Mercedes Vito třídy velkoprostorových vozů, kterých bylo v ČR v roce 2 000 prodáno celkem 90 kusů, je možné zakoupit jako mikrobus pro 6, 8 nebo 9 cestujících. Mimoto je možné zakoupit Vito jako dodávku vpředu se dvěma nebo třemi sedadly, případně v pěti nebo šestisedadlovém provedení ve dvou řadách s uzavřeným prostorem pro náklad – u těchto lehkých užitkových automobilů lze přirozeně možné odečíst DPH, což je pro podnikatele významná úspora. Těchto užitkových automobilů bylo za rok 2 000 u nás prodáno 737 kusů, čímž obsadil Mercedes Vito mezi dovozci suverénně první místo ve střední třídě lehkých užitkových vozů.
Vito mě zaujalo svou střídmým, ale elegantním nadčasovým designem karoserie s nízkým součinitelem odporu vzduchu (0,34) a především pak s malými vnějšími rozměry kontrastujícími s rozměry vnitřními, které poskytují nejen maximální pohodlí cestujících, ale i velký prostor pro náklad. Poměrně malé vnější rozměry Vita dokazuje srovnání s naší Octavií: Vita je pouze o 15 cm delší a o 15 cm širší. Proto jeho zaparkovávání není obtížné, umožňuje to především výborný výhled řidiče z vozu a vybavení vozu účinným posilovačem řízení.
Po usednutí za volant jsem ocenil velmi dobře řešené ergonomické uspořádání celkového pracoviště řidiče. Všechny sdělovače i ovládače vozu jsou optimálně umístěny tak, aby jejich sledování a ovládání neodvádělo pozornost řidiče od situace na vozovce. Seřiditelné sedadlo a volant mně umožnil zaujmout co nejpohodlnější polohu pro řízení vozu. Přední sedadla jsou pohodlná a přispívají k minimální únavě řidiče i spolujezdce. I tři sedadla v druhé stejně tak tři ve třetí řadě skýtají dostatečný pohodlný prostor pro ostatní cestující. Krátká řadící páka je umístěna na přístrojové desce – prakticky ihned jsem si na její umístění zvykl. Mimoto její umístění mi dovolilo pohodlný přechod na sedadlo spolujezdce a stejně tak jako přechod z obou předních sedadel dozadu na druhou řadu sedadel. Nastupování cestujících na druhou a třetí řadu sedadel je bezproblémový širokými bočními posunovatelnými dveřmi. Pokud potřebujeme použít mikrobusu k převážení většího nákladu lze snadno zadní řadu sedadel sklopit nebo vyjmout tak jako i druhou řadu sedadel, čímž se nákladový prostor postupně zvětšuje až na 4 564 litrů při obsazení jen předních sedadel. Jak druhá tak třetí řada sedadel má poměrně vyšší váhu a to proto, aby byla dostatečně bezpečná pro přepravu osob. Proto jejich vyjmutí z vozu doporučuji provádět dvěma osobami. Nakládání zadními dveřmi je usnadněno vysokými zadními výklopnými dveřmi a skutečností, že podlaha zavazadlového prostoru je pouze 50 cm nad silnicí.
Testovaný mikrobus měl čtyřválcový turbodieselový šestnáctiventilový motor s přímým vstřikováním Common Rail s chladičem stlačeného vzduchu s maximálním výkonem 122 k (90 kW) při 3 800 ot/min. Nejvyšší točivý moment 300 Nm dosahuje tento motor již při 1 800 ot/min a na této hodnotě setrvává až do 2 500 ot/min. Výkon motoru a plochá křivka točivého momentu mi umožňovala dobrou akceleraci i při nižších otáčkách, motor okamžitě reagoval na mé přidání plynu a umožňoval mně bezpečné předjíždění na krátké vzdálenosti. Uvedený motor je vysoce hospodárný, během testu jsem dosáhl průměrnou kombinovanou spotřebu 7,1 litrů na 100 km. Hospodárnost provozu vozu dále zvyšuje skutečnost, že se systémem ASSYST lze výměnu oleje s výměnou filtru podle konkrétních sledovaných provozních podmínek uskutečňovat až po 40 000 km a garanční prohlídku až po 60 000 km. Obě skutečnosti šetří nejen provozní náklady, ale i prodlužuje časové využití vozu snížením počtu výměn oleje a snížením počtu prohlídek vozu.
Čtyřstupňová automatická elektronicky řízená převodovka řadila plynule, při normální jízdě se přeřazení rychlostí dalo poznat pouze náhlou změnou otáček motoru na otáčkoměru. Při prudkém sešlápnutí plynového pedálu automatická převodovka bezodkladně podřadila na nižší rychlost a vůz prudce akceleroval podle mého pokynu. K pohodlné a bezpečné jízdě nesporně přispívá celkově propracovaná konstrukce podvozku, brzdový systém ABS s protikluzovým systémem (ASR), u testovaného vozu pak vybavení airbagy řidiče i spolujezdce, dále již výše uvedeným servisním systémem ASSYST snižujícím provozní náklady, elektricky stahovanými bočními předními okny a zadními elektricky ovládanými výklopnými okny, klimatizací s využitím zbytkového tepla motoru, systémem parkpilot a mimo jiné i radiopřijímačem s přehrávačem CD s automatickou anténou.
Vito lze objednat mimo motoru již v testu uvedenému s přeplňovaným motorem 108 CD s výkonem 82 k (60 kW), který nemá chladič stlačeného vzduchu a dalším motorem 110 CD o výkonu 102 k (75 kW) s pracovním principem jako u testovaného motoru 112 CDI výše uváděném. Dále s benzinovým motorem 113 s elektronicky řízeným vstřikováním paliva a zapalování s obsahem 2,0 l s výkonem 129 k (95 kW) a dalším benzinovým motorem 114 s obsahem 2,3 l s výkonem 143 k (105 kW). Všechny uvedené motory jsou čtyřválcové se čtyřmi ventily na každý válec.