Leden – měsíc statistik

Všichni představitelé organizací, kteří mají co do činěněí s bezpečností provozu se radují: Poprvé v celé historii měl vloni počet nehod klesající tendenci. Nehod bylo vloni přes 198 tisíc, zatímco v roce 1996 přes 201 tisíc – největší vliv má zřejmě zavedení padesátky v obci, spojený samozřejmě s obavami řidičů z represí, výskytem většího počtu policistů v ulicích měst, kde dochází k největšímu počtu nehod a dalšími souvisejícími jevy. Jaký vliv bude mít letošní mírná zima nelze samozřejmě bez hlubších analýz příčin nehod odhalit.

Přes příznivý trend to ale zůstává na nás řidičích, aby nehod v roce 1998 nepřibývalo:

Leden - měsíc statistik

Graf – dopravní nehody za 4. čtvrtletí let 96-97 v %

  • Sám jsem se jednou tvrdě, několikrát za peníze a mnohokrát pohledem na zdeformované vraky přesvěděil, že přehnaně pospíchat se navyplácí.
  • Bezpečnostní pás není sice žádná ozdoba, ale mne zachránil minimálně před odřeninami či zlomeným nosem – a znám člověka jemuž vloni možná zachránil život (přinejmenším ho zachránil od otřesu mozku, zlomeniny lebky či krční páteře). A také jsem viděl čelní sklo vozu, které řidič při nehodě v šedesátce bez pásů vyboulil o dvacet centimetrů.
  • Po litru vína či pár sklenkách alkoholu nebo půllitrech piva si člověk neuvědomí, že nebude řídit ani jako v autoškole. Nejezděte autem do hospody, na zábavy a oslavy – jakmile se napijete, vždycky si řeknete že se vám nemůže nic stát. Přijít o řidičák je ale v tomhle případě to nejmenší nebezpečí.
  • Auto nemusí být vždy dokonale naleštěné, ale světla a brzdy by měly fungovat, řízení a podvozek by měly být v dokonalém stavu, pneumatiky nemají zbytečně předepsanou hloubku vzorku a stanovený tlak.
  • Sviťte, kdykoliv to považujete za nutné – za šera, za mrholení, za slabé mlhy, v tunelech, a raději častěji než méně často. A mlhová světla jsou určena do mlhy – za dobrých povětrnostních podmínek zbytečně oslňují, a jet půl hodiny po Praze za autem s rozsvícenými zadními mlhovkami, v zrcátku auto s rozsvícenými předními mlhovkami – to řidiče dostatečně znervózní – a nervózní řidič je stejně nebezpečný jako opilec nebo hazardér.
  • Povinné je použití i zadních pásů – obzvláště na dálnicích při vyšších rychlostech, kdy často při nehodě dojde k převrácení vozidla na to upozorněte své spolujezdce. A pokud vozíte děti, několik tisíc za homologovanou dětskou sedačku není taková investice, abyste si ji nemohli dovolit.

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Češi stále riskují: Nejčastější příčiny nehod jsou rychlost, nepozornost a nedání přednosti

Češi stále riskují: Nejčastější...

Ve Spojeném království právě probíhá Road Safety Week (letos od 16. do 22. 11.), týden věnovaný prevenci a bezpečnosti silničního provozu. Do jednotlivých aktivit se zapojují partneři...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nové Renault Clio: Malý městský švihák startuje na 430 tisících

Nové Renault Clio: Malý městský...

Šestá generace Renaultu Clio přijíždí do Česka. Odvážnější design, chytřejší technologie a hybrid, který zvládne 80 % městské jízdy na elektřinu. Renault vzal své ikonické Clio a dal...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Na Olympu se usadil BYD: Jak se nabíjí výkonem 1 megawatt?

Na Olympu se usadil BYD: Jak se nabíjí...

Když se dnes mluví o elektrické mobilitě, BYD stojí na vrcholku hory a vyhlíží celé odvětví z výšky. Není to náhoda – a už vůbec ne trik. Tahle technologická mašina o 120 000...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - CUPRA vypouští bestii: Leon VZ TCR přináší závodní adrenalin na běžné silnice

CUPRA vypouští bestii: Leon VZ TCR...

Závodní okruhy mají nového vyslance – a míří rovnou do ulic. CUPRA představuje Leon VZ TCR, nejsilnější Leon s pohonem předních kol v historii. Limitovaná edice pro pouhých 499 řidičů...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Peugeot Polygon: Když volant není volant a auto má duši z budoucnosti

Peugeot Polygon: Když volant není volant...

Peugeot odhalil koncepční vůz Polygon – plně funkční prototyp, který mění samotnou podstatu řízení. S revolučním volantem Hypersquare, elektronickým řízením Steer-By-Wire a překvapivě...