Mille Miglia startuje dnes (II)

Včera jsme si připomněli historii předválečných ročníků slavného italského závodu, dnes se podíváme jak se vyvíjel po druhé světové válce.

Motory závodních a sportovních vozů zaburácely na trati až v roce 1947, kdy se do listiny vítězných značek zapsala naposledy Alfa Romeo a to s posádkou Biondetti – Romani. Druhý dojel Nuvolari se strojem Cisitalia. Následujícím rokem začíná období nové generace konstrukcí závodních vozidel, do nichž stále usedá ještě jezdecká elita jako byli Campari, Nuvolari, Varzi, Brivio, Biondetti, Villoresi, Fangio nebo Moss. Až do roku 1957, kdy se jel poslední ročník, vládnou na silnicích mezi Brescií, Římem a Brescií vozy Ferrari, které prohrály pouze v roce 1954 s Lancií (Ascari) a 1955 s Mercedesem (Moss). Slavnou éru rudých vozů z Maranella zahájil Biondetti s Ferrari 166 (121,2 km/h), který prvenství obhájil také o rok později a se čtyřmi zlatými věnci se tak stal nejúspěšnějším jezdcem Mille Miglia.


Vítězná Lancia D24 z roku 1954 se může pochlubit velice zajímavou historií. Šestiválec 3.3 o výkonu 260 k totiž Lancia nejdříve věnovala argentinskému presidentovi Peronovi. Zanedlouho se však vrátila do Evropy, aby se s ním Luigi Villoresi zúčastnil 21. ročníku. Ten se však necítil „ve své kůži“ a raději ji předal Ascarimu, který s ním také zvítězil, když docílil průměru takřka 140 km/h.


Mille Miglia startuje dnes (II)

V roce 1955 podal vynikající výkon Stirling Moss se spolujezdcem Denisem Jenkinsonem a s Mercedesem 300 SLR projeli trať ve fantastickém čase 10.07.48 h, což představovalo úctyhodný průměr 157,6 km/h. V některých úsecích „vyždímal“ Moss z třílitrového osmiválce o výkonu 310 k při 7400 otáčkách za minutu rychlost až 270 km/h. Druhou příčku obsadil jeho stájový kolega Juan Manuel Fangio.

V roce 1956 se převahu vozů Ferrari pokusila přerušit značka Maserati, ale marně. Závod, v němž vyhrál Castelloti (137,4 km/h), skončil totálním triumfem Ferrari, které obsadily prvních pět míst. Slavná éra ojedinělého závodu skončila bohužel už v roce 1957. Několik kilometrů před cílem postihl Španěla Markýze de Portage defekt pneumatiky, při níž ztratil vládu nad svým Ferrari a vjel do diváků. Výsledkem bylo deset mrtvých, a to byl definitivní konec Mille Miglia, jehož poslední vítěz se jmenuje Pierro Taruffi.


V roce 1977 se podařilo několika zaníceným veteránistům obnovit slávu Mille Miglia vzpomínkovou jízdou pravidelnosti, která startuje v Brescii, právě dnes ve 20.15 hodin. V první etapě čeká na 370 přihlášených posádek „rozcvička“ v podobě krátké etapy do Ferrary. V příštích dvou dnech pak absolvují dvě náročné etapy s přenocováním v Římě a cílem opět v Brescii.


Z celkového počtu přihlášených vozidel jich je 147 vyrobeno do roku 1940, přičemž nejstarší dvě Bugatti T13 Brescia z roku 1920 a 1922. Naopak nejmladší vozy, jako třeba OSCA FS, BMW 507, Ferrari 250, Maserati 300, pocházejí z roku 1957. Závodu se každoročně zúčastňuje také Daimler Chrysler Classic, který letos vysílá na trať hned devět týmů. Vítěz z let 1989 a 97 Flaminio Valserati pojede s Mercedesem Benz SSK z roku 1928. Ex-pilot formule jedna Jochen Mass usedne do modelu 300 SLR s legendárním číslem 722, které v roce 1955 patřilo Stirlingu Mossovi. Dnes je Mille Miglia svátkem všech přátel historických vozidel.

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Autocentrum Jan Šmucler
Dvořákova 304, 346 01 - Horšovský Týn
379 412 279
plzen@smucler.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
CARNOVA s.r.o.
Hněvkovského 603/81, 617 00 - Brno
543 420 720
brno@carnova.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Alfa Romeo Racing ORLEN a Acer pokračují v inovacích

Alfa Romeo Racing ORLEN a Acer pokračují...

Alfa Romeo Racing ORLEN bude mít před začátkem sezóny 2020 high-tech podporu v podobě oficiálního partnerství s předním světovým hráčem v IT technice, společností Acer. Společnost Acer,...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - LEGENDY 2018 PŘEDSTAVILY HVĚZDY SLAVNOSTI

LEGENDY 2018 PŘEDSTAVILY HVĚZDY...

Dvacet oceněných exponátů Volba poroty složené z členů organizačního výboru Výjimečné automobily z historie i současnosti Letošní jubilejní 5. ročník ojedinělé automobilové slavnosti...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Stanislav Gálik se stal výkonným ředitelem inovací společnosti AAA AUTO

Stanislav Gálik se stal výkonným...

Praha, 2. února 2018 – Společnost AAA AUTO včera oficiálně uvedla novou značku AuresLab, pod kterou sjednotila veškeré inovace, na kterých pracuje. Inovační centrum povede Stanislav Gálik,...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Autosalon Ženeva 2016 – Alfa Romeo Giulia – VIDEO

Autosalon Ženeva 2016 – Alfa Romeo...

Podívejte se na rozhovor s Jankou Konečnou, PR manažerkou FCA a shlédněte unikátní záběry směrované přímo do stáje značky Alfa Romeo, která v těchto dnech prezentuje své největší novinky...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Vyrábějte autoklíče jako profesionálové

Vyrábějte autoklíče jako profesionálové

Pokud se zabýváte výrobou autoklíčů, pak jistě máte zkušenost se zničenými či poškozenými klíči. V případě, že byl klíč poškozený, bylo dříve nutné vyrobit celý klíč znovu, i...