Vezmeme-li v úvahu obchodní obrat Fordu při prodeji vozů, mnohá ocenění nových aut od odborníků v automobilovém průmyslu, či spokojenost zákazníků, můžeme prohlásit, že úspěch současné řady modelů Ford se jen těžko podaří někomu překonat.
Kdybychom chtěli zjistit, co všechno vedlo k takovému uznání modelů Focus, Ka, Puma a Fiesta, poznali bychom, že je to téměř nadlidský úkol. Jedno je ale jisté. Velmi důležitou roli sehrál jejich vzhled. Každé z těchto aut upoutá odborníka i laika rovnými i oblými plochami, které kontrastují s ostrými optickými hranami a společně tak vytvářejí základ dnes již populárního stylu Ford New Edge.
Chris Bird, který je ředitelem Fordova designérského centra pro malé a střední vozy v Kolíně nad Rýnem, vzpomíná na své první nápady i na tvůrčí přístup svého předchůdce Clauda Lobo. „Když jsem poprvé uviděl sportovní automobil s motorem umístěným ve střední části vozu, jehož architektura se skládá, z mnoha trojúhelníků a hran směřujících do všech stran, měl jsem pocit, že je to jen módní výkřik,“ říká. „Ale pak jsem o tom stále přemýšlel. Když jsem přišel k Fordu a uviděl, co tam dělají, začal jsem tomu rozumět. Pochopil jsem, jak efektivně dokážou využívat povrch. Tyto pevné plochy se křižují s ostrými linkami a to vše dává vozu atletický vzhled. Podíváte se na něj a hned si uvědomíte pocit napětí. Takový je New Edge,“ doplňuje.
Nový styl vznikl ve Fordu ještě předtím, než tam začal Chris Bird působit. On sám v tomto trendu pokračuje a je přesvědčen, že New Edge je klíčem k motoristické budoucnosti. Na rozdíl od mnoha dalších společností propracoval Ford svůj těžko napodobitelný styl často až do extrémů. Podíváme-li se do jeho početné evropské rodiny, napadne nás jako zajímavý příklad Ford Ka se svými extravagantními světly ve tvaru slz. Anebo vysoko stavěnazáď Fordu Focus.
„Když chcete dělat dobrý design, musíte hned od počátku přemýšlet o kvalitě. Můžete vymyslet prvotní nápady, které při tom vycházejí ze stylu New Edge,“ říká Bird.
„Budeme stále přicházet s novými řešeními. Lidé budou překvapeni a často i šokováni,“ zdůrazňuje.
Nevyzpytatelné cesty
Chris Bird byl vždycky zvyklý překvapovat lidi novými originálními nápady. Vyrostl v hrabství Essex v Anglii. Jeho cesta na současný post designérského guru u Forda byla dlouhá a často i klikatá. Na rozdíl od svého předchůdce Clauda Lobo, který prožil ve Fordu 32 let, se Bird zastavil na životní pouti v Německu, kde řídil např. vývoj Audi A8. Oba designéři však mají jedno společné. Je to celoživotní láska k autům a ke svému řemeslu. Chris Bird začínal u Forda v 70. letech jako inženýr. Pak studoval v Royal College of Art v Londýně, kde ho Ford sponzoroval. Když se vrátil, byl inspirován italskými automobilovými designéry, například Guigiarem a Buggattim. Brzy ale přijal nabídku z Německa. K Fordu se vrátil v roce 1998.
Práce Birda a jeho týmu je výzvou pro všechny automobilové designéry. Jejich snahou je to, aby konečné výsledky odpovídaly základním principům moderního designu, aby auta reprezentovala konkrétní estetický cíl a byla zároveň praktická. Koncepce přitom nesvazuje tvůrce designu tak, jak tomu bylo v minulosti.
„V budoucnu se lidi budou chtít bavit v příjemném prostředí a designéři budou mít možnost projektovat nejdříve interiér a pak exteriér. Ale klasické pravidlo, že na prvním místě je funkčnost a pak následuje forma stále platí. Musíme umět dát zákazníkovi přesně to, co chce,“ míní Bird.
Symbol životního stylu
News Edge se již stal symbolem a soustřeďuje se na zákazníkovy potřeby, ale také na jeho vkus. Svědčí o tom individualita jednotlivých modelů, které pak vítězí na trhu. Bird, muž s obrovskými zkušenostmi v automobilovém průmyslu, zdůrazňuje, že budoucí vývoj bude pokračovat v cestě, kterou začal Lobo. Proto bude spíše jakýmsi „ochráncem víry“ než klasickým designérem.
„Budeme rozvíjet designovou architekturu New Edge. Je to zcela nová záležitost, která nabízí mnoho dalších možností. Proto neustále uvažujeme o cestách, kterými se může New Edge dále vydat. Není to pouze otázka stylu, ale i způsob přemýšlení o designu,“ pohlíží Chris Bird do budoucnosti. „Nová Fiesta je takový malý evoluční krůček dopředu, ale přijdou i velké kroky. Důležité budou zcela nové materiály v interiéru vozů. Nejsem například velký fanoušek plastů, ale jsem téměř šokován tím, co všechno je v této technologii možné. Existuje nový elektrický holicí strojek Philips, který je částečně průhledný stejně jako počítač iMac. U těchto výrobků vidíte mechaniku uvnitř. Ale ten holicí strojek je zároveň i jemný na dotek. S novými technologiemi můžeme vyrábět plasty tak vyhlazené a na omak hebké jako satén. To je přece fantastické. Můžeme tyto materiály využít i pro vnitřní vybavení aut, zejména těch součástí, kterých se dotýkáte. Dokážu si představit situaci, kdy budete řídit auto, jehož palubní deska nebude muset být osvětlena, protože bude z ergonomického hlediska dokonale vyřešená. Focus už začíná jít touto cestou. Když sáhnete na ovladač topení, je to pro ruku příjemný dotyk,“ vypráví nadšeně designérský mág.
To je však podle Birda jen začátek cesty. Dal by ruku do ohně za to, že jeho tým designérů sdílí takové myšlenky spolu s ním. Jedním ze způsobů, jak toho docílit, je spojení s jinými firmami. „Jedno takové spojení už bylo ohlášeno. Je to Bang ( Olufsen. Pokud chcete mít ve vašem autě dobrý audiosystém, proč nezískat tu nejlepší společnost, kterou znáte? Ta vám pak tento systém ušije na míru přesně pro vaše auto,“ říká Bird.
„Mladí lidé si chtějí koupit nový vůz. Jejich styl a myšlení jsou spojeny například se značkou Caterpillar nebo Doc Martens. Existuje přece nějaký způsob, jak je spojit s tímto trendem tím, že se objeví v kabině automobilu. Existuje rovněž způsob, jak vybavit auta přesně tak, aby si je mladý člověk mohl spojit se svým životním stylem. A to je záležitost designu. Pracujeme nyní na těchto myšlenkách víc než na problému, zda má být nějaká část vozu kulatá nebo hranatá. Naše příští kroky sahají mnohem dál než ty současné,“ dodává Chris Bird.
převzato z magazínu Svět Fordu – zima 2000
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.