K výzvě století se přidal i Continental. Díky odvážným inovacím chce do roku 2050 dosáhnout uhlíkové neutrality

  • Continental již nyní spotřebovává o 55 procent méně vody a o 17 procent méně energie na metrickou tunu vyrobených pneumatik, než je průměr v průmyslu
  • Rozšíření nabídky ekologicky obnovitelných pneumatik takzvaným protektorováním se už objevuje i v segmentu osobních aut
  • Nový simulátor sníží náklady ve výrobě a minimalizuje uhlíkovou stopu při testování nových pneumatik
  • Filtrační systémy ze stoprocentně recyklovatelných materiálů pomáhají zvyšovat efektivitu motoru, přičemž šetří životní prostředí

Žijeme v době, kdy sledujeme, jak činnost lidstva globálně ovlivňuje životní prostředí a procesy v něm. Pokud průměrná teplota ovzduší Země poroste v následujících dekádách o více než 1,5 stupně Celsia, stanou se dopady klimatických změn nevratnými. Právě touto výzvou století se zabývá Pařížská klimatická dohoda, kterou plně podporuje i koncern Continental. V jejím duchu se zavázal dosáhnout uhlíkové neutrality do roku 2050. Významné kroky, vedoucí k naplnění tohoto cíle, přinášejí odvážné inovace v podobě alternativního kaučuku z pampelišek, v prodlužování životnosti pneumatik, ve snižování emisí a použití vody ve výrobě ale také nové, stoprocentně recyklovatelné filtrační systémy.

Výsledkem dlouholeté tvrdé práce koncernu je, že Continental už dnes spotřebuje o 55 procent méně vody a o 17 procent méně energie na metrickou tunu vyrobených pneumatik, než činí průměr v oboru. Jako cíl si Continental předsevzal do roku 2030 dosáhnout úspory dalších 20 procent.

Přechod na uhlíkovou neutralitu obecně znamená úsilí o dosažení rovnováhy mezi emisemi uhlíku a jejich pohlcováním z atmosféry do takzvaných uhlíkových „zachytávačů“. Takto se označují všechny přírodní nebo uměle vytvořené systémy, které pohlcují více uhlíku, než ho vyprodukují. Continental se rozhodl uhlíkové neutrality dosáhnout několika progresivními kroky.

Kaučuk z pampelišky sníží emise při přepravě

Z celosvětové produkce se více než 70 procent kaučuku využívá na výrobu pneumatik do aut, kamionů a letadel. Přírodní kaučuk se získává z kůry kaučukovníku, rostoucího v tropických oblastech, označovaných také jako „kaučukový pás“. Poptávka po něm v automobilovém odvětví, ale i v dalších oborech roste. Je stále náročnější ji uspokojit.

Continental se proto rozhodl hledat nové ekologické alternativy. Po prvních velkých úspěších a oceněních ve výzkumu otevřel v roce 2018 experimentální laboratoř „Taraxagum Lab Anklam“. Zde probíhá další výzkum pěstování a zpracování asijských pampelišek. Právě zpracováním kořene tohoto druhu pampelišky se získává guma, která je plnohodnotnou kvalitativní náhradou exotického kaučukovníku. Kaučuk získávaný z pampelišky nazvali výzkumníci podle latinského pojmenování pampelišky – Taraxagum.

Continental chce pampeliškový kaučuk využívat i při výrobě pneumatik pro osobní automobily. Jeho uplatnění v sériové výrobě se dočkáme již v následující dekádě. Ve společnosti Continental se použití přírodní gumy z kořenů pampelišky již osvědčilo v prototypech pneumatik a úchytů motorů.

Dlouhodobým cílem projektu je pokrýt rostoucí poptávku po přírodním kaučuku. Asijskou pampelišku, která se při výrobě používá, lze pěstovat na dosud nevyužité půdě po celé Evropě v oblastech s mírným podnebím. Zkrátí se tak přepravní trasy, což výrazně přispěje k snížení uhlíkové stopy při logistice.

Delší život pneumatik chrání zdroje

Opětovné využití opotřebovaných věcí a nevytváření nového odpadu znamená v případě dosahování uhlíkové neutrality nezbytný krok. Touto cestou jde jako odpovědný výrobce i koncern Continental a jeho značky v Česku a na Slovensku. Proto koncern zkoumá a dále technologicky vylepšuje způsoby, vedoucí k znásobení hodnoty ojeté pneumatiky. Jeden z důležitých procesů v tomto směru představuje i protektorování, které výrazně prodlouží život ojeté pneumatiky, přičemž šetří životní prostředí i finanční zdroje uživatelů. Koncern Continental rovněž pracuje na projektu výroby protektorů, určených pro osobní vozidla.

„Během protektorování se běhoun, tedy vrchní část pneumatiky, nahradí novým. Nosná část pneumatiky, tedy její kostra, zůstává. Podmínkou pro takovou obnovu pneumatiky je nepoškozená kostra pneumatiky. Jelikož se na pneumatikách tímto způsobem obnovují pouze nezbytné části, jde skutečně o velmi ekologický přístup,“ vysvětluje Magda Nagy, ředitelka Divize marketing ve společnosti Continental Barum.

Všechny protektorované pneumatiky podléhají přísné kontrole, a dokonce procházejí stejnými výkonnostními a bezpečnostními testy jako nové pneumatiky před uvedením do prodeje.

Dalším krokem k dosažení odvážných ekologických cílů je využití inovativního systému ContiLifeCycle. Continental jeho prostřednictvím integruje propojení mezi novou pneumatikou, precizním sběrem a tříděním koster a následným protektorováním. Cílem je efektivně využívat základní konstrukci pneumatiky, aby se její potenciál projevil naplno. Tento způsob jednak předchází zbytečnému zvyšování počtu nových pneumatik a jednak přispívá k udržitelnosti zdrojů a životního prostředí.

Snižování nákladů ve výrobě

Ekologické inovace čekají i testovací okruh Contidrom, který se nachází ve Wietze nedaleko Hannoveru. V průběhu roku 2022 se plánuje zde instalovat simulátor typu Driver-in-the-loop (DIL), díky kterému bude možné vývoj a testování nových pneumatik realizovat ekologičtěji a rovněž v souladu se strategií udržitelnosti.

Tímto krokem společnost přenese vývoj pneumatik do virtuálního prostoru. Znamená to důležitý posun k snížení uhlíkové stopy, protože takto se namísto reálné dráhy budou pneumatiky testovat v simulátoru, kde není třeba spalovat pohonné látky a řešit další logistiku. S pomocí vysoké mobility poskytne simulátor profesionálním testovacím jezdcům pocit jízdy jako na skutečné testovací dráze. Jezdci si tedy mohou vyzkoušet vyvíjené pneumatiky na širší škále testovacích scénářů a jízdních situací.

Ekologickými filtry k vyšší efektivitě motoru

Neustálý technologický vývoj vede ke stále vyššímu výkonu vozidel. Nové technologie pomáhají snižovat i spotřebu paliva a emise. V duchu tohoto trendu přináší i Continental nová řešení olejových filtrů, vyrobených ze stoprocentně recyklovatelných materiálů. Filtry se vyznačují vysokou účinností, umějí zachytit všechny nečistoty obsažené v oleji, což motoru umožňuje pracovat co nejefektivněji.

Koncern Continental se cílevědomě zabývá i vývojem ekologických olejových modulů, které omezují možný dopad na životní prostředí a umožňují integraci více funkcí, snižujících prostorové nároky a hmotnost motorů.

 

 

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
Auto Anex s.r.o.
Žerotínova 378, 405 02 - Děčín III
412 558 098
seat@autoanex.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
CB Auto a.s.
Dr. Milady Horákové 1477, 370 05 - České Budějovice
385 102 421
seat@cb-auto.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Continental volá po vzájemné ohleduplnosti cyklistů a motoristů na cestách

Continental volá po vzájemné...

V průběhu pandemie se v letních měsících na silnicích výrazně zvýšil počet cyklistů a dalších účastníků silničního provozu (elektrické koloběžky apod.). Podle statistik se to...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Elektromobily potřebují speciální pneumatiky

Elektromobily potřebují speciální...

Pneumatiky pro elektromobily musí vyhovovat speciálním požadavkům Mezi klíčové vlastnosti takového obutí patří nízký valivý odpor a vysoká nosnost Continental vyrábí pneumatiky jak pro...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Dodávky a obytná vozidla jsou populárnější než kdykoliv předtím

Dodávky a obytná vozidla jsou...

Omezení způsobená koronavirem mění způsob trávení dovolených Vozidla pro speciální účely vyžadují i speciální pneumatiky Začátečníkům s obytnými vozy se důrazně doporučuje...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Je datum výroby při nákupu pneumatik důležité a jak zabránit jejich předčasnému stárnutí?

Je datum výroby při nákupu pneumatik...

Na každé pneumatice nalezneme tzv. DOT kód, který pomáhá určit přesný věk a datum její výroby Správně skladované nové pláště mají i po pěti letech prakticky stejné vlastnosti jako ty,...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Nastává čas přezouvání pneumatik. Neriskujte při „dojíždění“ zimních plášťů v létě

Nastává čas přezouvání pneumatik....

Povinnost používat zimní pneumatiky v případech daných legislativou skončila 31. března a začalo období přezouvání na letní pláště. Kvůli koronaviru má však letošní sezona pomalejší...