Nezávislé konsorcium provádí od roku 1997 za podpory Evropské unie a F.I.A. (Mezinárodní automobilové federace) testy v oblasti bezpečnosti vozů a přiděluje podle dosažených výsledků 1 až 5 hvězdiček.
Na fotografiích oceněné Fiat Ulysse:
Pět hvězdiček je významné ocenění Fiatu Auto za zvýšenou pozornost, kterou věnoval všem aspektům souvisejících s ochranou řidiče a posádky. V případě Fiatu Ulysse a Lancie Phedra přinesla tato činnost výtečné výsledky, což potvrzuje hodnocení EuroNCAP. K jeho získání museli konstruktéři prověřit všechny možné typy kolizí: čelní a boční náraz, převrácení, řetězovou srážku a požár. Kromě toho byly brány v úvahu rozmanité rychlosti, během kterých může dojít ke srážce, braly se v potaz rozdílné typy překážek a přihlíželo se k ochraně uživatelů, jejichž fyzická zdatnost je mnohdy velmi odlišná. Po důkladné analýze všech těchto parametrů se zrodil blok technických řešení, který činí z Lancie Phedra a Fiatu Ulysse jedny z nejbezpečnějších vozů.
Tedy celková ochrana, která začíná všemi těmi mechanismy určenými k zajištění pasivní bezpečnosti, a které najdeme ve standardní výbavě obou vozů: dva čelní airbagy multistage, dva přední sidebagy, dva window bagy chránící posádku na krajních sedadlech ve všech třech řadách. Kromě toho má Phedra a Ulysse ve výbavě senzor na přítomnost sedícího spolujezdce a akustickou a vizuální signalizaci, která upozorňuje na nutnost připnutí bezpečnostních pásů na předních sedadlech. A ještě: tříbodové bezpečnostní pásy s předpínači a omezovačem zátěže (mimo prostředního sedadla ve druhé řadě u obou modelů a prostředního sedadla ve třetí řadě u Fiatu Ulysse), výškově a sklopně nastavitelné opěrky hlavy (přední). Dále také elektrické centrální zamykání a systém Isofix, který zabezpečuje cestování nejmenších pasažérů. V případě nárazu se samozřejmě automaticky odblokují dveře a přeruší se přívod paliva.
Tyto dva vany Fiatu Auto zaručují za jízdy po silnici stabilní a předvídatelné chování, a to v takové míře, že je možné ve správném okamžiku prominout případné chyby řidiče a bez zbytečného zneklidnění překonat kritické situace. Proto se v oblasti aktivní bezpečnosti Lancie Phedra a Fiatu Ulysse, kromě účinného brzdového systému objevují i nejsložitější elektronická zařízení kontrolující dynamické vlastnosti vozu: od brzdění k pohonu.
Dále je v základní výbavě pro oba dva modely ABS s elektronickým regulátorem brzdné síly EBD (Electronic Brake-force Distribution), který reguluje podle zátěže brzdný účinek na zadní nápravě, aby nedošlo k zablokování kol a byla garantována za všech okolností plná kontrola nad vozidlem. Stále v základní výbavě, ve dvou řadách, Brake Assistance, který napomáhá při prudkém brždění: u verzí bez ESP najdeme uvnitř servobrzdy mechanický typ pod názvem MBA (Mechanic Brake Assistance); zatímco u vozů s ESP je tato funkce zajišťována elektronicky centrálou ABS a jmenuje se HBA (Hydraulic Brake Assistance).
Za účelem lepšího ovládání automobilu mají všechny Lancie Phedra ve výbavě ESP (Electronic Stability Program), kdežto u Fiatu Ulysse jsou v základní výbavě u verzí s motorem 2.2 JTD a 3.0 24 ventilů (u ostatních verzí nadstandard). Tento systém zakročí za okolnosti přibližující se hranici ohrožení stability vozu a pomůže řidiči udržet kontrolu nad vozidlem. Kromě toho disponuje nový model s ASR (Anti Slip Regulation), protikluzovým opatřením na hnacích kolech, pro případy, že by došlo ke snížené přilnavosti pneumatiky k vozovce. Tento systém je v základní výbavě všech verzí a slouží pro automatickou kontrolu pohonu. Je v činnosti za jakékoli rychlosti a zasáhne do točivého momentu, podle koeficientu zjištěné přilnavosti. Naopak, když se za podmínek nízké přilnavosti unáhleně zařadí, zasáhne MSR (Motor Schleppmoment Regelung), který vrátí motoru točivý moment a zabrání tak vzniku smyku kvůli zablokovaným kolům.
Proto tolik mechanismů pro dynamickou bezpečnost obou modelů. K jejich ovládání byl sestaven složitý „inteligentní nervový systém“ řízený elektronickou centrálou, která přijímá signály od různých senzorů instalovaných ve voze a vzhledem k nim rozhodne, kolik a které mechanismy se musí aktivovat.
Lancia Phedra a Fiat Ulysse disponují obzvláště účinným brzdícím zařízením, které zabezpečuje pohotové a progresívní zpomalení. Samozřejmostí je zkrácená brzdná dráha, aniž bychom počítali s tím, že v případě nečekaného a delšího brzdění zakročí automatický nouzový systém, který spustí výstražné světlo (Hazard) a upozorní tak včas řidiče jedoucí za vozidlem. K dispozici jsou podle verzí vozu: mlhovky, ostřikovače světlometů, dešťový a parkovací senzor, senzor stmívání a tlaku vzduchu v pneumatikách.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií