Říká se – co je malé, to je hezké – o Picantu to platí dvojnásob i když se tváří zejména při pohledu zpředu s velkými světlomety, rozměrnou maskou chladiče a mohutným nárazníkem jako vůz, který nepatří do třídy minivozů. Připočteme-li k eleganci jeho designu zaoblených tvarů přes jeho malé vnější rozměry (délka 353,5 cm, šířka 159,5 cm a výška 148 cm) poměrně prostorný interiér, úsporný, ale výkonný benzinový čtyřválcový motor o objemu pouze 1 litru a jeho poměrně nízkou cenu podle stupně výbavy od 199 960 Kč, (v současné době – 10 000 Kč, a – dalších 20 000 Kč při využití Kia leasingu) pak je zájem zákazníků o něj plně pochopitelný. Vždyť každý den si v průměru v ČR odváží nové Picanto tři šťastní majitelé.
Testované Picanto v bohaté výbavě Comfort stojí 249 980 Kč (v současné době – 10 000 Kč, a – dalších 20 000 Kč při využití Kia leasingu). Oproti základnímu modelu vybaveného mimo jiné airbagem řidiče, systémem ABS s rozdělovačem brzdného tlaku EBD pak má navíc airbag spolujezdce, otáčkoměr, výškově stavitelný volant, posilovač řízení, elektrické ovládání předních oken, manuální bezfreonovou klimatizaci, centrální zamykání, výškově stavitelné bezpečnostní pásy, výškově stavitelné opěrky hlavy na všech sedadlech, větší 14 palcové pneumatiky, ozdobné poklice, tónovaná skla, nárazníky, rádio RDS s CD, MPS a 4 reproduktory, vnější kliky a zpětná zrcátka i ochranné lišty v barvě karoserie.
Po usednutí do vozu jsem ocenil pohodlná sedadla s poměrně dobrým bočním držením a vkusně a ergonomicky řešenou palubní desku. Kladně hodnotím sklopné opěradlo zadních dělených sedadel a především pak dostatek místa pro cestující vzadu. Zejména prostor pro nohy cestujících vzadu je nadprůměrný ve třídě minivozů. To je i důsledek nadprůměrného rozvoru Picanta (237 cm). Na minivůz má Picanto až překvapivě vysoký počet praktických odkládacích prostor a schránek. Zavazadlový prostor se sklopením zadních sedadel zvětší ze 157 litrů na 882 litrů (mezi minivozy vyšší průměr).
Samotný čtyřválcový motor se třemi ventily na válec o objemu 1 litru s výkonem 46 kW (62 k) při 5 800 ot/min v testu prokázal, že umí a chce. Zejména mě udivilo jeho zrychlování i při nižších otáčkách motoru. Motor dosahuje nejvyšší hodnotu točivého momentu 87 Nm při 3 000 ot/min. S Picantem se dá jezdit svižně – samozřejmě pokud chceme nebo potřebujeme rychleji předjet, je lepší podřadit na nižší stupeň rychlosti a Picanto vyrazí bez prodlení po přidání plynu a předjetí je bezpečné. Při čemž motor lze vytočit až do 6 000 ot/min, při kterých jsou otáčky elektronicky omezené. Výrobce udává maximální rychlost vozu 150 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 15,8 sekund. Rychlost 130 km/h na dálnici drží motor bez problémů a ochotně. A i při vytočeném motoru do vysokých otáček je hladina hluku v interiéru vozu nízká a nezvyšuje ji ani aerodynamický hluk. Kombinovanou spotřebu udávanou výrobcem ve výši 4,9 l jsem během testu nepřekročil i když jsem jezdil svižně a dosahoval jsem bez problémů vyšších cestovních průměrů..
Při testování vozu jsem ocenil celkové konstrukční provedení podvozku. Pětirychlostní manuální převodovka se řadí nejen snadno, ale i přesně ve svých drahách. Picanto se nadměrně nenaklání ani při rychlejším projíždění zatáček, drží dobře stoupu a jeho pérování zabezpečuje, že ani na horších silnicích jsem nepociťoval drncání typické pro malé vozy. Také brzdy jsou velmi účinné. Připomínám, že vzhledem k malým vnějším rozměrům vozu, je s Picantem pohodlné zaparkování a jeho pohyblivost ve městě je velmi dobrá.
Mé celkové kladné hodnocení tohoto vozu nesmí rozhodně přispět k tomu, abychom na Picanto požadovali výkony, které mají větší, těžší a výkonnější vozy. Při jízdě si musíme uvědomit, že sedíme v lehkém voze menších rozměrů, délky i rozvoru a tak se musíme na silnici chovat, abychom Picantu ani sobě ani cestujícím neuškodili a dlouho a bezpečně v něm i když svižně jezdili.
Připomínám, že záruka na vůz je tři roky nebo do ujetí 150 000 km.
Kia Picanto je možné zakoupit i s benzinovým motorem 1,1 s výkonem 48 kW a naftovým motorem 1,1 CRDi s výkonem 55 kW. S ohledem na zvolený motor je možné volit ze čtyř stupňů výbav: Active, Active Plus, Comfort a Comfort Plus. Automatickou převodovku za příplatek 30 000 Kč pouze s benzinovým motorem 1,1.
Picanto lze zakoupit i v úpravě N1 s možností odpočtu DPH. Cena přestavby je 13 000 Kč.
KIA Czech za dobu své existence na českém trhu prodala téměř 70 000 vozů.
Kia Motors Corporation – výrobce kvalitních automobilů pro všechny mladé duchem.
Autorizovaný dealer a opravce VOLVO
Člen koncernu TUkas