Michalík útočí na světový titul

Český závodník je po delší době opět na čele seriálu mistrovství světa, a to přeci jenom není v našich zeměpisných šířkách běžnou záležitostí. Je sice pravda, že českého sportovního fanouška namlsaného v uplynulých měsících především úchvatným vítězstvím hokejového týmu na olympijských hrách v Atlantě, jen tak něco nepřekvapí, titul z motocyklového terénu však jistě stojí i v této konkurenci za pozornost. Po triumfu Otakara Kotrby v MS enduro v roce 1991 má totiž právě enduro svého muže na čele světového šampionátu. Lídrem světové elity kubatury 125 ccm není nikdo jiný, než čtyřiadvacetiletý jezdec a český reprezentant Roman Michalík.

Michalík útočí na světový titul

Dá-li se nezasvěcený do řeči s Michalíkem, nevychází z údivu, jak muž obklopený italskými přáteli a ještě donedávna v italských službách hovoří plynně valašským nářečím. Náš nejúspěšnější jezdec endura poslední doby vypadá skutečně jako rodilý Ital a jeho jižanskou image podporuje nejen tetování na zádech, ale i nový dvoubarevný účes. Co mu snad do českých představ o horkokrevných Italech nejvíce chybí, je jižanský temperament a výbušnost. Ale to jen do chvíle, než sedne na svoji TM a vyrazí na trať , kde se Italům nejen vyrovná, ale v jezdeckém umění je mnohdy i předčí. I on však svoji cestu k enduru chvíli hledal.

„Začínal jsem už v jedenácti letech s motokrosem, k enduru mě přetáhli moji bratranci, kteří tuto disciplínu jezdili. Stačil k tomu jediný závod, který jsem shlédl jako divák. V šestnácti jsem zkusil první motocyklovou soutěž a o mé sportovní budoucnosti bylo definitivně rozhodnuto. Velký vliv na toto moje rozhodnutí měl také můj otec, který mi pomáhá do dnešní doby a bez nějž bych asi dnes tento sport nedělal.“


Ač rodák z Valašského Meziříčí, kam se v letošním roce vrátil do místního enduro týmu, pobýval v uplynulých letech daleko častěji na Apeninském poloostrově, kde si vybojoval světové renomé a stal se továrním jezdcem zn. TM.


„Vše začalo v roce 1992, kdy mi otec koupil motocykl zn. TM a hned první závod s ním jsem vyhrál. Mé další výkony a úspěchy neušly pozornosti zástupců továrny a ti mi o tři roky později nabídli přímou pomoc. V Itálii jsem se cítil výborně, protože tato země motoristickým sportem žije. V takovém motocyklům zaslíbeném prostředí si rychle zvyknete.“


Že důvěru italského výrobce splatil vrchovatě, potvrzují i jeho výsledky, z nichž vynikají především titul vicemistra světa z roku 1996 a italský titul z téhož roku. Především italský triumf, kdy poprvé v historii šampionátu pokořil cizinec kompletní italskou a tedy i světovou elitu, má na jihu Evropy stále svoji váhu. O tom, že Romanovi nejde jen o body na trati, přesvědčil i ve chvíli, kdy uprostřed bojů na trati neváhal pomoci zraněnému soupeři, za což si vysloužil od italských novinářů cenu Fair play.

Michalík útočí na světový titul


Loňská sezóna však po předchozích triumfech vrátila Romana i jeho fanoušky trochu na zem. Vážné zranění předloktí Michalíka vyřadilo z většiny soutěží mistrovství světa 1997, kde mu body z posledních podniků stačily už jen na konečné 12. místo. Chuť si alespoň částečně spravil až na vrcholu sezóny, italské Šestidenní. Důvěru trenéra Trophy teamu Josefa Tomana splatil vrchovatě nejen v průběhu prvních pěti dní, ale především v závěrečném motokrosu, kdy deklasoval kompletní světovou elitu třídy 125 ccm a před zraky svých italských i českých příznivců jednoznačně triumfoval. Michalík nakonec obsadil na Šestidenní ve své třídě 3. místo a dal tak ráznou odpověď na všudypřítomné hlasy všech rádoby odborníků, kterým byla jeho italská nominace a následný start trnem v oku.


S tou pravou ‚soutěžáckou‘ formou světového kalibru se tedy potkal Michalík až letos, kdy se opět připravoval od prvních lednových dní na italských tratích. Do světového pelotonu se však vrátil s českou licencí a poprvé ve své kariéře jede oba české soutěžácké šampionáty, tedy klasické enduro i nové country crossy. „Roman jezdecky nesmírně vyzrál a na jeho projevu na trati je to znát,“ chválí svého svěřence manager českého Trophy teamu Josef Toman. „Dříve zajel dobře některé rychlostní zkoušky a jiné se mu zase už tak nepovedly, letos ale jede nejen nesmírně rychle, ale i vyrovnaně.“


Michalík letos výborně zajel ve všech třech dosavadních soutěžích seriálu MS. V Pyrenejích (Španělsko, Portugalsko) se ještě přetahoval o prvenství ve vyrovnaném souboji s Italem Passerim, když obhájce titulu Australan Watts je zraněn, ve francouzském Nuits St. Georges už ale nadělil druhému Finu Salminenovi neuvěřitelných 20 sekund a zvýšil svůj bodový náskok na čele MS na 19 bodů. Přestože do konce šampionátu zbývají ještě čtyři soutěže (Itálie, Skotsko, Švédsko a Finsko), je Roman velice blízko splnění svého sportovního snu.


„Chtěl bych alespoň jednou vybojovat světový titul, navíc mě láká i start v nějakém dálkovém maratonu,“ přiznává jezdec, který však se svojí 125 nemá na podobné dálkové soutěži šanci. Přejme mu, aby se mu tedy alespoň jeho první přání vyplnilo a ještě před Šestidenní v Austrálii vyšperkoval svoji sbírku mistrovským titulem. Další krok k tomu může udělat už o víkendu (20. – 21. června), kdy odjíždí bojovat o další potřebné body právě do Itálie.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Enyaq překonal hranici 200 000 vyrobených kusů

Enyaq překonal hranici 200 000...

Škoda Auto dosáhla významného milníku v rozvoji své strategie e-mobility: celkem vyrobila již 200 000 vozů Enyaq a Enyaq Coupé. Jubilejním vozem se stal bílý Enyaq Coupé Sportline, který sjel z...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Peugeot i-Cockpit vyfasuje umělou inteligenci ChatGPT

Peugeot i-Cockpit vyfasuje umělou...

Peugeot je jedním z prvních výrobců automobilů, který poskytl svým zákazníkům umělou inteligenci ChatGPT . Tento chatbot je začleněný do systému i-Cockpit® a aktivuje se zde prostřednictvím...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Zrodila se hvězda: CUPRA Born VZ

Zrodila se hvězda: CUPRA Born VZ

CUPRA Born je prvním zcela elektrickým modelem mladé španělské značky, která mu dala do vínku dokonalou kombinaci elektrifikace se sportovními výkony. Teď automobilka stupňuje intenzitu svého...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - V Česku je v provozu 10 000 elektromotorek. Loni jich přibylo přes 1700

V Česku je v provozu 10 000...

V České republice je registrováno více než 1,3 milionu motocyklů, z toho téměř 10 tisíc elektrických, jejich podíl tak tvoří 0,75 %. Nejčastěji se lze s elektrickými motocykly setkat v...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové Audi RS 6 Avant GT: Když model dosáhne svého maxima…

Nové Audi RS 6 Avant GT: Když model...

Král kombíků je zpět. Audi představilo nový RS 6 Avant GT, novou vrcholnou variantou této modelové řady s masou výkonu a exkluzivitou. Vyrobí se jen 660 vozů pro celý svět, pro Česko je...