Pětadvacetiletý Roman Kresta, loňský mistr republiky a letošní vedoucí jezdec průběžné klasifikace svou světovou premiéru na Rallye Akropolis komentuje slovy: „Samozřejmě jsem rád, že mohu na takové rallye startovat. Kdyby nebylo podpory Jolly Clubu, továrního týmu Škoda Motorsport a vedení společnosti Škoda Auto, můj sen by se mi nikdy nesplnil. Škodovka se s Jolly Clubem dohodla na spolupráci, která bude doplněním mého programu v českém šampionátu. Každá rychlostní zkouška, každý ujetý kilometr na světové soutěži bude pro mě i Honzu nesmírně cennou zkušeností.“
Příprava soutěžního vozu je jedním z důležitých úkolů každého profesionálního týmu, který chce uspět v jakékoliv rallye. O tom jak probíhá ladění Fordu Focus WRC pro Romana Krestu nám více prozradil dlouholetý mechanik Jolly Clubu – Marek Šutera.
Ford Focus WRC je na jednu stranu velmi složitým soutěžním speciálem, využívající nejmodernějších technologií. Jak náročné je takové auto precizně připravit?
„To je složitá otázka: preciznost v přípravě a ladění vyžaduje každý komponent, vlastně celý vůz. Nejnáročnější a technicky nejsložitější jsou však elektronicky řízené části, jako je motor, kompletní převodovka s aktivními diferenciály. Podvozek, včetně tlumičů, pérování jsou relativně jednodušší. Vůz je navíc vybaven mnoha senzory, které technikům umožňují sledovat celou řadu hodnot snímaných v průběhu testu nebo soutěže. V Řecku jsme s tímto vozem zatím nikdy nejeli.“
V roce 1999 s tímto Focusem WRC startoval Colin McRae v Portugalsku. V současné době je vůz upravován a oproti specifikaci 1999 projde několika úpravami. V čem se od té původní verze liší?
„Největší změny jsou právě v softwaru. Pokud jde o změny týkající se mechaniky a komponentů, ty nejsou tak převratné. Například i nejnovější verze stále vychází z původní, i když některé komponenty jsou upravené a jinak vytvarované, někde jsou použity jiné materiály, vývoj postoupil dále i v oblasti motoru a převodovky.“
Kolik lidí v současné době asistuje s přípravou vozu a kolik jich bude pracovat během Akropolis rallye?
„Za konečnou přípravu vozu zodpovídá šéf-mechanik týmu, v jeho nepřítomnosti ho zastupuji já. Zároveň se starám o design vozu a zodpovídám za jeho logistiku. Společně s námi na voze také pracuje další český mechanik, dva elektronici, asistovat nám bude i odborník přímo z centrály M-Sportu. Na soutěži se k nám připojí několik dalších mechaniků z České republiky i ze zahraničí. Velkým přínosem je také koordinace projektu ze strany Enrica Bertoneho, jehož dlouholeté zkušenosti jsou k nezaplacení.“
Přímo v Řecku se uskuteční první testování vozu před rallye, kde si Roman Kresta bude moci vůz přizpůsobit svému stylu. Proč jste se rozhodli testovat v Řecku a ne někde v České republice?
„Jednak z časových důvodů, jednak proto, že vůz budeme zkoušet v podobných podmínkách, kde se pojede rallye. Tamní tratě budou pochopitelně více vyhovovat i optimalizaci podvozku. Důležité bude, aby si Roman Kresta vše vyzkoušel a řekl si, jak chce jednotlivé věci seřídit. Dostupnost dílů a asistence ze strany M-Sportu, který do Řecka také dorazí, má také své opodstatnění.“
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.