Modulární pracoviště řidiče: společnost Continental přináší digitální éru i do autobusů

  • Přístrojová deska se stává přehlednější, osobitější a také atraktivnější 
  • Modulární pracoviště používá digitální displeje a dotykové panely místo tlačítek
  • Premiéra se odehrála na Mezinárodním veletrhu užitkových vozidel IAA, stánek B11/A06 v hale 17

Elektronický panel s digitálními přepínači místo mechanických tlačítek, přehledné displeje místo analogových číselníků, tak vypadá Modulární pracoviště řidiče mDWP (Modular Driver Workplace) od společnosti Continental. Německá společnost tak zpřístupňuje digitální éru i autobusům, a to jak pro městskou, tak meziměstskou dopravu. Díky mDWP mají řidiči mnohem ergonomičtější, pohodlnější a bezpečnější pracovní prostředí, provozovatelé těží z větší flexibility a výrobci autobusů si vystačí s menším počtem skladových dílů. „Koncepty založené na digitalizaci a systémovém propojení se řadí mezi klíčové kompetence společnosti Continental,“ říká Dr. Michael Ruf, šéf obchodní divize Užitková vozidla & Náhradní díly společnosti Continental. „Podařilo se nám proměnit tradiční pracoviště řidiče do zcela nového digitálního prostředí. Těží z toho jak řidiči, tak výrobci autobusů.“

Modulární pracoviště se zaměřuje na potřeby řidiče a může být snadno upraveno tak, aby vyhovělo i požadavkům provozovatele, ať už v městské nebo meziměstské dopravě.

Nové provedení přístrojové desky, která již stačila získat prestižní ocenění iF Design Award a German Design Award, lze snadno zakomponovat do nejnovější generace městských autobusů. Digitální displeje umožňují výrobcům zcela bez omezení navrhnout a naprogramovat různá zobrazení a ovládací panely a díky tomu upravit pracoviště řidiče podle požadavků přepravní společnosti. První exempláře již byly dodány výrobcům autobusů a sériová výroba se spustí zkraje roku 2019. Vedle producentů autobusů projevují o tuto technologii zájem také výrobci elektrických vozidel pro údržbu městských komunikací, zemědělských a stavebních strojů.

Řidič získává za každé situace jen nezbytné informace

Zvláštní funkcí modulárního pracoviště řidiče je kombinace až tří displejů se dvěma individuálně nastavitelnými ovládacími panely. V centru zorného pole se nachází plně programovatelný displej TFT s úhlopříčkou 12,3 palce (MultiViu Professional 12), který umožňuje zobrazit řadu funkcí a ovladačů, a to jak přístroje, tak záběry z kamer. Tato hlavní obrazovka je doplněna dvěma ovládacími panely po levé a pravé straně volantu a díky tomu jsou relevantní údaje a nejdůležitější ovladače dobře viditelné. Výhodou pro řidiče je skutečnost, že v danou chvíli jsou zobrazeny jen nezbytné funkce, a to s lokalizovanými názvy. Díky tomu odpadá zbytečné odvádění pozornosti a řidič se může plně soustředit na stále rostoucí provoz.

Zatímco během jízdy ukazuje displej rychlost, stav dobití akumulátoru nebo navigační údaje, v zastávce se může zobrazení přepnout na záběry z kamer u dveří. Při couvání lze nastavit displej na výstup z parkovacích kamer, čímž odpadá nutnost montáže dodatečného monitoru pro kamerový systém. V případě potřeby se zobrazí jak varovné kontrolky, tak dodatečné výstrahy, které řidiče upozorní na neobvyklé nebo rizikové situace. Stejně jako u předchozích řešení, je i v tomto případě pracoviště řidiče všestranně nastavitelné, upravit lze výšku i sklon. Vedle zajištění ergonomických podmínek pro šoféra to přináší další výhodu v podobě snazšího nalezení nových řidičů.

Modulární pracoviště řidiče se přizpůsobí šoférům hodně rozdílných postav.

Systémové řešení usnadňuje výrobcům logistiku zásob náhradních dílů

„Náš koncept představuje zcela novou kapitolu ve vývoji pracoviště řidiče. V centru našeho zájmu byly od začátku potřeby profesionálů v této oblasti,“ říká Michael Glunk, produktový manažer společnosti Continental zodpovědný za Modulární pracoviště řidiče. „Modulární koncept představuje díky své všestrannosti a možnostem individuálního nastavení zásadní vylepšení jak pro řidiče, tak provozovatele a výrobce,“ doplňuje. Díky značné flexibilitě mohou výrobci podle svých představ upravovat ovladače a displeje, aby co nejlépe vyhověly potřebám jejich zákazníků a budoucím nárokům autobusové přepravy bez navyšování skladových zásob náhradních dílů.

Ovládací panely jsou spojeny prostřednictvím sběrnice CAN a lze je volně naprogramovat. Díky tomu je tento systém zcela univerzální. Všestrannost však není v rozporu s běžnými standardy, nové pracoviště řidiče vyhovuje normě EBSF (The European Bus System of the Future) od Mezinárodní asociace veřejné dopravy (UITP) a plní požadavky Německé asociace dopravních společností (VDV). Novinka mDWP a její komponenty jsou současně dostatečně robustní, takže vyhoví každodennímu náročnému provozu autobusů. „Společnost Continental je zaměřena na špičkové technologie z různých oborů, a tak dokážeme vyvinout komplexní systém složený z celé řady součástek a zajistit výrobcům vozidel značnou přidanou hodnotu,“ říká Dr. Michael Ruf.

Provozovatelé velkých flotil těží ze všestrannosti a individuálního nastavení

V případě, že jsou nezbytné další ovladače, displeje nebo jiná zařízení, lze nové pracoviště řidiče rozšířit o dva další displeje. Výrobce vozidla má možnost naprogramovat každý modul zvlášť podle požadavků svých zákazníků a také snadno zaměnit ovládání z levostranného na pravostranné. Pokud autobus vyráží na novou trasu se zcela jiným zaměřením, ovládací panely lze přeprogramovat a opatřit novými ikonami. To představuje zásadní výhodu, které s běžnými spínači nelze dosáhnout – i v tom spočívá další zlepšení pro provozovatele.

Hlavní, 12,3palcový displej TFT MultiViu Professional 12 nabízí řadu zobrazovacích možností, a to nejen přístrojů, ale například i výstupů z palubního kamerového systému.

Žádný ovladač nelze omylem přesunout

Další výhodou Modulárního pracoviště řidiče je vnitřní paměť a funkce pro zapnutí a vypnutí. Když řidič příště spustí motor, najde displeje a ovladače buď ve stejném nastavení, jako když opouštěl autobus, nebo v základním nastavení. A to i v případě, že autobus mezitím prošel údržbou. Výrobci, kteří chtějí svým zákazníkům nabídnout různé možnosti zobrazení, mají k dispozici i podsvícení displeje a ovladačů v tlumeném a barevně sladěném provedení.

Další informace o Modulárním pracovišti řidiče včetně videa, které přehledně zobrazuje všechny možnosti nového systému, najdete na internetové adrese www.continental-automotive.com/mdwp.

 

 

 

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Manfred Schöner
Jáchymovská 53, 360 04 - Karlovy Vary - Bohatice
355 329 821
autoschoner.ch@volny.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
SAZ – Evžen Myslivec s.r.o.
Rybalkova 2639, 440 01 - Louny
415 652 154, 603 519 204
prodej.seat@saz-myslivec.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Continental volá po vzájemné ohleduplnosti cyklistů a motoristů na cestách

Continental volá po vzájemné...

V průběhu pandemie se v letních měsících na silnicích výrazně zvýšil počet cyklistů a dalších účastníků silničního provozu (elektrické koloběžky apod.). Podle statistik se to...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Elektromobily potřebují speciální pneumatiky

Elektromobily potřebují speciální...

Pneumatiky pro elektromobily musí vyhovovat speciálním požadavkům Mezi klíčové vlastnosti takového obutí patří nízký valivý odpor a vysoká nosnost Continental vyrábí pneumatiky jak pro...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Dodávky a obytná vozidla jsou populárnější než kdykoliv předtím

Dodávky a obytná vozidla jsou...

Omezení způsobená koronavirem mění způsob trávení dovolených Vozidla pro speciální účely vyžadují i speciální pneumatiky Začátečníkům s obytnými vozy se důrazně doporučuje...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Je datum výroby při nákupu pneumatik důležité a jak zabránit jejich předčasnému stárnutí?

Je datum výroby při nákupu pneumatik...

Na každé pneumatice nalezneme tzv. DOT kód, který pomáhá určit přesný věk a datum její výroby Správně skladované nové pláště mají i po pěti letech prakticky stejné vlastnosti jako ty,...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nastává čas přezouvání pneumatik. Neriskujte při „dojíždění“ zimních plášťů v létě

Nastává čas přezouvání pneumatik....

Povinnost používat zimní pneumatiky v případech daných legislativou skončila 31. března a začalo období přezouvání na letní pláště. Kvůli koronaviru má však letošní sezona pomalejší...