Mille Miglia opět ožívá (I.)

Ve čtvrtek 17. května vyjede na italské silnice mezi Brescií a Římem na 400 veteránů, aby si jejich majitelé připomněli slavný závod Mille Miglia.

Jeden z nejslavnějších závodů světa Mille Miglia, který se jezdil v letech 1927 až 1957, je pro Italy i po padesáti letech stále ještě národním svátkem. V úctě ke slavné tradici proto už osmnáct let pořádají po trati Brescia – Řím – Brescia vzpomínkovou jízdu pravidelnosti, která každoročně přiláká na start čtyři stovky závodních a sportovních automobilů z let 1927 až 1957.


V polovině 20. let dostali čtyři nadšenci z Brescie nápad uspořádat závod na 1000 mil a už za tři měsíce se jejich myšlenka stala skutečností a na trať dlouhou 1000 mil, resp. 1628 km se vydalo 77 vozů se 154 účastníky. Závod překonal všechna očekávání, jezdci si museli často razit cestu špalírem diváků.


Mille Miglia opět ožívá (I.)

První tři startovní čísla jsou i letos vyhrazena vozům OM 665 MM, známé pod označením Superba, které v prvním ročníku obsadily první tři místa. Za volanty dvoulitrových šestiválců o výkonu 65 k seděli tehdy Minoia, T. Danieli a M. Danieli. Vítězná dvojice Minoia a Morandi projela trať dlouhou 1018 mil v čase 21.04.48 h, což představovalo skvělý průměr 77,2 km/h, zvláště když dvě třetiny vedly po prašných cestách. Italská značka, vyrábějící vozy pod označením Brixia Züst dala o sobě vědět už v roce 1908 při závodě Paříž – New York.

V následujícím roce patřily k největším favoritům vedle vozů OM také Alfy Romeo, Bugatti a Lancie. Značnou část závodu vedl Tazio Nuvolari s Bugatti, v závěru musel přenechat vedení Camparimu (sám dojel 13.) který tak pro Alfu Romeo získal první z jedenácti vítězství. Trať projel za 19.14.05 hodin.


V roce 1929 nasadila konkurence do závodu vozy s větším objemem motorů, ale neuspěla. V první polovině vedl ještě Borzacchini s Maserati 1700, ale v cíli se radoval opět Campari, když o více než hodinu zlepšil svůj čas.


Rok 1930 se nesl ve znamení souboje Nuvolari – Varzi a takové bylo pořadí i v cíli, když Nuvolari jako první pokořil hranici 100 km/h. Vítěz předchozích podniků Campari skončil třetí, šestým místem dal o sobě vědět Caracciola s Mercedesem 8000.


Mille Miglia opět ožívá (I.)

Po třech vítězství byla Alfa Romeo považována za neporazitelnou značku, nebýt právě jistého Rudolfa Caraccioly, který se sedmilitrovým Mercedesem SSKL jejich nadvládu přerušil. Průměrnou rychlostí 101,1 km/h se stal prvním zahraničním vítězem. S jedenáctiminutovou ztrátou dojel opět Campari.

Roky šly dál a Alfa vítězila dál – 1932 Borzacchini (104,8 km/h), 1933 Nuvolari (108,5 km/h), 1934 Varzi (114,3 km/h) atd…. až do roku 1939, kdy vyhrál Biondetti průměrem 135,3 km/h. V tomto roce došlo také k první vážné havárii, která si vyžádala deset obětí a proto se v příštím roce Mille Miglia neuskutečnila.


Zatímco v roce 1940 už po Evropě zuřila válka, v Itálii se jel opět slavný závod, tentokrát na pozměněné trati. Na atypickém trojúhelníkovém okruhu o délce 103 mil, který jezdci absolvovali osmkrát, vyhrál Němec Huschke von Hanstein (166,7 km/h) se speciálně kapotovaným šestiválcovým BMW 328.


O poválečných ročnících a letošní vzpomínkové jízdě se více dozvíte zítra.

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Manfred Schöner
Jáchymovská 53, 360 04 - Karlovy Vary - Bohatice
355 329 821
autoschoner.ch@volny.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Autodružstvo Frýdek Místek
Beskydská 704, 738 02 - Frýdek Místek
730 588 237
seat@autodruzstvo-fm.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Alfa Romeo Racing ORLEN a Acer pokračují v inovacích

Alfa Romeo Racing ORLEN a Acer pokračují...

Alfa Romeo Racing ORLEN bude mít před začátkem sezóny 2020 high-tech podporu v podobě oficiálního partnerství s předním světovým hráčem v IT technice, společností Acer. Společnost Acer,...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - LEGENDY 2018 PŘEDSTAVILY HVĚZDY SLAVNOSTI

LEGENDY 2018 PŘEDSTAVILY HVĚZDY...

Dvacet oceněných exponátů Volba poroty složené z členů organizačního výboru Výjimečné automobily z historie i současnosti Letošní jubilejní 5. ročník ojedinělé automobilové slavnosti...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Stanislav Gálik se stal výkonným ředitelem inovací společnosti AAA AUTO

Stanislav Gálik se stal výkonným...

Praha, 2. února 2018 – Společnost AAA AUTO včera oficiálně uvedla novou značku AuresLab, pod kterou sjednotila veškeré inovace, na kterých pracuje. Inovační centrum povede Stanislav Gálik,...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Autosalon Ženeva 2016 – Alfa Romeo Giulia – VIDEO

Autosalon Ženeva 2016 – Alfa Romeo...

Podívejte se na rozhovor s Jankou Konečnou, PR manažerkou FCA a shlédněte unikátní záběry směrované přímo do stáje značky Alfa Romeo, která v těchto dnech prezentuje své největší novinky...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Vyrábějte autoklíče jako profesionálové

Vyrábějte autoklíče jako profesionálové

Pokud se zabýváte výrobou autoklíčů, pak jistě máte zkušenost se zničenými či poškozenými klíči. V případě, že byl klíč poškozený, bylo dříve nutné vyrobit celý klíč znovu, i...