Závod Shell Eco-marathon Europe 2008 byl i letos skutečnou mezinárodní událostí – mezi přihlášenými byly týmy z 22 zemí celého světa od Norska až po Singapur. Poprvé se ho zúčastnili týmy z Bulharska, Íránu, Maďarska a Maroka.
“Shell Eco-marathon Europe 2008 byl opět skvělou ukázkou toho, jak mohou vozidla navržená studentskými týmy přispívat k čistší budoucnosti a zároveň také být šetrnější k životnímu prostředí,“ uvedl Mark Singer, globální manažer Shell Eco-marathonu k letošnímu ročníku. „Shell Eco-marathon vedle své vzdělávací roviny také ukázal, že zvyšování efektivnosti paliv a snižování emisí oxidu uhličitého může být pro tisíce zúčastněných studentů také velmi příjemnou zábavou.”
Kategorie vozů městského provozu (UrbanConcept)
V kategorii UrbanConcept si první cenu za svůj vůz poháněný vodíkem a výkon 848 km/l odvezl tým z holandské univerzity. Na druhém a třetím místě se s vozy na vodíkový pohon umístily týmy z Norska a Turecka.
Mezi vozidly se spalovacím motorem dosáhl nejlepšího výsledku švédský tým, který se celkově umístil na čtvrtém místě. S vozem poháněným ethanolem dosáhl celkem 299 km/l a produkce 6,15 gramů emisí CO2/km, čímž zlomil dosavadní rekord 9 g/km. Vyhrál také cenu „Climate Change Award“ za nejnižší produkci C02 a současně třetí cenu, „Bosch Technical Innovation Award“, za systém recirkulace výfukových plynů s celkovou efektivitou 90 %. Na pátém místě skončil portugalský tým s ujetými 291 km/l.
Top 5 v kategorii „UrbanConcept“
Pořadí | Instituce | Země | Výsledek | Typ motoru | Typ paliva |
1 | De Haagse Hogeschool / TH Rijswijk Academie voor Egineering | Nizozemí | 848 km/l | Palivový článek | Vodík |
2 | NTNU | Norsko | 729 km/l | Palivový článek | Vodík |
3 | University of Sakarya | Turecko | 453 km/l | Palivový článek | Vodík |
4 | Lulea University of Technology | Švédsko | 299 km/l | Spalovací motor | Ethanol |
5 | FEUP Porto | Portugalsko | 291 km/l | Spalovací motor | Benzín |
Kategorie Prototypů
V kategorii Prototypů, stejně jako v loňském ročníku, zvítězil francouzský tým z Lyceé La Joliverie, který zlepšil svůj loňský vítězný výkon (3 297 km/l) a dosáhl výsledku 3 382 km/l. Vyhrál zároveň cenu „Climate Friendly Award“ za dosažení produkce 0.8 gramů emisí CO2/km. Na druhém místě se umístil německý tým, který se svým vozem poháněným vodíkem urazil 3 198 km/l. Třetí místo obsadil další francouzský tým s výsledkem 3 036 km/l.
Cena „Bosch Technical Innovation Award“ byla v této kategorii udělena francouzskému týmuza motor s palivovými články, který byl oceněn za efektivitu a flexibilitu. Ceny za design („SKF Design Award“ a „Autodesk Eco-design Award“) získal tým z Německa. Jejich vůz ve tvaru žraloka byl vyroben z přírodních materiálů – hedvábných vláken, balzového dřeva a pryskyřice – což také pomohlo snížit váhu a celkovou spotřebu paliva.
Top 5 v kategorii „Prototypů“
Pořadí | Instituce | Země | Výsledek | Typ motoru | Typ paliva |
1 | Lycée La Joliverie | Francie | 3,382 km/l | Spalovací motor | Benzín |
2 | University of Applied Sciences | Německo | 3,198 km/l | Palivový článek | Vodík |
3 | Université Paul Sabatier Insa Toulouse | Francie | 3,036 km/l | Spalovací motor | Benzín |
4 | Ecole Polytechnique de l’Université de Nantes | Francie | 2,830 km/l | Palivový článek | Vodík |
5 | Fachhochschule Trier | Německo | 2,592 km/l | Palivový článek | Vodík |
Více informací o akci naleznete na: www.shell.com/eco-marathon