Kresta pojede Akropolis

Nejmladším českým jezdcem, který se v historii našeho rallysportu představí s vozem WRC ve světové rallye bude Roman Kresta. Jeho premiéra se odehraje při Rallye Akropolis.

Pětadvacetiletý Roman Kresta, loňský mistr republiky a letošní vedoucí jezdec průběžné klasifikace svou světovou premiéru na Rallye Akropolis komentuje slovy: „Samozřejmě jsem rád, že mohu na takové rallye startovat. Kdyby nebylo podpory Jolly Clubu, továrního týmu Škoda Motorsport a vedení společnosti Škoda Auto, můj sen by se mi nikdy nesplnil. Škodovka se s Jolly Clubem dohodla na spolupráci, která bude doplněním mého programu v českém šampionátu. Každá rychlostní zkouška, každý ujetý kilometr na světové soutěži bude pro mě i Honzu nesmírně cennou zkušeností.“


Příprava soutěžního vozu je jedním z důležitých úkolů každého profesionálního týmu, který chce uspět v jakékoliv rallye. O tom jak probíhá ladění Fordu Focus WRC pro Romana Krestu nám více prozradil dlouholetý mechanik Jolly Clubu – Marek Šutera.

Ford Focus WRC je na jednu stranu velmi složitým soutěžním speciálem, využívající nejmodernějších technologií. Jak náročné je takové auto precizně připravit?


„To je složitá otázka: preciznost v přípravě a ladění vyžaduje každý komponent, vlastně celý vůz. Nejnáročnější a technicky nejsložitější jsou však elektronicky řízené části, jako je motor, kompletní převodovka s aktivními diferenciály. Podvozek, včetně tlumičů, pérování jsou relativně jednodušší. Vůz je navíc vybaven mnoha senzory, které technikům umožňují sledovat celou řadu hodnot snímaných v průběhu testu nebo soutěže. V Řecku jsme s tímto vozem zatím nikdy nejeli.“

V roce 1999 s tímto Focusem WRC startoval Colin McRae v Portugalsku. V současné době je vůz upravován a oproti specifikaci 1999 projde několika úpravami. V čem se od té původní verze liší?


„Největší změny jsou právě v softwaru. Pokud jde o změny týkající se mechaniky a komponentů, ty nejsou tak převratné. Například i nejnovější verze stále vychází z původní, i když některé komponenty jsou upravené a jinak vytvarované, někde jsou použity jiné materiály, vývoj postoupil dále i v oblasti motoru a převodovky.“

Kolik lidí v současné době asistuje s přípravou vozu a kolik jich bude pracovat během Akropolis rallye?


„Za konečnou přípravu vozu zodpovídá šéf-mechanik týmu, v jeho nepřítomnosti ho zastupuji já. Zároveň se starám o design vozu a zodpovídám za jeho logistiku. Společně s námi na voze také pracuje další český mechanik, dva elektronici, asistovat nám bude i odborník přímo z centrály M-Sportu. Na soutěži se k nám připojí několik dalších mechaniků z České republiky i ze zahraničí. Velkým přínosem je také koordinace projektu ze strany Enrica Bertoneho, jehož dlouholeté zkušenosti jsou k nezaplacení.“

Přímo v Řecku se uskuteční první testování vozu před rallye, kde si Roman Kresta bude moci vůz přizpůsobit svému stylu. Proč jste se rozhodli testovat v Řecku a ne někde v České republice?


„Jednak z časových důvodů, jednak proto, že vůz budeme zkoušet v podobných podmínkách, kde se pojede rallye. Tamní tratě budou pochopitelně více vyhovovat i optimalizaci podvozku. Důležité bude, aby si Roman Kresta vše vyzkoušel a řekl si, jak chce jednotlivé věci seřídit. Dostupnost dílů a asistence ze strany M-Sportu, který do Řecka také dorazí, má také své opodstatnění.“

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií. 

 

Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.

Kontakt:
RentPoint
Praha 4, Na Chodovci 2457
267 286 823
rentpoint@rentpoint.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Štajf slavil triumf na historické Vltavě

Štajf slavil triumf na historické Vltavě

Posádka týmu ACCR Racing21 Vojtěch Štajf a Veronika Havelková předvedla s vozem Toyota Celica GT-Four na trati 32. ročníku Historic Vltava Rallye o uplynulém víkendu brilantní jízdu, suverénně...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Ford Mustang Mach-E má nové baterky a prodloužený dojezd

Ford Mustang Mach-E má nové baterky a...

Jmenuje se Mach-E a před čtyřmi lety přijel jako elektrická obdoba slavného Mustangu s majestátním předkem a specifickým zadkem. Nicméně s Mustangem toho má společného asi jako petrolejka a...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Prokop s Chytkou drží i po osmé etapě Dakaru osmé místo

Prokop s Chytkou drží i po osmé etapě...

Pracovní týden začal pro závodníky 44. ročníku Dakaru pěkně zostra. Pořadatelé jim nachystali nejdelší kilometráž v podobě 830 kilometrů z nichž 395 bylo měřených. Šokem pro Martina...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Martin Prokop se i po třetí etapě Dakaru drží v TOP 10

Martin Prokop se i po třetí etapě...

Krátká a rychlá třetí etapa letošního Dakaru obnášela 255 měřených kilometrů v okolí bivaku v Al Qaisumah, když pořadatel musel kvůli zaplavenému maratonskému bivaku v Al Artawiyah změnit...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nikdy není pozdě. Řidič přesedlal na elektromobil v 87 letech, pořídil si Ford Mustang Mach-E

Nikdy není pozdě. Řidič přesedlal na...

Pedro García (87), který celý život jezdil s auty poháněnými spalovacím motorem, dokazuje, že na budoucnost není nikdy pozdě. Rozhodl se totiž přejít na elektrický pohon a pořídil si Mustang...