Laurin & Klement řady S: 110 let prvního velkosériového modelu z Mladé Boleslavi

  • 16. dubna 1911 se představil nejprodávanější model značky Laurin & Klement, řada S
  • Do roku 1924 vzniklo přes 2000 kusů bezpočtu provedení, včetně kupé Lady či „dvojité limousiny“ Kavalír
  • Vozy L&K oslovily také zahraniční zákazníky, od globální Britské říše po carské Rusko
  • Úspěchy v náročných závodech a soutěžích, včetně 6. místa v absolutní klasifikaci Targa Florio 1914

Velkosériově vyráběné modely s atraktivním poměrem ceny a výkonu patří k DNA mladoboleslavské automobilky. Před 110 lety se představil bestseller éry Laurin & Klement, řada S. Do roku 1924 si více než 2000 zákazníků v Evropě i zámoří vybralo z široké palety otevřených či uzavřených karoserií postavených na několika verzích robustního podvozku s benzinovými čtyřválci objemu až 2413 cm3 a výkonu 30 k (22,1 kW).

Laurin & Klement S, první objemový model
mladoboleslavské automobilky, debutoval 16. dubna 1911
na pražském autosalonu. Zákazníci tehdy preferovali
levnější otevřené verze. Čtyřmístný faeton je exponátem
ŠKODA Muzea.

Mladoboleslavská společnost ŠKODA AUTO, jejíž základy byly položeny před Vánocemi 1895, zpočátku slavila významné obchodní i sportovní úspěchy s jízdními koly, od roku 1899 také s motocykly a na podzim 1905 představila svůj první automobil Laurin & Klement VOITURETTE A. Kromě vynikajících užitných vlastností zaujala tato česká konstrukce také velmi atraktivním poměrem ceny a výkonu i úsporným provozem. V roce 1908 už na značku L&K připadalo asi 90 % všech automobilů objemového segmentu Voiturette, vyráběných v celém Rakousko-Uhersku.

Před 110 lety se představil bestseller éry Laurin & Klement,
řada S. Do roku 1924 si více než 2000 zákazníků v Evropě i
zámoří vybralo z široké palety otevřených či uzavřených
karoserií.

Sortiment se rychle rozšiřoval do vyšších kategorií, počty vyrobených vozů dosahovaly u jednotlivých modelových řad desítek či stovek kusů. Společnost Laurin & Klement se do první světové války vypracovala na největší automobilku rakousko-uherské monarchie, tedy společného trhu s více než 50 miliony obyvatel. Významná část mladoboleslavské produkce přitom mířila k zahraničním zákazníkům na všech obydlených světadílech.

Nejrozšířenější model značky Laurin & Klement uspěl také
na zahraničních trzích. Přes pověst spolehlivého vozu patřila
ke standardní výbavě bohatá sada nářadí a náhradních dílů.
Zahrnovala například tři druhy pilníků nebo ventil s pružinou.

Před 110 lety, v neděli 16. dubna 1911, se otevřely brány výstaviště v pražských Holešovicích. Populárnímu autosalonu dominoval stánek představující široký sortiment automobilky Laurin & Klement. Kromě užitkových modelů s nosností až 10 tun a „omnibusů“ (autobusů) s kapacitou do 26 osob návštěvníky zaujaly hlavně nové typy osobních automobilů. Debutoval zde nový základní model nabídky, Laurin & Klement řady S.

Doplňkové označení 12/14 HP vyjadřovalo výkon 12 „daňových koní“, tedy hodnotu vypočítanou pro účely pojištění podle úředně stanoveného vzorce, a dále skutečný výkon 14 koní (10,3 kW). Podával jej řadový kapalinou chlazený benzinový čtyřválec o objemu 1771 cm3 s postranními ventily. Motor s nezvyklým umístěním setrvačníku vpředu hned za chladičem tvořil jeden montážní celek se spojkou a třístupňovou převodovkou. Stačilo proto kontrolovat a měnit jedinou společnou olejovou náplň. Výrobce zvýšil životnost mechanických skupin aplikací moderního „mazacího přístroje“, olejového čerpadla Friedmann. Zapalování zajišťovala magnetoelektrická soustava Eisenmann.

Základ vozu L&K S tvořil robustní žebřinový rám nýtovaný z ocelových U-profilů, přičemž tuhé nápravy vpředu i vzadu odpružily dvojice podélných listových per. Hlavní provozní brzda, aktivovaná pedálem, působila na spojovací hřídel za převodovkou, bubny zadních kol byly spojeny s pákou ruční brzdy. Standard tvořila kola s dřevěnými špicemi a loukotěmi, od roku 1913 na přání vybavená snímacími ráfky. Ty usnadňovaly opravu pneumatik rozměrů 710 x 90 mm při tehdy velmi častých defektech. Výrobce za příplatek nabízel též kola s drátovým výpletem a po první světové válce i plné ocelové disky Michelin. Kompletní provozuschopný podvozek modelu S o rozvoru 2688 mm vážil 650 – 700 kg.

K úspěšné kariéře řady S přispěla průběžně modernizovaná
konstrukce a šíře sortimentu. Laurin & Klement Sg z roku
1913, exponát ŠKODA Muzea, chránil panstvo před
počasím mnohem lépe než řidiče se spolujezdcem.

Pro každého něco

Automobily Laurin & Klement S dosahovaly rychlosti 50 – 60 km/h, a to v závislosti na provedení osobní či lehké užitkové karoserie. Nabídku základních verzí bylo možné přizpůsobit individuálním přáním zákazníků. Zpočátku převládaly dvou- či čtyřmístné otevřené modely, později sortiment doplnily verze jako landaulet „Vídeň“, limuzína „Karlovy Vary“, dvojitá limuzína „Kavalír“, kupé nazývaná „Lady“ či „Doktor“ a lišící se designem i vybavením pro dámy či pány. Z lehkých užitkových derivátů uveďme valník „Pokrok“ nebo skříňovou karoserii „Expres“.

Dlouhodobě rostoucí zájem zákazníků podpořila průběžná modernizace vozů Laurin & Klement řady S. Jednotlivé vývojové stupně nesly typová označení s dodatečným písmenem, od Sa po So a jejich produkce se překrývala a doplňovala. Rozvor náprav rostl z původních 2688 mm přes 2788, 3050, 3150 a 3170 až na 3220 milimetrů. V případě motorů zůstala zachována základní dispozice řadového čtyřválce, ale zdvihový objem se zvyšoval ze 1771 cm3 přes 1847 a 2065 na 2413 cm3 . Tomu odpovídal nárůst výkonu z 14 k (10,3 kW) na 30 k (22,1 kW). Dynamické vlastnosti vozů řady S se zlepšily také díky nahrazení třístupňové převodovky čtyřstupňovou. Od roku 1918 byl – zpočátku na přání – k dispozici moderní elektrický startér, ale i nadále zůstalo v záloze tradiční startování klikou. Rostoucí objem motorů s vyšším kompresním poměrem však zvyšoval fyzickou náročnost takového „kurblování“. Původní acetylenové osvětlení s vyvíječem hořlavého plynu z karbidu vápenatého a vody ustoupilo na počátku 20. let minulého století elektrickým žárovkám s mnohem jednodušší obsluhou.

Laurin & Klement So/200 vyrobený v roce 1921 měl motor o
výkonu 30 k (22,1 kW) místo původních 14 k (10,3 kW) a
bohatou elektrickou výbavu: kromě osvětlení byl k dispozici
také startér.

Z úspěchů lemujících 14 let dlouhou kariéru modelové řady Laurin & Klement S připomeňme vítězství ze závodů Terst-Opcina a Opava-Moravská Ostrava (1911), Velkou zlatou medaili ze závodů v italské Parmě (1913), 6. místo v celkové klasifikaci na náročné sicilské trati Targa Florio (1914), zvláštní cenu předsedy Československého klubu automobilistů prof. Otakara Kukuly pro model Se při 2000 km dlouhé Soutěži spolehlivosti (1921) a stříbrnou plaketu dobytou ve stejném podniku větším automobilem L&K So, nebo vítězství v závodech do vrchu Zbraslav-Jíloviště, Schöber a Ecce Homo (1922).

Tradice mladoboleslavských objemových modelů

Po více než 2000 vyrobených automobilech řady S převzal štafetu nejrozšířenějšího modelu značky z Mladé Boleslavi automobil Laurin & Klement / ŠKODA 110. V období 1925 – 1929 vzniklo celkem 2985 kusů. Jednalo se o poslední generaci automobilů vyvinutou ještě v éře L&K a vyráběnou již s logem ŠKODA.

Prodej vozů mladoboleslavské značky vzrostl během
uplynulých 110 let z 336 vozů na 1 milion ročně. Společnost
Laurin & Klement byla přitom největší automobilkou
tehdejšího Rakouska-Uherska.

Tradice zahájená před 110 lety řadou Laurin & Klement S úspěšně pokračuje i pod značkou ŠKODA. Prvním takovým vozem, vznikajícím již za použití efektivních výrobních metod na běžícím pásu, se na jaře 1930 stala ŠKODA 422 se základní cenou 33 000 Kč. Průměrný roční plat úředníka tehdy činil 18 000 korun. V období 1930 – 1932 se pro model Š 422 rozhodlo 3466 zákazníků. V roce 1934 se představila zcela nová generace automobilů ŠKODA: POPULAR se stal pádnou odpovědí mladoboleslavské značky na světovou hospodářskou krizi. Prvním zákazníkem byla společnost Baťa. K progresivním prvkům patřil páteřový rám podvozku a nezávislé zavěšení všech kol. I v zahraničí velmi oblíbený vůz začínal na částce pouhých 17 800 Kč, v období 1934 – 1947 tak oslovil 22 500 motoristů. Další milníky v historii značky představoval nástup generace vozů s motorem vzadu (1964: ŠKODA 1000 MB), respektive napříč u předních poháněných kol (1987: ŠKODA FAVORIT) a dále aplikace platformy MEB koncernu Volkswagen pro elektromobily (2020: ŠKODA ENYAQ iV).

Roční objem produkce mladoboleslavské automobilky činil před 110 lety 336 vozů a na vrcholu kariéry řady Laurin & Klement S v roce 1914 dosáhl tehdy úctyhodných 453 vozů. Éra řady POPULAR gradovala 7677 automobily ŠKODA (1938), hranici produkce 100 000 vozů ročně se podařilo prolomit až díky dalšímu velkosériovému modelu ŠKODA 1000 MB (1968) a počínaje rokem 2014 se globální objem vozů s okřídleným šípem dodaných zákazníkům pravidelně pohybuje nad úrovní 1 milionu vozů.

 

 

Největší obchodní dům

automobilů v ČR

 

Motto AUTO JAROV zní: „Prodejem naše služby nekončí...”

Kontakt:
AUTO JAROV, s.r.o.
130 00 Praha 3, Osiková 2
251 002 111
autojarov@autojarov.cz

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Společnost ŠKODA AUTO v závodě ve Vrchlabí využívá chytrého manipulačního robota

Společnost ŠKODA AUTO v závodě ve...

Robot odebírá a ukládá na pozici kované hřídele převodovek, které jsou určené k dalšímu zpracování Rozvinuté algoritmy vyhodnocují záběry 3D kamer a na jejich základě řídí pohyby...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - ŠKODA FABIA: Světová premiéra ve fotografiích

ŠKODA FABIA: Světová premiéra ve...

Fanoušci značky ŠKODA z celého světa sledovali digitální světovou premiéru čtvrté generace modelu FABIA Virtuální pavilon zůstává otevřený, vozidla si zde lze prohlížet v 360° zobrazení...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - ŠKODA AUTO je hlavním partnerem prestižní akademické soutěže o nejlepší diplomovou práci IT SPY

ŠKODA AUTO je hlavním partnerem...

Hlavním partnerem soutěže IT SPY, která každoročně vybírá nejlepší IT diplomové práce z českých a slovenských univerzit, se stala společnost ŠKODA AUTO. Partnerství navazuje na...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Tadej Pogačar je vítězem 107. Tour de France, získal křišťálovou trofej, kterou navrhl ŠKODA Design

Tadej Pogačar je vítězem 107. Tour de...

Slovinec Tadej Pogačar se poprvé ve své kariéře stal vítězem Tour de France Poháry pro vítěze vznikly ve spolupráci designéra ŠKODA AUTO Petera Olaha a české firmy Lasvit Nový elektromobil...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - ŠKODA ENYAQ iV jako Red Car na Tour de France na fotografiích

ŠKODA ENYAQ iV jako Red Car na Tour de...

První SUV značky s bateriovým elektrickým pohonem slouží jako velitelská centrála pro ředitele Tour de France Christiana Prudhomma při třech etapách letošní Tour de France ENYAQ iV byl na svou...