Museum mobile Audi

V závěru roku 2000 bylo slavnostně otevřeno muzeum značky Audi, která tak získala více než důstojný stánek nejen svých dějin, ale i ostatních „přízněných“ značek Wanderer, Horch, Auto Union, DKW.

Vědecké výzkumy dokázaly, že lidský mozek dokáže vstřebat zhruba sedm desítek exponátů, zbytek pak už nebere příliš vážně. A právě tím se řídilo archivní oddělení Audi Tradition, které při výběru vozidel preferovalo kvalitu před kvantitou.


Museum mobile Audi

Připomeňme si, že nejstarší je značka Horch založená v roce 1899 Augustem Horchem v Kolíně nad Rýnem a vyrábějící luxusní automobily do druhé světové války. Znamenitý konstruktér Horch však záhy firmu opustil a v roce 1909 nazval svůj nový podnik Audi, což v latině znamená „horch“. Tyto vozy se už tehdy staly pojmem pro svoji pokrokovou techniku. V roce 1928 bylo Audi prodáno Dánu Jörgu Skafte Rasmussenovi, který v té době slavil úspěchy s DKW, ve 20. letech byla značka ze Zschopau největším motocyklovým výrobcem světa.

Museum mobile Audi

V roce 1932 se tyto značky společně s Wandererem vyrábějící automobily od roku 1904, spojily ve společnost Auto-Union, tedy pod známé logo čtyř kruhů. A ta si až do vypuknutí války vedla velice dobře. V roce 1949 původní spolupracovníci založili nový Auto Union, který začal nejdříve s dvoudobými motory a poté byl šestnáct let poznamenán tříválci. Teprve pak přišel na svět první čtyřdobý vůz Audi 50. V roce 1965 tak přichází na svět značka Audi, která o čtyři roky později přibrala pod své čtyři kruhy ještě NSU, čímž se modelová řada rozšířila o revoluční „Wankel“ NSU R0 80 a sportovní NSU TT.

Museum mobile Audi

Vraťme se zpátky do moderní prosklené kruhové budovy o průměru 50 m a výšce 22 m. Museum mobile, jak název napovídá, je v neustálém pohybu, i když tam automobily pouze stojí. Jak je to možné? Tak například vnitřní stěny se všeobecnými historickými fakty krouží kolem dokola v hodinovém intervalu a mění tak pozadí za exponáty. Největší atrakcí je čtrnáct prototypů Audi umístěných na plošinách tři patra vysokého otevřeného paternosteru.

Museum mobile Audi

Cesta časem začíná vlastně už ve výtahu, který vyveze návštěvníky do třetího poschodí, respektive do roku 1899, kde je z televizní obrazovky přivítá samotný August Horch. Vousatý pán musel být opravdovým ztřeštěným géniem v dobrém slova smyslu. Založil vlastní firmu, vyvinul spojovací hřídel, odešel z firmy aby založil další podnik atd. Hned v úvodu prohlídky tak lze spatřit ve skleněných vitrínách opravdové unikáty a skvosty – luxusní Horchy z 30. let. Tak třeba model 855 Spezial roadster (1939) byl postaven pouze v sedmi kusech, když podvozek a pětilitrový osmiválec od Horcha „oblékla“ karosárna Gläser v Drážďanech. Jeho renovace si vyžádala pět tisíc hodin. Najdeme zde i jeden ze dvou dochovaných Horchů 8, Typ 303, první úspěšný německý sériový automobil s osmiválcem. Z jiného světa jako kdyby pocházel aerodynamický Horch 930, používaný v sovětské okupační zóně jako štábní vozidlo.

Takřka každý z padesáti automobilů a tří desítek motocyklů a jízdních kol má svoji historii, např. Audi 920 objevili po válce francouzští vojáci zazděný ve stodole, Wanderer 10 přežil válku jen díky tomu, že byl veden jako tzv. nepostradatelný vůz atd. Pouze rekordní Auto Union „Avus“ muselo Audi nechat postavit celý nový. Po válce byl totiž převezen do Ruska, kde se ztratil za velice záhadných okolností. Protože se nedochovaly žádné konstrukční výkresy, byla speciální hliníková aerodynamická karosérie rekonstruována jen podle několika fotografií.


Museum mobile se nachází v Ingolstadtu hned vedle zákaznického centra Audi Forum, přímo uprostřed továrního areálu. Od pondělí do čtvrtka je otevřené od 10 do 20 hodin, v pátek a sobotu ještě o dvě hodiny déle, v neděli a o svátcích do 17 hodin. A ještě něco. Vstup je zdarma, jedině kdybyste chtěli průvodce, tak zaplatíte sedm marek.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí nová CUPRA Formentorhttp://www.youtube.com/watch?v=pV2BkrWPMhY/hqdefault.jpg">

Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí...

Na montážní lince výrobního závodu Martorell se něco změnilo: Poprvé se na ní objevují nové světlomety Matrix LED s charakteristickým světelným designem, který připomíná oči s motivem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - ROLLS-ROYCE Představuje Cullinan Series II a Cullinan Series II Black Badge

ROLLS-ROYCE Představuje Cullinan Series...

Rolls-Royce Motor Cars přestavil novou podobu nejluxusnějšího SUV na světě Cullinan Series II a jeho temného alter ega Cullinan Series II Black Badge.   Původní Cullinan, představený v roce...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Světová premiéra modelu Nová California: Nejinovativnější kempink car všech dob

Světová premiéra modelu Nová...

California je ikonou v segmentu kempovacích vozů. Volkswagen Užitkové vozy nyní ve světové premiéře představuje zcela nově vyvinutou generaci bestselleru, jehož bylo vyrobeno již více než...