U Hondy FCX se k výrobě elektřiny, která pohání elektromotor, používá modul palivového článku využívající vodík. Při maximálním výkonu 60 kW (80 k) a točivém momentu 272 Nm se zrychlení neliší od modelu Honda Civic. Model FCX má jízdní dosah až 355 km, nejvyšší rychlost 150 km/h a místo pro čtyři osoby, lze ho tedy využívat v nejrůznějších běžných situacích. Zaměstnanci městské správy Los Angeles budou nové vozy používat při práci jako součást běžného vozového parku a pro dojíždění do zaměstnání. Městský úřad dokončuje ve spolupráci s Hondou plány na systémy doplňování vozů vodíkovým palivem.
Primátor Jim Hahn včera 8. září 2002 oznámil, že město Los Angeles a společnost American Honda Motor Co., Inc. podepsaly smlouvu, díky níž se Los Angeles stane ve Spojených státech prvním odběratelem vozu s palivovým článkem. Podle této smlouvy se začnou zaměstnanci města Los Angeles co nejdříve seznamovat s prototypy modelu Honda FCX.
„Kvalita vzduchu v oblasti Los Angeles se v posledních letech stále zlepšuje, a to i díky tomu, že se uplatňují nové ekologické technologie,“ prohlásil primátor Hahn. „Z hlediska znečišťování ovzduší jsou vozidla s palivovými články na vodík nadějnou předzvěstí čistých automobilů budoucnosti.“
Model Honda FCX se nedávno stal prvním vozem s palivovým článkem na světě, který dostal osvědčení jako vozidlo s nulovými emisemi (Zero Emission Vehicle – ZEV).od dvou vládních institucí: Kalifornského úřadu pro atmosférické zdroje (California Air Resources Board – CARB) a Agentury pro ochranu životního prostředí Spojených států (U.S. EPA).
„Tento vůz už je připraven pro použití v praxi,“ konstatoval Tom Elliott, výkonný viceprezident americké pobočky Honda. „Nasazení parku nejmodernějších vozů s palivovými články v běžných provozních podmínkách nám umožní lépe posoudit zkušenosti zákazníků s těmito vozidly a s používaným palivem. Podpoříme tím také rozvoj infrastruktury čerpacích stanic nutných pro tankování vozidel poháněných vodíkem.“
Společnost Honda plánuje pronajmout v Kalifornii a Japonsku v průběhu příštích dvou až tří let asi 30 vozů s palivovými články. V současné době však Honda nemá v plánu prodávat vozidla s palivovými články ve větším měřítku nebo jednotlivcům.
Honda FCX – technické údaje:
- Rozměry: Délka – 416 cm, šířka – 176 cm, výška – 164 cm,
- Druh motoru: střídavý, synchronní
- Typ palivového článku: PEFC (s membránou propouštějící protony – Ballard)
- Výstupní výkon:78 kW
- Akumulace energie: kondenzátor Honda Ultra
- Druh paliva: stlačený plynný vodík
- Způsob uložení: vysokotlaká nádrž na vodík (344,7 bar, 5 000 psi)
- Objem paliva: 156,6 litrů
Společnost Honda začala s výzkumem palivových článků v roce 1989 a od roku 1999 zkouší vozidla na běžných komunikacích ve Spojených státech a Japonsku. Od roku 1999 je členem Kalifornského sdružení pro palivové články (California Fuel Cell Partnership – CaFCP) se sídlem v Sacramentu.
Společnost Honda je už dlouho v čele ekologických iniciativ v automobilovém průmyslu, které sahají až do roku 1975. Tehdy se model Honda Civic CVCC stal prvním vozem, který splňoval zpřísněnou normu podle Zákona o čistotě ovzduší (Clean Air Act). Později byla společnost Honda první, kdo začal prodávat auto s benzínovým motorem (Civic) splňující nízkoemisní normu (LEV) ve všech 50 státech, dále kalifornskou normu extrémně nízkých emisí (ULEV) a nakonec i normu „Super“ ULEV (Accord).
Společnost Honda také začala jako první ve Spojených státech prodávat „hybridní“ auto na benzínový a elektrický pohon – model Insight – a letos uvedla model Civic Hybrid, první vůz s hybridní technologií určený pro masový trh. Model Civic GX na zemní plyn splňuje jako první a zatím jediný automobil nejpřísnější normu EPA (SULEV třída 2 oddíl 2).
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Autorizovaný dealer a opravce VOLVO
Člen koncernu TUkas