Lovcům nehod v Česku naletí každý desátý. Policie na ně nemá páky

U dopravní nehody jsou rychleji než policie a rozrušeným řidičům nabízejí pomoc s vyřízením odtahu, servisu i náhradního auta. Podle pojišťoven dá lovcům nehod svůj podpis ročně deset až patnáct řidičů ze sta. Služba, kterou jim mohou pojišťovny proplatit, je nakonec stojí i desítky tisíc.

Špatnou zkušenost si ze spolupráce s lovci nehod nedávno odnesla jedna z klientek Direct pojišťovny. „Lovci nehod řidičku oslovili bezprostředně po nehodě a slíbili jí zapůjčení náhradního auta zdarma. Vše prý proplatí pojišťovna. Firma ale ženě zařídila příliš drahé náhradní vozidlo,“ popisuje mluvčí Direct pojišťovny Nela Maťašeje.

Půjčené auto neodpovídalo denní sazbě, na kterou měla od pojišťovny nárok. Klientka se ale v třídách a kategoriích aut nevyznala, proto ji ani nenapadlo, že může být něco špatně. Podle podmínek pojišťovny mohla žena využít vůz do 1 200 korun za den. „Od půjčovny ale dostala auto za 2 200 korun za den. Doplatek se za celou dobu půjčení vyšplhal na dvacet tisíc korun, a protože klientka podepsala smlouvu s firmou, která jí auto půjčila, peníze požadovala firma přímo po ní,“ upozorňuje Maťašeje.

Nemorální neznamená nelegální

Přestože podle pojišťovny přibližně polovina lidí na spolupráci s těmito firmami doplácí ze svého, je podnikání těchto lovců nehod (neboli Crash hunters) většinou legální. „O podobných firmách víme, ale pokud nepřekročí zákon, policie proti nim zasahovat nemůže. O nehodě se většinou dozvědí z veřejně dostupných dopravních serverů. Navíc se svými vozy projíždějí v úsecích s vysokou nehodovostí, takže mohou být u nehody opravdu rychle. Na místě se potom prezentují jako autority, často například pomáhají řídit dopravu,“ popisuje policejní mluvčí Hana Rubášová.

Policie podle ní může zasahovat v případech, kde tyto komerční firmy při vyčkávání, rychlém výjezdu nebo zastavení u nehody poruší dopravní předpisy. „Dál je to především na samotných řidičích, kteří jsou bohužel často ve stresu. V první řadě radíme, aby si každý pořádně přečetl, co podepisuje. Zda to například není plná moc, která podobné firmy opravňuje jednat jejich jménem podle sebe. Ještě lepší je nepodepisovat přímo na místě nic a nechat si podmínky smlouvy nejprve poslat mailem,“ radí Rubášová.

Linka pro všechny

Na první pohled lákavé sliby Crash hunters totiž stojí na tom, že tyto firmy nasmlouvají opravu i vypůjčení náhradního vozu za co nejvyšší sazby, aby od spřátelených servisů a půjčoven získali co nejvyšší provizi. Nezajímají se ale o to, jak má zákazník nastaveny pojistné limity se svou pojišťovnou a kolik nakonec doplatí z vlastní kapsy. Pojišťovny totiž proplácejí pouze maximální výši obvyklých nákladů.

Česká kancelář pojistitelů proto doporučuje obracet se vždy na asistenční linku své vlastní pojišťovny, jejíž telefon je uveden na zelené kartě. Pokud řidič ve stresu nemůže kartu najít nebo netuší, na koho se obrátit, může použít univerzální nonstop linku 1224, kterou Česká kancelář pojistitelů zřídila právě pro tyto případy. „Volající řidiči dostávají záruku, že vzniklou situaci vyřeší smluvní asistenční společnost jejich pojišťovny, a nikoliv často předražené nesmluvní odtahové služby, čímž se vyhnou dalším nepříjemnostem,“ potvrzuje výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů Jan Matoušek. Volající podle něj dokonce ani nemusí vědět, u které pojišťovny smlouvu má. Operátor ji umí vyhledat podle registrační značky vozu.

Zjednodušit a urychlit pomoc řidičům v místě nehody se snaží také jednotlivé pojišťovny. Podobně jako aplikace pro taxislužby dokážou pomocí GPS lokalizovat poškozené vozidlo a vyslat na místo odtahovou službu, aniž by řidič musel přesně popsat místo nehody. „Stačí naťukat do mobilu základní informace a odtahovka ho na mapě najde s přesností na metr. Řidič naopak v aplikaci vidí, že je pomoc na cestě a jak se přibližuje,“ potvrzuje Maťašeje.

Jak pojišťovna určuje maximální cenu náhradního auta

  • Za náhradní auto pojišťovna zaplatí maximálně obvyklou denní sazbu.
  • Tuto částku určí podle průzkumu trhu na daném místě a čase, kdy se nehoda stala.

 

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Škoda dodá Policii ČR 352 nových Kodiaqů

Škoda dodá Policii ČR 352 nových Kodiaqů

Policie ČR omlazuje vozový park. Do konce letošního roku převezme 352 vozů Škoda Kodiaq II. generace. Prvních 51 kusů už bylo předáno na polygonu automobilky Škoda Auto v Úhelnici u Mladé...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Vozy na autoplyn mají našlápnuto k dalšímu rekordu. Jak se ceny LPG dotknou emisní povolenky?

Vozy na autoplyn mají našlápnuto k...

Za letošní tři čtvrtletí už bylo registrováno více nových osobních vozů na LPG než za celý loňský rok. Dá se tak očekávat, že v roce 2025 přibude na českých silnicích přes 6000 LPG...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nový SEAT Ibiza a Arona: Španělský temperament v moderním kabátě

Nový SEAT Ibiza a Arona: Španělský...

SEAT to není jen její mladší a ambicióznější Cupra. Španělská automobilka slaví 75 let a dává to patřičně najevo. Do nového výročí vstupuje s modernizovanými modely Ibiza a Arona –...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Kia PV5 Cargo stanovila rekord Guinnessovy knihy: Ujela 693,38 kilometru na jedno dobití

Kia PV5 Cargo stanovila rekord Guinnessovy...

Kia přepsala historii a stanovila nový globální standard dojezdu elektrických vozidel. Kia PV5 Cargo, první specializované elektrické lehké užitkové vozidlo značky a součást průkopnické řady...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Honda Prelude: Návrat technické ikony

Honda Prelude: Návrat technické ikony

Po pětadvaceti letech se na evropské silnice vrací legendární jméno – Honda Prelude. A vrací se v podobě, která dokonale vystihuje dnešní automobilovou éru: plně hybridní kupé e:HEV,...