Kromě emisí je u dieselů třeba věnovat zvýšenou pozornost filtru pevných částic

Aktuální „emisní“ kauza vyvolává velkou pozornost a řadu diskuzí, ale na zájmu o ojeté automobily se vznětovými motory se nijak zvlášť neprojevuje.

V souvislosti s problematikou turbodieselových motorů

– odborníci z AAA Auto doporučují při výběru vozu věnovat zvýšenou pozornost spíše než emisím filtru pevných částic.

Filtr (označovaný zkratkou DPF z anglického Diesel Particle Filter)

– je významná součást moderních turbodieselových motorů, pro vozy vyrobené od roku 2009 dokonce povinná. Zachycuje pevné karcinogenní nečistoty ve výfukovém systému, a to s účinností od 90,00 do 99,99 procenta všech emisních částic. Nejobvykleji se skládá ze dvou těles – samotného filtru a předřazeného oxidačního katalyzátoru, který ve fázi regenerace působí jako hořák, v němž nespálená nafta vzplane a zapálí přitom i saze ve filtru.

Samočistící cyklus filtru za normálních okolností probíhá v pravidelném intervalu několika set ujetých kilometrů, regenerace však nikdy není stoprocentní. V zařízení zůstávají nespálené zbytky usazenin a s každým dalším, opakujícím se cyklem dochází k vrstvení sazí, až nakonec filtr přestane fungovat úplně. V takovém případě už je návštěva autoservisu a výměna filtru naprosto nezbytná.

Provozní ředitel AAA Auto Petr Vaněček vysvětluje:

„Na autoservis by se měli řidiči obrátit již při prvních příznacích omezené funkčnosti filtru. Ta se nejčastěji projevuje tím, že se filtr příliš často regeneruje. Motor pak má například vyšší volnoběžné otáčky a vyšší spotřebu. Nebo se rovnou na palubní desce rozsvítí signalizace poruchy filtru, případně auto vyžaduje jízdu ustálenou vyšší rychlostí, aby měl filtr čas se vypálit. Pokud by řidiči tyto projevy ignorovali, hrozí jim postupem času i velmi vážné poškození dalších součástí motoru.“

Filtr pevných částic je přitom obvykle poměrně drahá součástka

Jeho poškození většinou laik nepozná a nákup neprověřeného vozu s dožívajícím filtrem pevných částic tak pro nového majitele do budoucna představuje poměrně zásadní investici do opravy zpravidla v řádu desítek tisíc korun. „V poslední době se dramaticky množí případy, že technici při výkupní kontrole vozu zjistí, že filtr je zcela nefunkční, protože ho někdo vyřízl, vykuchal, jeho vnější obal pak zase navařil zpátky a upravil řídící jednotku motoru, aby laik nic nepoznal. V AAA Auto proto při výkupu vozidel velice pečlivě sledujeme stav tohoto zařízení. Chceme, aby se naši zákazníci mohli na techniku od nás plně spolehnout,“ zdůraznil Petr Vaněček.

V této souvislosti Petr Vaněček z AAA Auto také varuje řidiče, kteří hodlají využít některou z četných nabídek mechanického čistění DPF:

„Některé metody čištění filtru sice mohou být účinné, ale většina autoservisů není schopna ucpaný DPF opravit. Často ho pouze nenávratně poškodí například chemickým čištěním, při němž naleptají povrch oxidačního katalyzátoru nebo filtr prorazí tlakovou vodou. Takto ‚opravený‘ filtr pevných částí již není opět dlouhodobě provozuschopný. Z technického pohledu nefunkční filtr pro samotný vůz v podstatě problémem není. Jde zejména o zdravotní riziko, protože takový vůz vypouští do ovzduší mikroskopické částice sazí, které se usazují na sliznicích v dýchacích cestách. Tyto zplodiny jsou mnohem škodlivější než emise CO2 nebo NOx.“

V řadě případů vycházejí problémy s filtrem pevných částic ze špatného výběru motorizace vozidla s ohledem na jeho způsob využití připomíná Petr Vaněček:

„Řidiči by měli mít na paměti, že pokud jezdí hlavně na krátké vzdálenosti a ve městě, moderní dieselový motor pro ně není vůbec vhodný. Filtr pevných částic se totiž nejvíc ucpává právě při krátkých jízdách po městě. Naši prodejci jsou ovšem vyškoleni a klientům vždy poradí nejoptimálnější auto pro jejich způsob využití.“

 

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Ikonický Volkswagen Van první generace se vrací, tentokrát jako RC stavebnice

Ikonický Volkswagen Van první generace...

Ikonický Volkswagen Transporter první generace neboli Typ 2, který je z hlediska designu mladším bratrem snad ještě slavnějšího brouka (oficiálně VW Typ 1), po letech znovu ožívá. Tentokrát v...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - První elektromobil CUPRA, při -30 °C

První elektromobil CUPRA, při -30 °C

CUPRA Born absolvuje před svou premiérou finální zimní testy v blízkosti severního polárního kruhu Díky této rozhodující fázi vývoje bude první 100% elektromobil CUPRA připraven podávat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - CUPRA bude v právě začínající první sezoně mistrovství Extreme E závodit v nejextrémnějších podmínkách na světě

CUPRA bude v právě začínající první...

CUPRA rozšíří v mistrovství Extreme E své know-how v oblasti elektrifikace a podpoří rozvoj elektromobility, trvalou udržitelnost a ideu rovnosti Tým ABT CUPRA XE s jezdci Mattiasem Ekströmem a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Světová premiéra elektromobilu Kia EV6 – Kia posouvá hranice elektrické mobility cestou inspirativního designu, dechberoucích výkonů a nápaditého prostoru

Světová premiéra elektromobilu Kia EV6...

EV6 je symbolem nové značky Kia a současně prvním akumulátorovým elektromobilem postaveným na nové vyhrazené platformě E-GMP pro elektromobily Volba z několika uspořádání hnacího ústrojí s...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Pohledem studenta: Faktory ovlivňující spotřebu a bezpečnost provozu nákladních vozidel

Pohledem studenta: Faktory ovlivňující...

Jaké faktory ovlivňují spotřebu pohonných hmot v nákladní přepravě a jak pomáhá Scania samotným řidičům? Nejen na tyto otázky se snažil odpovědět student stipendijního programu Mladí...