Design
Jako každé Lamborghini, tak i Gallardo Spyder přebírá stylistické principy ryzosti, síly, a ostrosti. Spyder není jen otevřenou verzí Coupé, navazuje na tradici stejně jako Murcielago Coupé a Roadster a vytváří si své vlastní postavení.
Konstruktérům z Centro Stile Lamborghini se podařilo vytvořit karoserii s rozměry dokonalého sportovního vozu. Tento sportovní vůz s motorem umístěným ve středně-zadní části 430 cm dlouhý, 190 cm široký a pouhých 119 cm vysoký budí dojmem mimořádně výkonného potenciálu i když stojí na místě. Styl designu, inspirovaný současnými leteckými konstrukcemi je jasně rozpoznatelný. Význačné pro vzhled jsou ostré hrany a rovné plochy. Předek vozu charakterizují dva výrazné otvory pro sání vzduchu a velké lichoběžníkové jednotky pro světla, jež obsahují výkonné elipsoidní – přední světlomety. Stejně jako Gallardo Coupé, má Spyder se svým předsunutým kokpitem a výrazně šikmým čelním sklem dynamickou siluetu. V souladu se stylem Gallardo Coupé, hladký strop Spidera zrcadlí Coupé pokud má uzavřenou výklopnou střechu. Zadní část vozu má krátký převis pro mohutný zadní vzhled. Design byl tvořen tak, aby Spider dosáhl svůj ryzí dojem, tudíž nemá viditelné překlápěcí vzpěry, ale plně sklopitelné skleněné okno a skryté vysunovací vzpěry jež se aktivují v případě nebezpečí.
Konstruktéři a inženýři spolupracovali během vývoje Lamborghini Gallardo Spyder velice blízce. Integrovaný design a technický rozvoj vynesl vozu stylistické prvky jež mají vždy zásadní výkonnou funkci. Zároveň jsou veškeré technické funkce esteticky implementovány. Nejzářnější příklad: konstrukce jejíž křídlo má obrácený profil, jež zajišťuje optimální aerodynamiku, obstarává motoru účinné sání vzduchu. Jeho tvar také vytváří tlak směrem dolů na zadní nápravu, jež je posilněn automaticky ovládaným zadním spoilerem aktivovaným ve 120 km/h a zataženým v 90 km/h.
Kapota
Sklápěcí střecha Gallardo Spyder je ovládána spínačem na centrálním ovládacím panelu. Plně automatické otvírání a zavírání trvá 20 vteřin. Spyder bude zpočátku prodáván s černou látkovou střechou, ale v nadcházejících měsících bude nabídka doplněna o barevné variace včetně modré, šedivé a béžové.
Plně automatická skládací střecha Lamborghini Gallardo Spyder zahrnuje následující prvky
- skládací střechu
- kapotu na motor z karbonových vláken jež zároveň slouží jako kryt skládací střechy elektronickou ovládací jednotku, jež je integrovaná v CAN-BUS(datová směrnice místní sítě-sběrnice) vozu
- ovladač a monitoring pohybu kapoty
- elektrickou pumpu
- šest hydraulických ramen(4 pro ovládání sklopné střechy, 2 na posun kapoty)
- dva elektrické ovladače(l na sepnutí zámku na přední straně střechy, 1 na odjištění zámku na kapotě)
- elektrický motor na zvýšení či snížení zadního skla
Servisní prvek polohuje střechu umožňující tak přístup k motoru. Zadní okno se aktivuje automaticky elektronickým ovladačem v případě, že je okno otevřené či zavřené. Tento automaticky ovládaný pohyb vždy vrátí okno do vztyčené polohy. V případě, že je střecha otevřená, může řidič ponechat zadní okno ve vztyčené poloze, kde se chová jako větrná clona. Použitím centrálního ovladače může řidič zadní okno stáhnout níže (a to i v případě, kdy je střecha uzavřená).
Motor
Nové Lamborghini Gallardo Spyder je poháněno 90° V-motorem dobře známým z modelu roku 2006 Lamborghini Gallardo a Lamborghini Gallardo SE. Je to deseti válcová jednotka o objemu 4, 961 cm3 s výkonem 520 k (382 kW) při 8000 ot/min. Jeho specifický výkon 105 k na litr se rovná výkonu závodních aut.
Tyto technické podmínky umožňují vozu Gallardo Spyder dosáhnout max. rychlosti 314 km/h s vysunutou střechou a 307 km/h v případě, že je střecha stažena dolů. Z 0 na 100 km/h zrychluje za 4,3 vteřiny.
Maximální točivý moment 510 Nm je dosažen při 4,250 ot/min, s 80% této hodnoty dostupné již při 1,500 ot/min. Zdvih pístů je 92,8 mm, průměr válců 82,5 mm. Vložené válce jsou vyrobeny z eutektické slitiny. Hlavy válců mají 4 ventily na každý válec, které jsou ovládany řetězovým převodem ventilových rozvodů DOHC na každé řadě válců. Variabilní časování ventilů zaručuje, že se ventily otevírají a zavírají v optimálním momentě v průběhu celého rozsahu otáček. Zapalovací systém obsahuje zapalovací svíčky s integrovanými zapalovacími cívkami.
Lamborghini Gallardo Spyder má podle údajů výrobce kombinovanou spotřebu 17 l/100 km. Ve městě 24,8 l a mimo město 12,4 l. K vzhledem k výkonu a jízdním vlastnostem vozu se jeví jako poměrně nízká.
Konstruktéři od Lamborghini zvolili 90 stupňový úhel pro válce raději než klasický 72 stupňový. Výhoda: snížení výšky motoru dovoluje nižší těžiště pro vylepšení dynamiky vozu. Posunutí klikového čepu o 18 stupňů zajišťuje tichý chod motoru. Snížení těžiště je umožněno samostatnou nádrží na olej pro mazání motoru. I během sportovního způsobu jízdy jež vytváří vysoké boční síly je motor dostatečně zásobován olejem za všech okolností.
Plynový pedál je ovládán drive- by- wire systémem se dvěma elektronicky ovládanými plynovými ventily.
Lamborghini Gallardo Spyder vyhovuje přísným EURO 4 standardům výfukových emisí.
Elektronika
Centrálním prvkem elektroniky Gallardo Spyder je Lamborghini LIE engine management systém. Je napojen na počítač vozu Lamborghini GFA a na „e-gear“, ESP/ABS, kontrolní zařízení na palubové desce a na další kontrolní zařízení (modul dveří, klimatizaci, zadní spoiler, komfort/infotainment) skrze vysoce pokročilý CAN-BUS síť. Pro vylepšení přímé kontroly nad nejdůležitějšími funkcemi a zvýšení bezpečnosti jízdy, jsou veškeré relevantní informace a upozornění zobrazeny centrálně na ovládacím panelu.
Základní funkce jsou
Motor
- točivý moment
- drive-by-wire accelerator
- řízení vícebodového vstřikování paliva
- zapalovací svíčky s integrovanými zapalovacími cívkami
- řízení variabilního časování ventilů
- řízení diagnostického systému na palubě
- kontrola emisí
- černá skříňka
Vozidlo
- elektronické řazení rychlostí („e-gear“)
- elektronický stabilizační program (ESP) včetně kontroly trakce TC, ABS s elektronickým rozložením brzdné síly a automatický diferenciální brzdný systém (ABD) vpředu
- ovladač klimatizace a ovladač airbagů
- monitoring kontrolního panelu a řízení komfort/infotainment systému
Hnací ústrojí
Za účelem zabezpečit nejlepší možný pohon za všech okolností, rozhodli se konstruktéři dát Lamborghini Gallardo Spyder stálý pohon všech čtyř kol. Je založen na vyzkoušeném a testovaném viskózním pohonu Lamborghini VT systému s vlastní regulací bez elektronického ovládání. Budící výkon je rozdělen mezi přední a zadní nápravu podílem 30:70 při konstantní rychlosti. Samostatný regulační obvod mění distribuci síly pohonu v souladu s výkyvy hnací síly, rozdělením váhy a aktuální hodnotou tření. Například, při akceleraci či jízdě do kopce, více hnací síly je dodáváno na zadní nápravu. Pokud se hodnoty tření na zadní nápravě náhle sníží pod hodnotu těchto podmínek, více hnací síly se ihned přesune na přední nápravu.
Stejně jako dvě coupé, Gallardo a Gallardo SE, se Lamborghini Gallardo Spyder pyšní 6ti stupňovou převodovkou s upravenými kratšími poměry. 6-ti stupňová převodovka pracuje s posledním nejmodernějším dvoj-troj synchronizačním kuželem. Optimalizované řadící ústrojí je uživatelsky příjemné a umožňuje přesné a rychlé řazení.
Lamborghini Gallardo Spyder může být také specifikován „e-gear“, elektronicky ovládaným, sekvenčním řazením. Použitím řadících přepínačů na sloupku volantu je změna rychlosti plynulá a rychlá, ještě lepší než výkon zkušených řidičů používajících manuální řazení. E-gear má čtyři rozdílné funkční módy : normal, sport, automatickou a program pro silniční podmínky se sníženým pohonem, například na sněhu. Při normálním programu mohou být rychlosti řazeny manuálně. Sportovní nastavení snižuje už tak velice plynulou rychlost řazení. Při automatickém programu je řazení zcela automatické.
Spojka je dvojitá suchá deska se sníženým průměrem – logický následek v souladu se snahou udržet motor a tudíž i střed těžiště co nejníže.
Prostorový rám a konstrukce(tělo vozu)
V souvislosti s perfektní harmonizací podvozku, rozdělení váhy, středu těžiště a aerodynamiky, vysoká pevnost konstrukce je základ pro dynamičnost vozu a požitek z jízdy.
Pro Gallardo vybrali konstruktéři od Lamborghini hliníkovou technologii vyvinutou Audi, světovou jedničkou v oblasti této technologie. Konstrukce prostorového rámu vozu využívá profily založené na protlačovaném hliníku. Externí prvky hliníkové konstrukce jsou bud‘ snýtované, sešroubované nebo přivařené k prostorovému rámu dle jejich funkce. Ostatní přídavné externí prvky, jako například nárazníky, jsou vyrobeny z termoplastického materiálu a přišroubovány. Tato opatření umožňují výjimečnou torzní tuhost, jež se vyznačuje optimálním vyvážením mezi pevností a váhou stejně jako vyjímečnou absorbcí energie potvrzenou při Crash testech. Za účelem vyhovět požadavkům otevřeného vozu, byl prostorový rám Spydera strukturálně posilněn v oblasti prahů a A-postu. Kapota je vyrobena z lehkého, ale extrémně pevného uhlíkového vlákna.
Nízká váha prostorového rámu a hliníková konstrukce se odráží v celkové hmotnosti – jen 1.570 kg.
Podvozek a brzdový systém
Podvozek v Lamborghini Gallardo Spyder přesně odpovídá nárokům na super sportovní vůz. Přesně ovládaná geometrie podvozku a použití optimalizovaných tlumičů zaručují impozantnímu podvozku výkon s excelentní manipulací a stabilním chováním na silnici při vysokých rychlostech. Dalším významným rysem Lamborghini Gallardo Spyder je úroveň pohodlnosti jízdy, jenž je v této třídě mimořádná.
Zatáčecí schopnost Gallardo Spyder je konstruována pro mírnou nedotáčivost vozidla při vjezdu do zatáčky. Ve zbytku zatáčky se chová neutrálně i v ostrých zatáčkách, což zabraňuje převrácení ve srovnání s některými vozy s pohonem na všechny čtyři kola používající viskózní spojku.
Opatření proti prudkému poklesu efektivně zabraňuje předku vozu v kolébání při brždění. Opatření proti podřepu zabezpečuje, že si vůz udrží směrovou stabilitu při mohutné akceleraci. Posilovač konstruovaný tak, aby byl o cca 20 % přímější, ještě více zvyšuje přesnost řízení. Pro důsledný výkon, i během náročné, sportovní jízdy, má kapalina posilovače řízení chladič jako standard.
Lamborghini Gallardo Spyder je vybaveno 19-palcovými koly s pneumatikami Pirelli PZero o velikosti 235/35 ZR19 vpředu a 295/30 ZR1 9 vzadu. Zimní pneumatiky ve shodných rozměrech jsou k dostání jako volitelné příslušenství, jsou to Pirelli PZero Corsa, jenž dále zvyšují výkon vozu.
Brzdový systém je vybaven ultramoderním ABS/ESP systémem a užívá disky o průměru 365 mm vpředu a 335 mm vzadu. Brembo osmi pístové brzdové čelisti vpředu a čtyř pístové brzdové čelisti vzadu poskytují brzdné hodnoty nejvyšší třídy. Brzdový systém má extrémní odolnost proti slábnutí. ESP je možno vypnout pro opravdu sportovní a traťovou (závodní) jízdu.
Pasivní bezpečnost
Lamborghini Gallardo Spyder překonává veškeré evropské a severoamerické bezpečnostní kritéria. Jeden příklad: standardní dvou stupňové přední airbagy pro řidiče a spolujezdce, které zároveň vyhovují požadavkům „out of position“ U.S.A. Standardní jsou také boční airbagy a ochrana proti kolizi ve dveřích. Dvě automaticky výsuvné tyče proti převrácení jsou umístěny za zadním oknem a integrované do ovládacího systému airbagů. Ve spojení s posíleným A-postem zabezpečují spolehlivou ochranu pasažérů v případě převrácení auta.
Výbava
Ve standardním provedení je vybaven airbagy pro spolujezdce i na bocích, ABS, ESP, duální klimatizací se solárním senzorem, centrálním zamykáním s dálkovým ovládáním, Bi-Xenonovými světly, funkcí automatického zamykání dveří při rychlosti nad 10 km, pohonem oken, naklápěcími zpětnými zrcátky a koženým interiérem. Součástí standardní výbavy je také Lamborghini Multimedia-System. Obsahuje čtyři reproduktory, rádio na vysoké úrovni, šestimístný CD přehrávač a dva vstupy pro MPI
Mezi tachometrem a otáčkoměrem řidič nalezne Multifunkční TFT Display. Systém je ukazatelem nejen varovných a jízdních indikací, ale zároveň informací týkajících se rádia, stavu uvnitř vozu, palivové nádrže, kontroly dveří, kapoty a venkovní teploty.
Gallardo Spyder se stává ještě exkluzivnějším s výběrem mnoha dalších prvků výbavy až po navigační systém včetně TV a počítačem. Parkování usnadní videokamera se zpětným pohledem umístěná na zadním spoileru. Aktivuje se zařazením zpátečky nebo speciálním spínačem. LCD obrazovka přenáší obraz s vysokým rozlišením. Speciální komfort nabízí funkce příjezd domů. Je to dálkový ovladač se třemi různými signály, například pro otevírání vrat, garážových dveří a osvětlení domu.
Zvedací systém přední nápravy umožní snadné překonání schodového vjezdu do garáže či překonání podobných překážek. Spínačem na centrálním ovladači se předek karoserie zvedne o 18 palců.
K dostání jsou také nové barvy karoserie. Spyder je vyráběn ve 12 standardních barvách Gallardo a je k dostání ve dvou barvách speciálních: světle modrá a zelená. Nové barvy jsou také pro kožený interiér hnědá jako barva hlavní, bílá jako barva kontrastní a koberečky červené nebo oranžové. Švy jsou k dostání v barvách sedadel nebo barvách kontrastních.
V individuálním programu Privilegio si může zákazník přizpůsobit své Gallardo Spyder ještě exkluzivněji. Může si vybrat z různých balíčků, například kožený balíček, balíček uhlíková vlákna, značkovací balíček, balíček zimní cestovní souprava a sportovní balíček. Jako doplněk interiérové individualizace může být exteriér přizpůsoben stříbrnými Calisto koly nebo titanovými Cassiopea koly, žlutě či stříbrně zbarvenými brzdovými třmeny stejně tak jako zabarvenými okny a předními skly.
Cena Lamborghini Gallardo Spyder v prodejně výhradního dovozce Auto Exner v Praze 9, Freyova 95 je 145 600 Eur (bez DPH).
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií