Laurin & Klement Slavia B: Historie ŠKODA Motorsport se začala psát před 120 lety mezi Paříží a Berlínem

  • U počátků sportovních tradic společnosti ŠKODA AUTO stál motocykl Laurin & Klement Slavia B a tovární jezdec Narcis Podsedníček
  • Podsedníček dojel v roce 1901 do cíle náročného závodu mezi Paříží a Berlínem jako jediný v kategorii motocyklů
  • Motocykl Laurin & Klement Slavia typ B: vzduchem chlazený jednoválec o zdvihovém objemu 240 cm3, nejvyšší výkon 1,75 k, maximální rychlost až 40 km/h
  • ŠKODA AUTO v roce 2021 oslavuje 120. výročí počátků aktivit značky v motoristickém sportu, připomene si je přehlídkou osmnácti nejvýznačnějších sportovních modelů své historie

Zcela výsadní postavení v historii mladoboleslavské automobilky náleží motocyklu Laurin & Klement Slavia typ B. Šlo o první motocykl, se kterým se společnost Laurin & Klement zúčastnila mezinárodního motoristického závodu. Dálkový maraton z Paříže do Berlína tehdy platil za nejnáročnější podnik na evropském území. Tovární jezdec Narcis Podsedníček se hned napoprvé zapsal do historie, když do cíle dojel jako první ve své třídě – přesto nebyl vyhlášen vítězem.

Pro pohon motocyklu Slavia typu B sloužil vzduchem chlazený jednoválec
o zdvihovém objemu 240 cm3, který dával výkon 1,75 koně. Zadní kolo bylo
poháněno plochým koženým řemenem přímo od motoru. Motocykl
dosahoval maximální rychlosti až 40 km/h

Nedílnou součástí legendárních úspěchů je spojení odvahy a nebojácnosti. V případě zrození motoristického sportu na počátku 20. století to platilo dvojnásob. Odhodlaní průkopníci neúnavně dobývali nová území a posouvali hranice tehdy proveditelného a dosažitelného – vždy s pevnou vírou v technický pokrok.

K těmto vizionářům patřili i zakladatelé společnosti Laurin & Klement, které od počátků spojovala jak vášeň pro cyklistiku, tak touha nabídnout zákazníkům cenově dostupná jízdní kola, avšak bez kvalitativních kompromisů a vyrobená z nejlepších dostupných materiálů.. Začínali sice v malé dílně o pěti lidech, se strojním zařízením na nožní či ruční pohon, ale už po roce vyrábělo 21 zaměstnanců pět různých modelů bicyklů s vlasteneckým označením SLAVIA.

Zcela výsadní postavení v historii mladoboleslavské automobilky náleží
motocyklu Laurin & Klement Slavia B. Šlo o první motocykl, se kterým
společnost Laurin & Klement z Mladé Boleslavi zúčastnila mezinárodního
motoristického závodu.

TIP: Václav Laurin (1865-1930) – Technik, průkopník mobility, podnikatel

Vývoj prostředků individuální mobility se však rychle posouval dále. Důkazem je dvojice prvních motocyklů L&K (typy Slavia A a B), představená veřejnosti 18. listopadu 1899. Přinesly dnes již samozřejmou polohu motoru ve spodní části rámu, díky čemuž se lépe ovládaly a měly lepší stabilitu. Šlo o jeden z triumfů intuitivního technika Václava Laurina. Podnik prožíval období rozvoje také díky vizionářství a obchodnímu talentu Václava Klementa, kterému se podařilo zajistit významné zakázky na domácím trhu i ve vyspělých průmyslových zemích, včetně Německa a Velké Británie. Mimořádné kvality „motorových dvoukolek“ z Mladé Boleslavi potvrdily také působivé úspěchy v náročných sportovních podnicích, počínaje startem v závodě Paříž–Cáchy–Hannover–Berlín v roce 1901.

Zadní kolo bylo poháněno plochým koženým řemenem přímo od motoru.

Pro pohon motocyklu Slavia typu B sloužil vzduchem chlazený jednoválec
o zdvihovém objemu 240 cm3, který dával výkon 1,75 koně.

U vzniku značky stálo v roce 1895 nadšení a um zakladatelů
společnosti Václava Klementa a Václava Laurina.

TIP: Václav Klement (1868-1938) – Vizionář, závodník, manažer

Narcis Podsedníček – první tovární jezdec mladoboleslavské firmy

K závodnímu debutu mladoboleslavské značky na tomto největším motoristickém sportovním podniku své doby byl jako nejzkušenější vybrán kmenový zaměstnanec továrny Narcis Podsedníček (1866–1932). Ten se nejprve stal dělníkem nástrojařem a zároveň patřil k obchodním zástupcům velocipedů Slavia z produkce továrny L&K. Později se vypracoval na vrchního mistra. Bylo tedy logické, že na jednoválcovém motocyklu Laurin & Klement Slavia typ B byl jedním z deseti jezdců startujících v kategorii motocyklů a motorových tříkolek právě on.

Trasa třídenního závodu dlouhá 1 196 kilometrů byla výzvou pro člověka i jeho stroj. Většinou vedla po nezpevněných či špatně dlážděných cestách, což vedlo k mnoha defektům pneumatik. Ze 110 vozidel nakonec vidělo cíl pouze 48. Mezi motocyklisty to byl právě Podsedníček. Jenže jeho noční příjezd do cíle nebyl řádně zdokumentován. Ve tři hodiny ráno totiž nesehnal žádného z komisařů závodu, a tak mu čas příjezdu potvrdil pouze strážník. Pořadatelé však tento záznam neuznali a v cíli byli nakonec klasifikováni pouze čtyři francouzští jezdci na tříkolkách De Dion-Bouton. Podsedníček se ale stal morálním vítězem a jeho výkon položil základy budoucího sportovního programu firmy jako jednoho z pilířů technického rozvoje i komerčního úspěchu společnosti Laurin & Klement a následně značky ŠKODA.

Narcis Podsedníček značku úspěšně reprezentoval hned na
trati prvního mezinárodního závodu, kterého se zúčastnil:
v sedle motocyklu L&K obstál roku 1901 v silně obsazeném
podniku Paříž–Berlín o délce 1 196 km.

Motocykl Laurin & Klement Slavia typ B

Výroba samotného motocyklu Laurin & Klement Slavia typ B začala v roce 1899, v listopadu toho roku byl představen spolu s typem A na cyklistické závodní dráze Praha-Bubny. Pro pohon Slavie typu B sloužil vzduchem chlazený jednoválec o zdvihovém objemu 240 cm3, který dával výkon 1,75 koně. První motocykly samozřejmě neměly převodovky a zadní kolo bylo poháněno plochým koženým řemenem přímo od motoru. Využití lidské síly přes šlapadla, tj. startovací a pomocný převod, řešil klasický řetěz. Motocykl dosahoval maximální rychlosti až 40 km/h. V Mladé Boleslavi vyrobili do roku 1904 celkem 540 motocyklů Slavia typu B.

V roce 1956 si tento motocykl zahrál ve filmu Dědeček automobil, přibližujícím počátky motorizmu na našem území, kdy předlohou scénáře byla stejnojmenná knížka Adolfa Branalda.

TIP: Historie vývoje a výroby motorů v Mladé Boleslavi (1899-2019)

TIP: Další fotografie motocyklu Laurin & Klement Slavia typ B na ŠKODA Storyboard.

 

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií. 

 

Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.

Kontakt:
RentPoint
Praha 4, Na Chodovci 2457
267 286 823
rentpoint@rentpoint.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Superb dostupná další pohonné jednotky včetně nového plug-in hybridu

Superb dostupná další pohonné jednotky...

Čtvrtá generace modelu Superb vstupuje na český trh v dalších variantách. Nabídku motorizací obohacuje výkonný zážehový motor 2,0 TSI, karosářskou verzi kombi lze nově objednávat i s...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Enyaq překonal hranici 200 000 vyrobených kusů

Enyaq překonal hranici 200 000...

Škoda Auto dosáhla významného milníku v rozvoji své strategie e-mobility: celkem vyrobila již 200 000 vozů Enyaq a Enyaq Coupé. Jubilejním vozem se stal bílý Enyaq Coupé Sportline, který sjel z...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Vloni v Česku přibylo 6640 nových osobních bateriových elektromobilů

Vloni v Česku přibylo 6640 nových...

V České republice byl v roce 2023 zaregistrován historicky nejvyšší počet nových bateriových elektrických vozidel. Podle kategorií se jednalo o 6640 osobních vozidel, 353 lehkých užitkových...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Modernizované modely Scala a Kamiq přicházejí na český trh ve verzi First Edition

Modernizované modely Scala a Kamiq...

Dvojice kompaktních modelů značky Škoda přichází v inovované podobě. České zastoupení automobilky pro tuto příležitost připravilo speciální nabídku vozů Scala First Edition a Kamiq First...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Plzeňským zlatem do vedení poháru 2+

Plzeňským zlatem do vedení poháru 2+

XVII. ročník Lak Racing Rallye Plzeň přinesl dramatický a divácky zajímavý souboj o celkové vítězství od první až do poslední rychlostní zkoušky. Jedním z jeho protagonistů byla posádka...