Kdo to zavinil? (I)

Pokusme se najít odpověď na otázku, kdo vlastně může za to, že dnes jezdíme automobily. Byli to pánové Karl Benz, Gottlieb Daimler, nebo snad někdo jiný?

Kdo to zavinil? (I)

Lidstvo si několik tisíc let lámalo hlavu, jak si ulehčit nejen práci, ale i přesun z jednoho místa do druhého. Zpočátku využívalo síly větru a vody, jenže přirozené síly nebyly vždy po ruce. První zásadní obrat nastal, až když člověk odhalil možnost páry a James Watt zkonstruoval v roce 1765 parní stroj. Ten posloužil sice k mnoha účelům, včetně pohonu kočárů a samohybů, ale který automobil byl vlastně první?

Pokud označíme za definici automobilu silniční vůz poháněný vlastní silou, potom bychom za první mohli označit vozidlo čínského misionáře Verbiesta, který údajně v roce 1655 postavil čtyřkolový stroj, poháněný reakční silou páry. Dalším už prokazatelným automobilem bylo párou poháněné vozidlo, zkonstruované v roce 1771 Francouzem Cugnetem. Na přelomu 18. a 19. století se především v Anglii hodně experimentovalo s parním pohonem.


Kdo to zavinil? (I)

Doslova převrat však způsobili v druhé polovině 19.století Karl Benz, Gottlieb Daimler, Wilhelm Maybach a Nikolaus August Otto, označovaný za vynálezce spalovacího motoru. Otto vycházel ve svých výzkumech z plynového motoru Belgičana Lenoira, který si jej nechal v roce 1860 patentovat a o tři roky později postavil tříkolový „samohyb“. Ovšem Otto si dobře uvědomoval, že svět potřebuje pro pohon vozidel lehký motor. Dosavadní svítiplyn nahradil tekutým palivem a po dílčích pokusech postavil v roce 1874 čtyřválec s čtyřdobým cyklem. Sám mu nepřisuzoval velkou budoucnost, neboť nepochopil jeho dosah a zabýval se jednoválcem. Jenže, jak se ukázalo, Otto nebyl první i když deset let žil a jeho firma Otto-Langen Gasmotorem Deutz v přesvědčení, že mají monopol na čtyřdobé motory. Rok před patentem „běhal“ už v Mnichově, kde jej zkonstruoval hodinář Reithmann k pohonu svých soustruhů.

Od roku 1870 působili v Deutzu ve funkci technického ředitele Gottlieb Daimler a jako šéf technické kanceláře Wilhelm Maybach. Daimlerovi bylo jasné, že dosud existující velký a neforemný Ottův motor nevyhovuje praktickému použití, proto se osamostatnil v roce 1882 a v Cannstattu zřídil dílnu, v níž Maybach systematicky pracoval na malém a lehkém motoru a značnou měrou se tak v roce 1885 zasloužil o konstrukci prvního rychloběžného čtyřdobého spalovacího motoru, podle tvaru nazvaného „stojící hodiny“. Stojatý, vzduchem chlazený jednoválec o objemu 264 ccm, u něhož poprvé použil benzínu namísto drahého svítiplynu, zabudovali do dřevěné dvoukolky a předchůdce motocyklu byl na světě. V následujícím roce jej použil, ovšem se zvětšeným objemem na 462 ccm (výkon 1,1 k) ve čtyřkolovém kočáře. Kromě toho poháněl také člun, vzducholoď, tramvaj a požární stříkačky.


(Pokračování zítra)

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí nová CUPRA Formentorhttp://www.youtube.com/watch?v=pV2BkrWPMhY/hqdefault.jpg">

Za 40 sekund zjistíte, jak se vyrábí...

Na montážní lince výrobního závodu Martorell se něco změnilo: Poprvé se na ní objevují nové světlomety Matrix LED s charakteristickým světelným designem, který připomíná oči s motivem...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Co dělat po dopravní nehodě/hqdefault.jpg">

Co dělat po dopravní nehodě

Abyste jakoukoli dopravní nehodu mohli řešit s klidnou hlavou, je dobré vědět, jak v takových chvílích správně postupovat, případně kdy je nutné volat policii a jak správně komunikovat...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Naváže Štajf ve Španělsku na domácí úspěch?

Naváže Štajf ve Španělsku na domácí...

Evropský šampionát automobilových soutěží historických vozů se z České republiky přestěhuje o nadcházejícím víkendu do slunného Španělska. V jubilejním 15. ročníku Historic Rally of...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - ROLLS-ROYCE Představuje Cullinan Series II a Cullinan Series II Black Badge

ROLLS-ROYCE Představuje Cullinan Series...

Rolls-Royce Motor Cars přestavil novou podobu nejluxusnějšího SUV na světě Cullinan Series II a jeho temného alter ega Cullinan Series II Black Badge.   Původní Cullinan, představený v roce...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Světová premiéra modelu Nová California: Nejinovativnější kempink car všech dob

Světová premiéra modelu Nová...

California je ikonou v segmentu kempovacích vozů. Volkswagen Užitkové vozy nyní ve světové premiéře představuje zcela nově vyvinutou generaci bestselleru, jehož bylo vyrobeno již více než...