Pro nové kupé Astra GTC připravil Opel devět pohonných jednotek s výkonem od 90 do 200 k.Slunná obloha, teploty přesahující dvacítku, zralé citrony a pomeranče. Lepší prostředí si Opel nemohl k prezentaci nové Astry GTC vybrat.
Na hodně klikatých silnicích Andaluzie, lidově z rohu do rohu, jsme si mohli vozy vyzkoušet, ale také zavítat do unikátního starobylého města Ronda, jehož dvě části vystavěné na vysokých skalních masivech spojuje unikátní most.
Ale vraťme se k Astře Gran Turismo Compact, která po pětidveřovém hatchbacku a kombi Caravan rozšířila modelovou řadu. Kromě ryze sportovních prvků si většina lidí pod označením kupé spojuje jistá omezení a nevýhody, pokud jde o komfort na zadních sedadlech nebo malý zavazadlový prostor. Sice má jen troje dveře, ale uvnitř pět sedadel a zavazadlový prostor (380 litrů) srovnatelný s hatchbackem. Ani rozvor (2,6 m) se nezměnil, jen do délky povyrostla o čtyři centimetry na celkových 4,3 metru (délka 4290, šířka 1794/výška 1435 mm). Sportovní proporce stylizují aerodynamická silueta se svalnatými blatníky, klenutými podběhy kol, krátkými převisy karoserie vpředu i vzadu, nově řešenými nárazníky a modifikovanou maskou chladiče. Osobitým designerským prvkem je dozadu klesající křivka střechy a nižší boční okna.
U většiny kupé bývá zvykem, že jsou vybavena nejsilnějšími motory, což o verzi GTC neplatí. K mání je totiž pět zážehových jednotek od objemu 1,4 do dvou litrů s výkonovým rozpětím 90 až 200 koní. Zastánci dieselů si mohou vybrat ze čtyř objemů od 1,3 do 1,9 litru, respektive od 90 do 150 koní. My jsme si vyzkoušeli obě nejsilnější verze, spojené s mechanickými šestistupňovými převodovkami. Musíme uznat, že nás svými parametry plně uspokojily. Dvoulitr turbo má výkon 200 koní a výborný průběh točivého momentu. Od 1950 otáček za minutu je k dispozici 250 N.m. Na tak silný motor je ucházející i spotřeba 9,3 litru benzinu. S nohou na plynu však v pohodě překročíte jedenáct litrů. Turbodiesel má sice o 50 koní méně, zato 320 N.m točivého momentu je k dispozici od 2000 do 2750, což zaručuje velmi pěkné svezení, hlavně levnější. Lze se dostat dokonce na šest litrů.
Motory jsou výborně sladěny s adaptivním podvozkem IDS Plus s elektronicky řízenými tlumiči pérování. Ještě je třeba dodat, že kupé má také o 15 milimetrů snížený podvozek. Aktivací sportovního režimu, respektive stlačením tlačítka Sport, se tlumiče pérování přitvrdí a motor rychleji reaguje na přidání plynu. Tím máte k dispozici dostatek síly, u benzinové verze takový, že může dojít až k nedotáčivosti. Se 16, případně až 18 palcovými koly se cítíte také sportovněji než v pětimístném hatchbacku. Ačkoliv v andaluzských kopcích zatáčka střídala zatáčku, nedal nám bohužel hustý provoz moc příležitostí k využití potenciálu, který v sobě Astra GTC skrývá. O tom nelze pochybovat.
Sportovně laděný interiér je známý už z pětidveřové verze. Někoho možná překvapí nižší uložení sedadel, což však umocňuje sportovní pocit. Jen vzadu je patrný úbytek místa nad hlavami cestujících kvůli svažující se střeše. Ta má rovněž na svědomí stížený přístup k zadním sedadlům. Komu Astra GTC nestačí, ten si musí počkat na podzim, kdy se objeví verze OPC s výkonem 240 koní. Opravdoví labužníci se mají tedy nač těšit.
Cena vozu, který by se měl objevit v nejbližších dnech na našem trhu, by se měla pohybovat na úrovni pětidveřové verze, to znamená s motorem 1,4 litru zhruba kolem 450 tisíc.
Jindřich Lasík, Španělsko
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.