Ukazatele i jejich grafika jsou odlišné od těch, které známe z běžných vozů Volvo. Atraktivní a uživatelsky přívětivý přístrojový panel v zásadě poskytuje pouze údaje o rychlosti jízdy a spotřebě energie. Nachází se zde také řada nových symbolů, jako je například indikátor nabití baterie či další ukazatele, které jsou pro tento typ vozidla relevantní.
Také jízda s tímto automobilem se od běžného vozu liší:
Elektromobil C30 nemá žádné převody a výkon motoru je přenášen přímo, takže plný výkon je dostupný ihned. „Jízda prakticky bez jakéhokoliv zvuku je velmi zvláštním zážitkem. Výkon je okamžitě k dispozici. Potřebujeme věnovat mnoho času ověření systému přenosu hnací síly, aby byl pohodlný a zároveň bezpečný, a aby umožňoval optimální využití kapacity baterií při různých rychlostech,“ říká Lennart Stegland.
Jako běžná C30 – stejně zábavná, ale žádné emise:
Elektromotor spotřebovává v porovnání s běžným spalovacím motorem čtvrtinu energie. Tato vynikající energetická účinnost naznačuje, že se stoupajícími cenami paliva a se zvyšujícími se nároky na omezování emisí CO2 bude zájem o elektromobily narůstat.
Volvo C30 vystavené v Detroitu je poháněno lithium-iontovými bateriemi, které lze dobíjet jak z běžné domácí zásuvky, tak na speciálních dobíjecích stanicích u silnic. Plné nabití baterie trvá osm hodin. Pokud je k nabití automobilu použita elektřina z obnovitelných zdrojů, jsou emise CO2 spojené s jeho provozem téměř nulové.
Maximální rychlost s plně nabitými bateriemi je 130 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h trvá 11 sekund. Maximální dojezd vozidla je 150 km. Tato vzdálenost pokrývá potřebu denního dojíždění více než 90 procent všech evropských motoristů.
Bezpečné jako všechna ostatní Volva:
Elektromotor je umístěn pod kapotou, zatímco baterie (24 kWh) jsou instalovány ve středovém tunelu a v prostoru, který obvykle zaujímá palivová nádrž. Nachází se tedy vně prostoru pro cestující a mimo deformační zóny.
„Baterie jsou navíc dobře zapouzdřeny a konstrukce kolem nich byla dodatečně vyztužena. Elektromobily představují další zajímavou výzvu v naší snaze vyrábět nejbezpečnější automobily na světě. Elektromobil Volvo musí být stejně bezpečný, jako všechna jiná nová Volva. Tytéž standardy platí i pro ochranu před krádeží, bezpečnost jízdy a ochranu v případě nehody,“ říká Thomas Broberg, vedoucí bezpečnostní poradce ve společnosti Volvo Cars.
Tržní potenciál elektromobilů:
Atraktivita elektromobilů bude do budoucna ovlivněna několika faktory. „Spotřebitelé musí mít pocit, že vlastnictví i řízení tohoto typu vozidla jsou atraktivní. Proto musí být elektromobily stejně komfortní i bezpečné a musí nabízet stejné výkony, jako automobily s jiným systémem pohonu,“ říká Paul Gustavsson, ředitel pro strategii zavádění elektromobilů ve společnosti Volvo Cars. „Věříme v tuto technologii a cílem našich provozních zkoušek je prokázat, že elektromobily mají velký tržní potenciál. Nabídnout atraktivní automobil však nestačí. Na počátku je nutně nezbytný také systém dotací, díky kterým se nákladná technologie baterií stane pro běžné uživatele finančně dostupná. Doufáme, že úřady i celá společnost budou firmu Volvo Cars následovat v jejím úsilí nazvaném „Drive Towards Zero“ – cesta k nulovým emisím.“
Technická specifikace elektromobilu Volvo C30:
Výkon elektromotoru: | 82 kW, 111 k |
Zrychlení 0 – 100 km/h: | 10,5 sekundy |
Doba nabíjení z běžné zásuvky: | 230 V, 16 A: |
Dojezd na baterie: | 150 km |
Kapacita baterií: | 24 kWh |
Hmotnost baterií: | 280 kg |
Emise oxidu uhličitého: | 0 |
Autorizovaný dealer a opravce VOLVO
Člen koncernu TUkas
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.