Úspěchy modelu Chrysler 300 a legendárního motoru HEMI pokračují. Nyní představuje Chrysler novou verzi, která má o 85 koní větší výkon. Chrysler 300C SRT-8 modelového roku 2005 s motorem o výkonu 425 koní se u prodejců objeví na jaře příštího roku.
„Motor HEMI je pro modelovou řadu Chrysler 300 mimořádně důležitý. Rozhoduje se pro něj 50 % našich zákazníků,“ říká Dan Knott, šéf divize Steet and Racing Technology (SRT). „S provedením Chrysler 300C SRT-8 nyní zákazníkům nabízíme ještě větší výkon a ještě dynamičtější parametry.“
Podle předběžných měření zrychlí model 300C SRT-8 z 0 na 100 km/h za méně než 5 sekund…
Atmosférický vidlicový osmiválec 6.1 l HEMI® je s výkonem 425 koní motorem s vůbec nejvyšším specifickým výkonem, který kdy Chrysler Group nabízela. Litrový výkon 69,8 koní na litr objemu překonává dokonce i legendární agregát Street HEMI z roku 1966.
Ačkoli motor Chrysler HEMI® vznikl v padesátých letech minulého století a legendárním se stal zejména v šedesátých a sedmdesátých letech, jeho dnešní verze je při vší své technologické pokrokovosti v řadě prvků věrná svému legendárnímu předchůdci. Stačí jmenovat jen půlkulovité spalovací prostory – „hemisféry“ ostatně daly motoru i jeho jméno. Když byla divize SRT pověřena vývojem ještě výkonnější verze motoru HEMI, než je standardně nabízená, bylo jednou z klíčových podmínek zachování prvků, klasických pro tuto motorovou legendu. Například jde o oranžově lakovaný blok motoru a černé kryty hlav válců.
Původní zdvihový objem 5,7 l vzrostl na 6,1 l po zvětšení vrtání (o 3,5 mm u každého válce). Kompresní poměr se z původních 9,6:1 zvýšil na 10,3:1. Díky tomu lze lépe využít energii vzniklou při hoření paliva ve válcích.
Motor 6.1 l HEMI® je opatřen speciálně navrženým sacím potrubím a také výfukovým svodem, který vede jednotlivé trubky z nerezové oceli ke každému výfukovému kanálu. Tyto úpravy jsou jedinečné pouze pro motor 6.1 l HEMI® vozidla Chrysler 300C SRT-8 modelového roku 2005. Ventily s větším průměrem a jinak tvarované kanály hlavy maximalizují proudění. Sací potrubí bylo navrženo s větším průměrem pro získání výkonu při vyšších otáčkách. Zvětšený je i průměr výfukového systému (70mm oproti 63mm), který je zakončený chromovými koncovkami. Ostřejší vačky patří k dalším prvkům, které zvýšily výkon motoru a zvýraznily jeho ostrou, nekompromisně sportovní reakci. Zároveň umožňují rychlejší výměnu vzduchu ve válcích. To bylo podmínkou pro zvýšení otáček motoru – motor 6.1 l HEMI® lze točit až do 6200 ot/min, což je o 15 % více než u výchozího agregátu s objemem 5.7 l. Dříky sacích i výfukových ventilů jsou duté, přičemž výfukové ventily jsou plněny sodíkem a díky tomu lépe odolávají velmi vysokým teplotám při maximálním zatížení.
Motor 6.1 l HEMI® má celou řadu dalších úprav a změn oproti původnímu agregátu. Má například vyztužený blok s většími otvory oběhu chladicí kapaliny, kovanou klikovou hřídel, ojnice z vysokopevnostní oceli, písty s vnitřním olejovým chlazením a olejovými pánvičkami upravenými pro snížené pěnění motorového oleje.
Nový agregát 6.1 l HEMI® pracuje s pětistupňovou samočinnou převodovkou A580 se speciálně modifikovaným režimem řazení AutoStick, který řidiči umožňuje zvolit buď plně samočinné, nebo manuální sekvenční řazení. Točivý moment z převodovky přenáší k upravenému diferenciálu a poloosám speciálně vyztužená kardanová hřídel, schopná odolat mimořádnému zatížení.
Jízda a ovladatelnost
Chrysler 300C SRT-8 je navržen s důrazem na mimořádné jízdní vlastnosti a výkony, které od takového vozu očekávají zákazníci. Nastavení podvozku Chrysleru 300C SRT-8 odpovídá výjimečnému výkonu pohonné jednotky. Upravena byla celé řada komponentů, počínaje tlumiči, pružinami a konče třeba tužšími pouzdry ramen závěsů a silnějšími zkrutnými stabilizátory. Nové jsou rovněž klouby předních a zadních závěsů, které byly modifikovány s ohledem na celkové snížení světlé výšky vozu. Dynamickým schopnostem bylo přizpůsobeno i nastavení stabilizačního systému ESP.
Chrysler 300C SRT-8 má standardně 20palcová litá kola, obutá do vysokovýkonných pneumatik Goodyear F1. Rozměr předních pneumatik je 245/45 R 20, zadních potom 255/45 R 20.
Mimořádným dynamickým schopnostem odpovídají i brzdy, které jsou velkoryse dimenzované a vysoce účinné. Na všech kolech jsou kotoučové brzdy s vnitřním chlazením od renomovaného výrobce Brembo, které pracují se čtyřpístkovými třmeny. Kotouče vpředu mají průměr 360 mm a tloušťku 32 mm, vzadu 350 a 26 mm.
Exteriér Chrysleru 300C SRT-8 je oproti výchozímu sedanu 300C pozměněn tak, aby naplno vynikl jeho dynamický potenciál a výjimečné schopnosti. Modifikovaná je přední maska i zadní část vozu. Nová maska pomáhá lépe usměrňovat vzduch do motoru a díky novým otvorům i k brzdám, a tím pomáhá jejich ochlazování. Na víku zavazadlového prostoru je instalován spoiler, které vedle efektního vzhledu výrazně zvyšuje přítlak vozu (až o 39 %), přičemž nezvyšuje aerodynamický odpor karoserie.
Dalšími odlišnými prvky jsou znaky divize SRT, v barvě karoserie lakované kliky dveří, zrcátka, obruby nárazníků či maska chladiče s chromovaným lemem. Chrysler 300C SRT-8 se bude nabízet ve dvou barevných odstínech – stříbrná Bright Silver a černá Brilliant Black.
Chrysler 300C SRT-8 má tyto bezpečnostními prvky:
- Vícestupňové airbagy: Nafukují se tak rychle a s takovou silou, která odpovídá síle nárazu. Systém airbagů obsahuje i diagnostický systém cestujících OCS.
- Protiblokovací brzdový systém: ABS zamezuje blokování kol při prudkém brzdění. Tím výrazně zlepšuje ovladatelnost vozu zejména na mokrém či kluzkém povrchu.
- Elektronický stabilizační program (ESP): Systém účinně omezuje vznik přetáčivého i nedotáčivého smyku a pomáhá předcházet rizikovým situacím na všech druzích povrchu a za všech podmínek.
- Sloupek řízení pohlcující nárazovou energii: Manuálně nastavitelný sloupek řízení tvoří dvě kloubem spojené části, které se v případě nárazu pohybují směrem k sobě – volant tak není vytlačován do interiéru, ale naopak dochází k jeho mírnému pohybu směrem k motorovému prostoru.
- Vysokovýkonné výbojkové světlomety HID: Xenonové výbojky poskytují až o 70 % větší svítivost než klasické halogenové světlomety.
- Systém diagnostiky cestujících (OCS): Dokáže operativně porovnat hmotnost předních cestujících a podle toho uzpůsobit rychlost a sílu nafouknutí airbagů při případném nárazu.
- Zadní parkovací čidla: Ultrazvuková čidla detekují překážky za vozidlem a prostřednictvím akustického signálu a diodového displeje informují řidiče o vzdálenosti od překážky.
Divize Street and Racing Technology se v rámci Chrysler Group specializuje na konstrukci vysokovýkonných automobilů. Dosud SRT vyvinula šest vozů, které dominují ve svých kategoriích: Dodge Viper SRT-10, Dodge SRT-4, Dodge Ram SRT-10, Dodge Ram SRT-10 Quad Cab a Chrysler Crossfire SRT-6 Coupe a Roadster.
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií
Největší obchodní dům
automobilů v ČR
Motto AUTO JAROV zní: „Prodejem naše služby nekončí...”