Legenda jménem Swift: Nejdůležitější model v historii Suzuki slaví 40 let

Čtyřicet let, pět generací a miliony prodaných kusů. Když se v roce 1983 představil vůbec první vůz Suzuki Swift, málokdo by věřil, jakým pojmem se toto jméno/auto stane. Swift je nejdůležitějším modelem v historii automobilky Suzuki se vším, co k tomu patří: prodával se i vyráběl na všech kontinentech světa s výjimkou Antarktidy. Každoročně přibude okolo 500 tisíc nových kusů a úspěšný příběh dále pokračuje.

Celkové prodeje prvních dvou generací nejsou kvůli rozdílným označením bohužel evidované, tří posledních generací se od roku 2004 prodalo již 9 milionů kusů, z toho v Evropě 1,2 milionu. Největším odbytištěm je Indie, následovaná Japonskem. V Evropě je největší zájem o Swift ve Francii a Velké Británii. Sportovní verze Swift Sport s počtem 261 tisíc prodaných kusů patří k nejúspěšnějším hot hatchům všech dob. Největším odbytištěm ostré verze je Japonsko, kde se prodala polovina všech vozů, následuje Německo s 25 tisíci verzemi Swift Sport, což je téměř každý desátý Swift.

Postupem času Swift vystřídal mnoho podob. Byl i kabrioletem nebo sedanem. Stal se jediným vozem ve své třídě, který se dlouhodobě nabízí ve verzi s pohonem všech kol. Především ale přes všechen vývoj zůstal tím, čím byl už od začátku: dostupným kompaktním vozem s úspornými a spolehlivými motory.

Swift v Česku: 31 let úspěchů

Oficiální prodej Suzuki Swift v Česku odstartoval v roce 1992 se zahájením aktivit prvního importéra Contest. Úspěch byl na poměry začínající značky obrovský: Swift byl jedním z nejdostupnějších aut na trhu a k novým vozům rychle přibývaly i ojeté kusy z dovozu. Přesné statistiky z 90. let bohužel nejsou k dispozici, nicméně na přelomu milénia se u nás každoročně prodávalo přes tisíc vozů značky Suzuki a většina z nich byla v této éře právě z modelové řady Swift.

Současný importér Magyar Suzuki Corporation od roku 2006, tedy krátce po uvedení třetí generace, eviduje 10 588 prodaných Swiftů. Z toho 572 připadá na verzi Sport a dalších 490 nese logo AllGrip, jak se od roku 2017 nazývá provedení s pohonem všech kol. Nejlepším dosud zaznamenaným výsledkem je 1240 kusů prodaných v roce 2015, pro Swift Sport byl nejúspěšnější rok 2012 s 94 kusy těsně následovaný prvním prodejním rokem aktuálního Swiftu Sport s 89 kusy. Důkazem neustále rostoucí obliby pohonu všech kol je dosavadní prodejní rekord 149 kusů z roku 2021.

Pozici nejprodávanějších Suzuki v souladu s moderními trendy převzaly modely kategorie SUV, přesto Swift zůstává jedním z nosných pilířů prodejů značky Suzuki. Podle údajů registru vozidel Ministerstva dopravy bylo v polovině roku 2023 „na českých značkách“ 8132 Swiftů všech generací, přičemž ten nejstarší z nich byl poprvé registrován v zahraničí už v roce 1983, tedy bezprostředně po zahájení prodeje první generace. Další kuriozitou mezi tisíci Swifty na českých silnicích je šest exemplářů dovezených z Ameriky, které nesou značku Geo.

Mezi barvami českých Swiftů je jasnou jedničkou červená, která zdobí každé čtvrté u nás prodané auto. Není divu, některý z jejích odstínů byl v nabídce odjakživa a pastelová červená se po celou dobu nabízí bez příplatku. Druhá pozice patří bílé, kterou má každý šestý Swift. Zhruba desetinový podíl náleží modré, šedé, černé a nevšední hnědé, dostupné pro čtvrtou generaci. Naopak odvahu zvolit oranžovou, která je v nabídce u posledních tří generací, mělo překvapivě jen 82 zákazníků. To je výrazně méně než u unikátní žluté, určené pouze pro aktuální generaci varianty Swift Sport.

Historie Suzuki Swift

Čtyřicet let je zhruba polovina lidského života. Za tu dobu se vystřídalo pět generací Swiftu a tento úspěšný příběh přinesl celou řadu drobných změn i revolučních kroků. Za úplnými začátky modelu Suzuki Swift stál americký koncern General Motors, počátkem 80. let však GM přenechal nedokončený projekt právě Suzuki. Neviděl v něm totiž tržní potenciál, který tento model ve skutečnosti měl, a to nezanedbatelný. Swift úspěšně dobyl celý svět a mnoho značek ho zařadilo do své nabídky. Malé Suzuki tak dostalo logo značek Chevrolet, Pontiac, Holden, Isuzu, Changan i dnes již zapomenuté automobilky Geo.

První generace (1983-1988)

První generace Suzuki Swift se představila světu v roce 1983. Její hranatý a kompaktní design byl doplněn lehkou konstrukcí, což z ní činilo obratný a úsporný vůz do houstnoucího městského provozu 80. let. Většina řidičů si Swift pořizovala pro nízké provozní náklady, nakonec ale už na základech první generace vznikla i slavná sportovní verze Swift GTi, v pětidveřovém provedení GXi.

Druhá generace (1988-2003)

Druhá generace Suzuki Swift, známá pod třemi desítkami různých označení po celém světě, se představila v roce 1988. Toto provedení mělo aerodynamičtější a modernější design s elegantními liniemi a celkově hezčím interiérem. Zavedení technologie vstřikování paliva zlepšilo výkon vozu i spotřebu. Zájem o tento spolehlivý a dostupný vůz nadále rostl. V Evropě se prodávala ze všech generací nejdéle, celých 15 let. Na méně náročných trzích se ale jeho kariéra uzavřela až těsně před výročím 30 let od uvedení do prodeje.

Třetí generace (2004-2010)

V roce 2004 představila Suzuki třetí generaci Swiftu, označovanou jako globální, která přinesla významný pokrok v designu a technologii. Automobil prošel kompletní změnou konstrukce, přičemž se pyšnil kulatějším designem. Interiér byl vylepšen vyšší kvalitou materiálů a pokročilými prvky, které přispívaly k pohodlí pasažérů. Tato generace také přinesla pokročilé bezpečnostní prvky, jako jsou ABS a více airbagů.

Čtvrtá generace (2010-2016)

Čtvrtá generace Suzuki Swift, představená v roce 2010, se vyznačovala agresivnějším a sportovnějším designem a přinesla první zásadní inovace na poli snižování spotřeby a emisí CO2. Ovladatelnost a výkon Swiftu byly dále zlepšeny, což poskytovalo dynamický zážitek z jízdy. Čtvrtá generace Swiftu se stala celosvětovým úspěchem a vznikla v počtu více než tři miliony kusů.

Pátá generace (2017-dosud)

Současná generace Suzuki Swift představuje dosavadní vrchol stylu, technologie a výkonu. Toto provedení má odvážný a atraktivní design s výraznou přední mřížkou a moderními LED světlomety. Interiér nabízí moderní a pohodlnou kabinu vybavenou nejnovějšími funkcemi konektivity a pokročilými bezpečnostními systémy. Toto provedení Swiftu přineslo také postupný přechod od úsporných benzinových motorů k ještě úspornějším mild-hybridním variantám.

Věděli jste, že…

  • První generace byla do té doby největším modelem značky Suzuki? Automobilka pro ni vyvinula zbrusu nové motory a na vybraných trzích nabízela dokonce v 80. letech zcela neobvyklý přeplňovaný litrový tříválec.

  • V roce 1992 Swift startoval v legendárním závodě do vrchu Pikes Peak? Závodní speciál se dvěma přeplňovanými motory o celkovém výkonu 800 koní ale neměl se sériovým vozem mnoho společného. Swift se triumfu ještě nedočkal, tovární jezdec Suzuki Nobuhiro Tajima však později s jinými závodními speciály Suzuki tento závod vyhrál sedmkrát, z toho šestkrát v řadě.

  • V 90. letech se v USA prodával elektromobil na základě Swiftu? Malosériová výroba používala karoserii sedanu, nesla jméno Solectria Force a navzdory kombinaci šílené základní ceny 33 tisíc dolarů a dojezdu 80 km, resp. 88 tisíc dolarů a 160 km u verze s lepší baterií se vyrobilo 400 kusů.

  • Kabriolet má dva zavazadlové prostory? Kromě klasického pod uzamykatelným víkem nabízí Swift Cabrio prostor pro zavazadla ještě na místě, kde mají ostatní Swifty zadní sedadla.

  • Jako Swift se od roku 2000 výhradně v Japonsku prodával původní model Ignis, a to včetně verze Ignis Sport, která tak na domácím trhu poprvé přinesla název Swift Sport? Současný Ignis se už v Japonsku jmenuje stejně jako u nás.

  • V reklamě na zcela nový Swift od roku 2004 vystupoval Cristiano Ronaldo? Legendárnímu portugalskému fotbalistovi bylo tehdy 19 let a byl vycházející hvězdou týmu Manchester United.

  • Swift z roku 2005 se mohl jmenovat Zen? Toto jméno prosazovali společně tehdejší marketingový ředitel indické filiálky a prezident automobilky Osamu Suzuki. Na poradě vedení ale byli jediní dva, kdo hlasoval pro tento návrh. Ostatní zástupci automobilky dávali přednost zavedenému názvu Swift, a tak jim nejvyšší šéf ustoupil.

  • Na mistrovství světa rallye získal Swift dva tituly? Stalo se tak v letech 2007 a 2010 v kategorii JWRC určené pro mladé závodníky a vozy s motorem do 1,6 litru.

  • Swift získal přes 60 mezinárodních ocenění? Mezi nimi titul Auto roku doma v Japonsku v letech 2006, 2011 a 2018, v Indii v letech 2006, 2012 a 2019, ale také například v Austrálii v roce 2005.

  • Hned dvakrát Swift zazářil v motoristické show Top Gear? Nejprve v roce 2006 ve speciálu „zimní olympiáda“, kde proti sobě nastoupily dvě pětice Swiftů v simulaci zápasu ledního hokeje. Podruhé se Swifty nepřetlačovaly o obří maketu hokejového puku, ale nastupovaly proti sobě v rámci turné Top Gear Live do „fotbalového zápasu“ Británie proti Argentině.

  • První Swift měl 12palcové disky kol a verze GTi měla kola s průměrem 13 palců? Dnes je minimem 15 palců pro základní výbavu a Swift Sport jezdí na 17palcových kolech.

  • Swift se prodává ve 158 zemích světa? Za celou dobu se vyráběl nejen v Japonsku, ale i v Indii, Thajsku, Malajsii, Pákistánu, Myanmaru a Vietnamu. Dříve též vznikal v Maďarsku, Kanadě, Číně, Kolumbii, Ekvádoru, Indonésii a Austrálii. Od letoška se v omezených počtech pro místní trh vyrábí také v továrně Toyoty v Ghaně.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Autodružstvo Frýdek Místek
Beskydská 704, 738 02 - Frýdek Místek
730 588 237
seat@autodruzstvo-fm.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Čtyrkolka s manuálem za 600 tisíc? Ano

Čtyrkolka s manuálem za 600 tisíc? Ano

Ta zkratka není moc poetická, ale funguje. SHVS. Místo použití velkých baterií, silného elektromotoru a elektrické soustavy s vysokým napětím sází Suzuki na co nejefektivnější pojetí a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Japonci odhalili nové Suzuki Swift

Japonci odhalili nové Suzuki Swift

Z hračky na čtyřech se stává ještě větší hi-tech hračka. Po řadě průběžných vylepšení přijíždí Suzuki Swift v modernizovaném provedení. Má ještě výraznější design, bohatší...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Světová premiéra konceptu eVX

Světová premiéra konceptu eVX

V indickém Dillí se představil ve světové premiéře koncept japonské budoucnosti pro celou planetu. První globálně strategické a plně elektrické SUV s názvem eVX. Model eVX je elektrický vůz...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - SUZUKI IGNIS HYBRID PŘIJÍŽDÍ S VÝRAZNĚJŠÍM DESIGNEM A ÚSPORNĚJŠÍM MOTOREM

SUZUKI IGNIS HYBRID PŘIJÍŽDÍ S...

Suzuki Ignis Hybrid, jediné mini SUV na trhu, přijíždí v novém – s výraznějším designem, úsporným hybridním pohonem a unikátní kombinací praktického interiéru a nejmodernějších...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - SUZUKI POMÁHÁ – PŘEDVÁDĚCÍ VOZY NYNÍ SLOUŽÍ NEJPOTŘEBNĚJŠÍM

SUZUKI POMÁHÁ – PŘEDVÁDĚCÍ...

V době koronavirové epidemie musíme držet při sobě. Maloobchodní prodej byl přerušen, autorizovaní prodejci Suzuki se proto rozhodli nabídnout své volné kapacity k dispozici potřebnějším....