V lednu 2022 Polsko, aby zmírnilo dopady růstu cen prakticky veškerého zboží a energií, snížilo spotřební daň. Následně pak od února na půl roku snížila z 23 % na pouhých 8 % daň z přidané hodnoty na pohonné hmoty. Jinými slovy, benzín a nafta jsou v těch nejextrémnějších případech levnější až o 10 korun na litru proti cenám v Česku.
Je tedy zcela přirozené, že v příhraničí, tedy podél hranic s Polskem, vyrážejí Češi na nákupy nejen potravin a dalšího tovaru (DPH se na toto zboží snížilo o 5 %), ale také pohonných hmot. Jsou to jednoduché počty: v polském příhraničí jsou ceny v průměru lehce pod 30 Kč za 1 l benzínu a kolem 29 Kč, pokud jde o naftu. Ovšem jsou i místa, kde se dostanete na 27 Kč za litr. Jestliže na české straně je to až 37 Kč, na šedesátilitrové nádrži ušetříte zhruba pětistovku.
Kdo z motoristů si chce ještě více „přilepšit“, musí být obezřetný, protože české předpisy povolují dovoz maximálně 20 litrů pohonných hmot nad množství v palivové nádrži vozidla. Při překročení tohoto limitu mohou čeští celníci nejen doměřit daň, ale v případě že český motorista nemá daňové doklady, také stanovit pokutu. Při jejím vymáhání na místě a nedostatku prostředků na její zaplacení může dokonce hrozit zadržení SPZ či vozidla do doby zaplacení pokuty.
Vzhledem k této situaci a zájmu také německých a slovenských motoristů o tyto výhodné nákupy pohonných hmot chystá kontroly i polská strana.
V rámci EU to není nic neobvyklého. Například v Itálii je povolen dovoz pouze 10 litrů pohonných hmot a sankce za porušení tohoto předpisu přesahují 50 000 Kč.
Zní to krutě, ale vězte, že Slovensko je ještě přísnější. Při dovozu většího množství než 10 litrů pohonných hmot je povinností podat daňové přiznání, jestliže tak motorista neučiní, může celní úřad uložit pokutu od 30 do 16 000 euro. Jestliže navíc není prokazatelný původ paliva nebo způsob jeho získání, mohou celníci sáhnout po ještě vyšší pokutě. V blokovém řízení do 160 euro a přestupkovém od 100 do 100 000 euro.