Laurin & Klement FC (1908): První velká vítězství na čtyřech kolech

  • Po vynikajících úspěších motocyklů Laurin & Klement na závodních kolbištích se do popředí rychle draly také první automobily mladoboleslavské značky
  • Modely Laurin & Klement FC a odvozené typy FCS a FCR dobyly v letech 1908 až 1911 vavříny na nejtěžších závodech té doby
  • Konstruktér automobilky Laurin & Klement Otto Hieronimus stanovil v roce 1908 rychlostní rekord své třídy na britském okruhu v Brooklands

Světové rychlostní rekordy, desítky zlatých věnců ze závodních okruhů i jízd spolehlivosti a renomé značky rostoucí neuvěřitelným tempem. Automobilka Laurin & Klement vítězila na počátku 20. století doslova v každém závodě, na jehož start postavila některý ze svých závodních speciálů. Pilířem jejích úspěchů byl model Laurin & Klement FC.

Model FC měl vpředu uložený motor s rozvodem SV s
objemem 2438 cm³. Mohl jet až 90 km/h. Rozvor měřil
2448 mm, rozchod 1300 mm vpředu i vzadu, obě nápravy
byly tuhé s listovými pery. Celkem bylo vyrobeno 19 vozů.

Na příkladu prvních úspěchů vynikajících motocyklů Laurin & Klement si v Mladé Boleslavi rychle uvědomili, že motorsportu se není vůbec třeba bát, naopak že úspěchy v něm dosažené lze velmi dobře vytěžit z hlediska obchodního. Oba Václavové se tedy hned po dvou letech od premiéry ve výrobě automobilů v roce 1905 pustili do stavby závodního auta. A vedli si znamenitě. Už rok 1906 byl ve znamení automobilů vlastní konstrukce i jejich prvních vítězství: L&K Voiturette B o výkonu 9 koní a rychlosti 45 km/h obsadily při závodu v rakouském Semmeringu první, druhé a čtvrté místo.

Jedním z nejvýraznějších úspěchů značky v roce 1908 bylo
vítězství typu FC v dálkovém závodě Petrohrad – Moskva.

Technický vývoj ale postupoval mílovými kroky a značka Laurin & Klement se brzy dostala do centra pozornosti doma i v zahraničí strhující sérií významných sportovních úspěchů. Jejich nositelem byl model FC, postavený na úspěšné platformě osobních modelů typu F. Za konstrukcí a také sportovními úspěchy typu FC stál šéfinženýr Otto Hieronimus. Výroba probíhala v letech 1907 až 1909 a celkem devatenáct vyrobených kusů se často lišilo jak motory, tak i vzhledem. Vozy označené FC dostaly pod kapotu řadové čtyřválce o několika různých kombinacích vrtání a zdvihu o zdvihových objemech 2 – 2,5 litru podle toho, do které kategorie nebo objemové třídy byly na daném sportovním podniku přihlášeny. Poháněna byla zadní kola, a to skrze třístupňovou převodovku.

Rok 1908 se pro automobilku Laurin & Klement proměnil v období úspěchu. V březnu obsadila v různých kategoriích závodu do vrchu Zbraslav–Jíloviště celkem šest prvních, pět druhých a jedno třetí místo, v Riesu u Štýrského Hradce docílila mezi dvoulitry dvojitého vítězství. Mimořádnou spolehlivost a trvanlivost automobilů z Mladé Boleslavi prokázal sám Otto Hieronymus triumfem v 686 km dlouhém závodě Petrohrad–Moskva. Také v německé Jízdě prince Jindřicha nechal L&K FC konkurenty v poli poražených. Trasa 9denního závodu tehdy vedla účastníky z Berlína přes Kiel a Hamburg do Hanoveru, Kölnu a Trieru. Cíl 2200kilometrového závodu byl ve Frankfurtu nad Mohanem.

Alexander Kolowrat-Krakowský, příslušník starého
šlechtického rodu byl veleúspěšným závodníkem a zdatným
propagátorem značky v nejvyšších společenských kruzích.

Konstruktér Otto Hieronimus zkonstruoval speciály Laurin & Klement FCS s rozvodem OHV a objemem 3,5 l a v Semmeringu 1908 s nimi stáj L&K obsadila první tři místa ve třídě. Hieronimus potom usedl v Brooklands za volant FCS a kroužil rychlostí 118,72 km/h. V roce 1908 tak stanovil na vůbec prvním oficiálním závodním okruhu na světě rychlostní rekord své třídy.

Vůbec nejvýkonnější verzí řady FC bylo po roce 1909 nekompromisní FCR, které se již zcela lišilo od původního vozu. Speciál se štíhlou karoserií a šípovým chladičem dostal motor o objemu 5,6 litru s výkonem rovných 100 koní (74 kW) a uměl dosáhnout rychlosti až 140 km/h. Hned svůj první start na Semmeringu 1909 proměnil Hieronimus ve vítězství ve třídě, v dalších závodech do vrchu Zbraslav-Jíloviště a Trieste – Opicina v sezóně 1911 zvítězil i v absolutním pořadí.

K nejbarvitějším osobnostem prvního čtvrtstoletí existence firmy patřil její veleúspěšný závodník a zdatný propagátor v nejvyšších společenských kruzích, svým vlastenectvím (i akciovým podílem ve firmě) motivovaný hrabě Alexander Kolowrat-Krakowský. Příslušník jednoho z nejstarších českých šlechtických rodů trávil noci montováním závodních strojů a říká se, že k rozpoznání od ostatních montérů býval jen podle toho, že byl ze všech nejšpinavější. Jedna z takových pracovních nocí pomohla populárnímu hraběti i k vítězství v závodě do vrchu ve francouzském Gaillonu.

Zručnost a vtipná improvizace přivedla Alexandra KolowrataKrakowského i k vítězství v závodě do vrchu ve
francouzském Gaillonu.

Píše se 10. říjen 1908. Vtipálek Kolowrat je přihlášen pod pseudonymem Doconald, jenže dřevěnou bednu se závodním speciálem typu FC vyhlíží na místním vlakovém nádraží marně. Sportovní čest mu ale velí bojovat za všech okolností. Jeho cestovní vůz typu F už má najeto 18 000 kilometrů a při kvalitativní úrovni dobových maziv tedy vykazuje výrazně větší opotřebení, než bychom předpokládali dnes.

Není však zbytí. „Saša“ s mechanikem z auta přes noc odmontují vše nepotřebné, dokonce i sedadla, která nahradí dřevěnými bedýnkami bez opěradel a držadel. Nízkou hmotností se potom v závodě úspěšně snaží kompenzovat deficit výkonu proti speciálům soupeřů. A skutečně − ve své třídě porazili všech sedm rivalů a radovali se ze zlata!

Tip: Laurin & Klement FC – všechny fotografie na ŠKODA Storyboard.

 

 

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Největší obchodní dům

automobilů v ČR

 

Motto AUTO JAROV zní: „Prodejem naše služby nekončí...”

Kontakt:
AUTO JAROV, s.r.o.
130 00 Praha 3, Osiková 2
251 002 111
autojarov@autojarov.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Společnost ŠKODA AUTO v závodě ve Vrchlabí využívá chytrého manipulačního robota

Společnost ŠKODA AUTO v závodě ve...

Robot odebírá a ukládá na pozici kované hřídele převodovek, které jsou určené k dalšímu zpracování Rozvinuté algoritmy vyhodnocují záběry 3D kamer a na jejich základě řídí pohyby...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - ŠKODA FABIA: Světová premiéra ve fotografiích

ŠKODA FABIA: Světová premiéra ve...

Fanoušci značky ŠKODA z celého světa sledovali digitální světovou premiéru čtvrté generace modelu FABIA Virtuální pavilon zůstává otevřený, vozidla si zde lze prohlížet v 360° zobrazení...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - ŠKODA AUTO je hlavním partnerem prestižní akademické soutěže o nejlepší diplomovou práci IT SPY

ŠKODA AUTO je hlavním partnerem...

Hlavním partnerem soutěže IT SPY, která každoročně vybírá nejlepší IT diplomové práce z českých a slovenských univerzit, se stala společnost ŠKODA AUTO. Partnerství navazuje na...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Tadej Pogačar je vítězem 107. Tour de France, získal křišťálovou trofej, kterou navrhl ŠKODA Design

Tadej Pogačar je vítězem 107. Tour de...

Slovinec Tadej Pogačar se poprvé ve své kariéře stal vítězem Tour de France Poháry pro vítěze vznikly ve spolupráci designéra ŠKODA AUTO Petera Olaha a české firmy Lasvit Nový elektromobil...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - ŠKODA ENYAQ iV jako Red Car na Tour de France na fotografiích

ŠKODA ENYAQ iV jako Red Car na Tour de...

První SUV značky s bateriovým elektrickým pohonem slouží jako velitelská centrála pro ředitele Tour de France Christiana Prudhomma při třech etapách letošní Tour de France ENYAQ iV byl na svou...