Vývojové středisko Volvo Cars Concept Centre tvoří řada specializovaných oddělení. Na vzniku prototypu XC60 Concept se podílelo 70 pracovníků střediska Volvo Cars Concept Centre v Göteborgu. Mezi nimi byli specialisté na techniku frézování, broušení, odborníci na čalounění, zámečníci, technici a inženýři.
Od začátku do konce
Součásti zavěšení kol se v zámečnické dílně řežou pomocí laserového zařízení. V tomto oddělení pracuje přibližně 30 zámečníků. Tentokrát byl jako základ použit podvozek z modelu V70, který byl pro XC60 Concept odpovídajícím způsobem upraven.Boky karoserie a střecha byly vyrobeny z uhlíkových vláken, přičemž jednotlivé díly mají stejnou tloušťku jako plechy používané při výrobě střech běžných automobilů.
Další oddělení je vybaveno počítačem řízenými frézami a dalšími obráběcími stroji, které jsou schopny zajistit velkou část prací vyžadujících frézování a řezání. Pracovníci využívají zařízení nazvaná „Rapid Prototyping“, která umožňují rychlou výrobu a obrábění komponent, jako jsou tlačítka či kryty světel, přímo z počítačových programů CAD.
Pak přichází na řadu oddělení vývoje vozidel, které zajišťuje všechny potřebné elektronické systémy a funkce.
Každý koncept Volvo musí mít například plně funkční osvětlení a zamykání a jeho motor musí být možné nastartovat. Jako příklady výsledků této fáze vývoje je možné uvést naprogramování elektrického ovládání dveří zavazadlového prostoru či přípravu diodového panelu pro přední světla. Technik Andreas Johansson pracuje na diodovém panelu předních světlometů. „Je to opravdu skvělý pocit, podílet se na vzniku takového automobilu od fáze návrhu až po jeho dokončení. Jsou k tomu ale nezbytné opravdu rozsáhlé znalosti,“ říká Andreas Johansson.
Dokonalost v každém detailu
Pro výrobu součástí interiéru se používají metody vakuového nebo tepelného tvarování – takto vznikají například panely pro obložení sloupků nebo skla některých světel. K dosažení požadovaných výsledků je však zapotřebí mnoha pokusů.
Pro vytvoření výrazných světlometů, které jsou charakteristickým prvkem prototypu XC60 Concept, byl použit frézovaný akrylát. U XC60 bylo nezbytné tyto díly obrousit velmi jemným brusným papírem a vyleštit tak, aby bylo dosaženo požadovaného povrchu. Velmi pečlivě jsou tyto díly upevněny do vnějšího rámu z leštěného hliníku, čímž vzniká unikátní světelný paprsek. Pro zajištění přesného lícování všech jednotlivých součástí do jednolitého celku je nutno provést bezpočet měření.
Zde vstupuje do hry oddělení geometrie. To provádí veškeré výpočty a přípravy nástrojů, které umožní přeměnu plánů a výkresů na komponenty připravené k výrobě nebo k opracování. Zároveň musí dohlédnout na to, aby všechny díly pro veškeré systémy byly vhodné a připravené k výrobě a k montáži.
V sekci označované jako sedlářská dílna mají na starost podlahovou krytinu. U XC60 Concept je vyrobena z tmavě hnědé sedlářské kůže, která je o něco silnější než běžná kůže. Tento materiál je nutné nechat nejprve nasáknout vodou, a teprve potom jej lze tvarovat a řezat na požadované díly. Při práci s ostrou čepelí používanou na úpravu okrajů je třeba mimořádného soustředění. Kontrastní švy na čalounění sedadel jsou vyšívány limetkově zelenou nití.
Důmyslný design
Ve zvláštní místnosti působil revoluční systém otevírání dveří zavazadlového prostoru bolení hlavy nejednomu z techniků. Dva experti věnovali vývoji funkčního řešení tohoto systému sedm týdnů intenzivní práce. Důmyslná konstrukce dveří zavazadlového prostoru umožňuje jejich otevírání ve třech fázích. Vytvoření funkčního řešení si vyžádalo množství experimentů a nakonec tým musel vyrobit zkušební zařízení, na kterém byly všechny funkce důkladně odzkoušeny.
V příslušných fázích montáže se automobil přesouvá do vedlejší lakovny, kde jsou jednotlivé díly stříkány. Pokud je karoserie tvořena díly z uhlíkových vláken, je proces lakování odlišný, neboť ho nelze urychlit.
Karoserie je lakována třemi vrstvami metalického laku. Tato lakovna však provádí také lakování interiéru. Například díly středové konzoly nebo zadní panely sedadel jsou rovněž opatřeny třemi vrstvami laku. Svrchní vrstva laku XC60 Concept je tvořena průhledným lakem, díky kterému povrch působí „gumovitě“. Mnoho pokusných nátěrů bylo zapotřebí také v systému světel, aby odstíny a povrchové efekty přesně odpovídaly představám designérů. „Pokud mícháte vlastní barvy, je to často otázka několika kapek. Aby byl odstín o něco více do žluta nebo do zelena. Prakticky vše děláme sami – a je to skutečně zábava!“ říká Mikael Banryd ze střediska pro výrobu prototypů. Důkladná příprava laku vždy zabere hodně času, ale pokud má být výsledek dokonalý, je zcela nezbytná.
Koncept, který vydrží
Většina automobilek vyvíjí koncepty s cílem představit svá futuristická řešení v oblasti designu a přilákat pozornost ke své značce. Ale málokteré postupují stejně jako Volvo – vyrábějí tyto prototypy samy.
Bývaly doby, kdy výroba konceptu trvala 36 měsíců. XC60 Concept vznikl pouze za 8 měsíců. Projekt byl schválen v dubnu, práce byly zahájeny v srpnu a po čtyřech měsících ve středisku pro vývoj konceptů byl hotový koncept na začátku ledna dopraven z Torslandy do Detroitu. Jednalo se o týmovou práci, která trvala rekordně krátkou dobu.
Jakmile bylo o realizaci XC60 Concept rozhodnuto, středisko pro vývoj konceptů zahájilo plánování a přípravu personálního obsazení projektu. Harmonogram prací byl naplánován do nejmenších detailů s přesností na minuty. Tým, který byl realizací tohoto konceptu pověřen, musel úzce spolupracovat s designéry a inženýry.
První model vozu byl vytvořen v počítači na základě informací o designu a dalších technických údajů. Jako další krok následoval hliněný model, který poskytl další prostor pro jemné doladění a vylepšení designu. Konečný produkt byl vyroben z uhlíkových vláken. Automobilový koncept musí být výstavní skříní designu a zároveň „sáčkem bonbonů“ pro techniky a odborníky.
Společnost Volvo Cars navrhuje své koncepty takovým způsobem, aby mohly být používány po delší dobu. Takový prototyp se musí vydat na cestu po autosalonech celého světa a mnohé z těchto konceptů končí v muzeích. Proto musejí být navrženy tak, aby vydržely. Jejich kvalita musí být prvotřídní – každý prototyp je odborníky podroben přísnému zkoumání. To, čeho se snažíte dosáhnout, je automobil, který vezme dech každému, kdo ho spatří. A tohoto cíle bylo dosaženo, když Steve Mattin, viceprezident společnosti Volvo Cars pro design, koncept XC60 Concept odhalil.
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.
Autorizovaný dealer a opravce VOLVO
Člen koncernu TUkas