Rally Francie – Alsasko se zúčastní dvě posádky týmu Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team na vozech DS3 WRC, Kris Meeke – Paul Nagle a Mads Ostberg – Jonas Andersson.
Čtvrtek 2. října
Žádná jiná rally v kalendáři mistrovství světa 2014 není tak kilometrově krátká jako právě Rally Francie – Alsasko. Posádky čeká jen 303 měřených kilometrů, což je o málo kratší než u nejdelší Grand Prix F1. Shakedown se uskuteční opět v centru Štrasburku ve čtvrti Hautepierre. Autogramiáda a slavnostní startovní ceremoniál jsou naplánované na čtvrtek odpoledne, než se vozy vrátí zpět k štrasburskému Zénithu.
Pátek 3. října
Posádky ráno zamíří jihovýchodně na smyčku tří rychlostních zkoušek, které se pojedou také odpoledne po poledním servisu. Prvních 7 kilometrů testu Col de la Charbonniére (11,11 km – 8.44 a 14.30) se pojede na trati, která v minulosti ještě nebyla zařazena. Posádky pak přejedou na Vosges – Pays d’Ormont (34,34 km – 9.35 a 14.54), což by měl být rozhodující moment prvního dne soutěže. Tuto část zakončí na Pays de Salm (9,59 km – 10.24 a 15.43) v podobné konfiguraci jako v letech 2010 a 2011. Den zakončí superspeciálka ve Štrasburku (4,67 km – 20.00), aby poté vozy zamířily do servisního parku kolem 20.40 hod.
V sobotu 4. října
– posádky opustí park v 6.30 a vydají se na dvě smyčky trojice rychlostních zkoušek kolem Colmaru s Vallée de Munster (18,90 km – 8.30 a 12.28), Soultzeren – Le Grand Hohnack (19,93 km – 9.12 a 13.10) a nový Pays Welche – Riquewihr (21,49 km – 9.46 a 13.44). Superspeciálka se pojede v Mulhouse (4,86 km – 18.00), aby se pak posádky vrátily do Štrasburku ve 20.20 hod.
Neděle 5. října
Finálový program se bude odehrávat na tratích kolem Saverne v departementu Bas-Rhin. Plán rally zahrnuje dvě smyčky na dvou rychlostních zkouškách s Foret de la Petite (12,33 km – 7.30 a 10.34), při prvním průjezdu za východu slunce, a poté Foret de Saverne (19,36 km – 8.18 a 12.00), což bude současně i Power Stage. Cíl rally je naplánován na 15.00 ve Štrasburku.
Rally Francie figuruje v programu světového šampionátu od jeho vzniku
– ale po léta se konala na Korsice. A tam také piloti Citroënu zaznamenali největší sportovní úspěchy značky. Už v roce 1999 to byli Philippe Bugalski – Jean-Paul Chiaroni a Jesus Puras – Marc Marti, kteří na dvoukolkách Xsara Kit Cars finišovali na prvních dvou místech. O dva roky později Jesus Puras a Marc Marti zaznamenali důležité vítězství právě na Korsice při teprve čtvrtém startu Xsary WRC ve světovém šampionátu.
Citroën Racing navázal na vítěznou linku v roce 2005, když začal sérii čtyř vítězství v řadě díky Sébastienu Loebovi a Danielu Elenovi na vozech Xsara WRC a C4 WRC. Do dějin ovšem vstoupil ročník 2005, když vůbec poprvé se vítězné posádce podařilo zajet nejrychlejší časy na všech rychlostních zkouškách!
Na vítězné vlně se tým nesl i po přesídlení rally do Alsaska. V roce 2010 vyhráli Sébastien Loeb a Daniel Elena a znovu si zajistili světový titul na nezapomenutelném ročníku rally. Série pak pokračovala v letech 2011 a 2012 s vítězstvími pro posádky Sébastien Loeb – Julien Ingrassia a pak znovu Sébastien Loeb – Daniel Elena.
Ojedinělá rally pro Citroën Racing
I když love story začala pro Citroën na Korsice, ještě vášnivější vztah přišel s přesunem do Alsaska. Tenhle zvláštní poměr mezi Citroën Racing a Rally Francie – Alsasko se datuje od roku 2010. Pro každého člena týmu zůstanou nezapomenutelné chvíle oslav vítězství a titulu mezi Haguenau a Strasburkem. „Pro Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team to byla obzvlášť důležitá sezona, jejíž význam přesahuje ryze sportovní stránku,“ zdůrazňuje Yves Matton, ředitel Citroën Racing. „Citroën je partnerem celé soutěže. Obrovské davy nadšených fanoušků staví tuto rally mezi nejvýznamnější podniky roku pro nás podobně jako Monte Carlo či Finsko.“
„Je to pro nás potenciálně jedna z nejvýznamnějších rally vůbec,“ pokračuje Yves Matton. „Tři vítězství v řadě, konkurenceschopnost našich DS3 WRC a způsob, jakými jsme výsledků dosáhli, to jsou cenné zkušenosti pro Citroën.“ Byť se francouzská rally koná jen pouhých 200 km od dějiště Rally Německo, jsou charaktery obou rally odlišné. „Tato rally má svou vlastní identitu,“ vysvětluje Didier Clément, šéfinženýr pro DS3 WRC. „Dalo by se říci, že leží někde mezi Německem a Španělskem, s některými velmi rychlými úseky v klesáních, trasami okruhového charakteru stejně jako s mnohem větším počtem technických pasáží. Například na rychlostní zkoušce Pays d´ Ormont najdete širokou škálu co do různosti typů a povrchů cest.“
„Potřebujeme auto, které bude vyvážené vzhledem k podmínkám přilnavosti,“ pokračuje inženýr. „Testování nám umožnilo zapracovat na těchto konkrétních aspektech s novou řadou pneumatik Michelin. Ta je přepracovaná a nabízí poměrně hlubokou třetí podélnou drážku. Pneumatiky Pilot Sport H4 a S4 tak budou bezpečnější a rychlejší. Navíc s vyšší úrovní odvodu vody na trati. Jsou ale také velice citlivé i v suchých podmínkách. S ohledem na odlišnosti v řízení musíme nastavovat vůz. Oba naši piloti se s novými pneumatikami velmi dobře sžili. V přípravě na tuto rally měli ze stejného nastavení vozu podobné pocity.“
Oblíbená asfaltová rally Madse Ostberga
Mads Ostberg si na Rally Německo připsal osm bodů na asfaltu a byl velice blízko stupňům vítězů. Po posílení sebevědomí v Trieru se vrací do Alsaska na tratě, které mu lépe vyhovují: „Zatím jsem startoval na všech čtyřech ročnících Rally Francie po přestěhování se sem. Rychlostní zkoušky jsou hladké a velmi rychlé. Na tomto povrchu je to moje nejoblíbenější soutěž.“ Počasí může opět sehrát důležitou roli…a norský pilot by rozhodně přivítal, kdyby zapršelo: „Jezdili jsme za suchých i mokrých podmínek. Musím se ale přiznat, že jsem měl nejraději, když tu bylo hodně kluzko a pršelo. Je zajímavé zkoušet různé styly pilotování, když jsou cesty blátivé.“ Pokud by pršelo, pak Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team může využít výhodu, kterou mu dávají inovované pneumatiky Michelin: „Měl jsem možnost nové pneumatiky vyzkoušet při testování. Práce na jejich vývoji se opravdu vyplatila. Pneumatiky poskytují vyšší výkon právě na mokrých a blátivých tratích. Při suchých podmínkách rozdíl není velký. Chtěli bychom vylepšit rytmus, který jsme měli v Německu, a získat co nejvíce bodů.“
KRIS MEEKE – akcie letí vzhůru!
Velkým očekáváním před druhou částí sezony čelí Kris Meeke. Britský pilot, který je sběratelem vítězství v jednotlivých rychlostních zkouškách a bojovníkem o stupně vítězů jak na šotolině, tak na asfaltu, už má dostatek zkušeností, které ho posouvají k vedoucím pozicím.
„Trend je nastaven pozitivně,“ komentuje vesele Kris. „V DS3 WRC se cítím silnější a silnější. Pokaždé zkouším ze sebe dostat to opravdu nejlepší. Samozřejmě porovnávám své časy s těmi nejlepšími piloty. Především se ale soustředím na svůj vlastní přístup k rally. Dělám pokroky ve vlastní úrovni rychlosti, soustředím se na cíle, které mi nastavil můj tým.“ Kris Meeke startoval na Rally Francie – Alsasko naposledy v roce 2011: „Mám rád typy tratí, které se tu nabízejí. Ale hodně zkušeností jsem získal během zkušebních testů, které jsme absolvovali ve zdejším regionu. Pro tento ročník si ale musíme pořídit nové rychlostní noty. Ale s Paulem (Nagle) se na to právě chystáme!Na posledních třech čtyřech rally se nám podařilo být v popředí. Musíme v tom pokračovat a stále víc a víc se pokoušet bojovat o vedení. Cítím, že bychom mohli na podiu být.“
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií