Jak pracuje DOHCi – VTEC

Uvedením nových modelů Honda Stream a Civic Type-R se rovněž představuje debut zcela nové série motorů DOHCi – VTEC.

Konstrukce nového dvoulitrového motoru DOHCi – VTEC je doslova nabitá inovačními prvky, představující nejnovější evoluční krok v technologii motorů Honda. Systém „inteligentního“ řízení spalování i-VTEC je kombinací systému VTEC (pozměňuje časování a zdvih ventilů v závislosti na otáčkách motoru) s variabilním časováním ventilů VTC. Nový mechanismus VTC plynule seřizuje časování sacích ventilů, urychluje nebo zpomaluje jejich otevírání prostřednictvím změny polohy vačkové hřídele sacích ventilů. V kombinaci s variabilní délkou sacího potrubí pro lepší průběh točivého momentu v nízkých otáčkách nabízí technologie i-VTC výbornou pružnost motoru.


Jak pracuje DOHCi – VTEC

Nová technologie zvyšuje výkon o 20 procent a točivý moment v rozsahu nízkých a středních otáček motoru o 10 procent, přičemž spotřeba paliva klesla o 10 až 20 procent. Kompaktnější konstrukce motoru také snižuje hmotnost o 10 procent. Dokladem účinnosti je zejména plochá křivka točivého momentu. Např. největší točivý moment dvoulitrového motoru u modelu Stream činí 192 N.m při 4000 ot./min, ale už od 3000 otáček je dosahováno 184 N.m. Zavedení variabilního časování ventilů doplňuje mechanismus VTEC. Tato nová technologie řídí fázování vačky sacích ventilů, což vede k celé řadě předností včetně zdokonaleného plnění válců a efektivního spalování, vyššího točivého momentu, snížení sacího odporu a zdokonalené účinnosti recirkulace výfukových plynů.

Jednotka řízení motoru na základě údajů od polohového senzoru, umístěného na zadním konci vačkového hřídele sacích ventilů a celé řady dalších dat mění polohu vačkového hřídele sacích ventilů ve vztahu k poloze vačkového hřídele výfukových ventilů prostřednictvím hydraulicky poháněného čerpadla lopatkového typu, umístěného na předním konci vačkového hřídele sacích ventilů. Tímto způsobem může zrychlovat či zpomalovat otevírání sacích ventilů.


V okamžiku zatížení motoru, např. při akceleraci, je VTC nastaven na relativně malý stupeň překrývání ventilů, které poskytuje nejlepší výkon – úhel otevření ventilů využívá setrvačnosti nasávaného vzduchu. Jakmile začnou stoupat otáčky motoru, přepne mechanismus VTEC z vačky pro nízkou rychlost na vačku pro vysokou rychlost, ale se stejným stupněm překrytí.


Naopak při vysokých otáčkách, kdy není motor pod velkým zatížením je překrývací ventil mnohem větší, což je příznivé mj. pro snižování ztrát při sání, pro maximalizaci účinku recirkulace výfukových plynů atd. Sací potrubí charakterizuje variabilní délka sacího traktu, která je řízena rotačním ventilem. Při nízkých otáčkách se tento ventil otevře, aby prodloužil trakt na 540 mm, čímž udržuje velkou rychlost sání, vytváří dobré víření a plnění válců a zvyšuje točivý moment. Při zvýšení otáček se zavře, aby zkrátil efektivní délku sacího traktu na 270 mm.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Největší obchodní dům

automobilů v ČR

 

Motto AUTO JAROV zní: „Prodejem naše služby nekončí...”

Kontakt:
AUTO JAROV, s.r.o.
130 00 Praha 3, Osiková 2
251 002 111
autojarov@autojarov.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Honda v Milánu představí vizi udržitelnosti

Honda v Milánu představí vizi...

Honda na festivalu Milan Design Week, který se uskuteční ve dnech 16. až 21. dubna, představí svůj rozvíjející se přístup k udržitelnějšímu produktovému designu a poprvé v Evropě...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Honda a GM zahajují výrobu systémů vodíkových palivových článků

Honda a GM zahajují výrobu systémů...

Společnosti GM a Honda zahájily výrobu systémů vodíkových palivových článků ve svém společném podniku Fuel Cell System Manufacturing LLC (FCSM), který je vůbec prvním velkým výrobním...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Plně elektrické SUV Honda e:Ny1 budou pohánět nové jednotky od Vitesco Technologies

Plně elektrické SUV Honda e:Ny1 budou...

Společnost Vitesco Technologies, přední mezinárodní dodavatel moderních pohonných technologií a řešení pro elektrifikaci, bude společnosti Honda dodávat pro nové plně elektrické SUV...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Honda spustila mohutnou elektrickou ofenzivu

Honda spustila mohutnou elektrickou ofenzivu

Většina automobilek představuje vždy jen jeden nový model s velkým haló. Zcela výjimečně může jít o dva. A pak je tu Honda, která v evropském výzkumném a vývojovém středisku značky v...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Honda EM1 e: Skútr s baterkou na pronájem

Honda EM1 e: Skútr s baterkou na pronájem

Honda představuje svůj první elektrický skútr – záležitost s ocelovým rámem, výškou sedla 740 mm a celkovou hmotností 95 kg včetně baterie. Model EM1 e: není nic míň než první...