Konstrukce nového dvoulitrového motoru DOHCi – VTEC je doslova nabitá inovačními prvky, představující nejnovější evoluční krok v technologii motorů Honda. Systém „inteligentního“ řízení spalování i-VTEC je kombinací systému VTEC (pozměňuje časování a zdvih ventilů v závislosti na otáčkách motoru) s variabilním časováním ventilů VTC. Nový mechanismus VTC plynule seřizuje časování sacích ventilů, urychluje nebo zpomaluje jejich otevírání prostřednictvím změny polohy vačkové hřídele sacích ventilů. V kombinaci s variabilní délkou sacího potrubí pro lepší průběh točivého momentu v nízkých otáčkách nabízí technologie i-VTC výbornou pružnost motoru.
Nová technologie zvyšuje výkon o 20 procent a točivý moment v rozsahu nízkých a středních otáček motoru o 10 procent, přičemž spotřeba paliva klesla o 10 až 20 procent. Kompaktnější konstrukce motoru také snižuje hmotnost o 10 procent. Dokladem účinnosti je zejména plochá křivka točivého momentu. Např. největší točivý moment dvoulitrového motoru u modelu Stream činí 192 N.m při 4000 ot./min, ale už od 3000 otáček je dosahováno 184 N.m. Zavedení variabilního časování ventilů doplňuje mechanismus VTEC. Tato nová technologie řídí fázování vačky sacích ventilů, což vede k celé řadě předností včetně zdokonaleného plnění válců a efektivního spalování, vyššího točivého momentu, snížení sacího odporu a zdokonalené účinnosti recirkulace výfukových plynů.
Jednotka řízení motoru na základě údajů od polohového senzoru, umístěného na zadním konci vačkového hřídele sacích ventilů a celé řady dalších dat mění polohu vačkového hřídele sacích ventilů ve vztahu k poloze vačkového hřídele výfukových ventilů prostřednictvím hydraulicky poháněného čerpadla lopatkového typu, umístěného na předním konci vačkového hřídele sacích ventilů. Tímto způsobem může zrychlovat či zpomalovat otevírání sacích ventilů.
V okamžiku zatížení motoru, např. při akceleraci, je VTC nastaven na relativně malý stupeň překrývání ventilů, které poskytuje nejlepší výkon – úhel otevření ventilů využívá setrvačnosti nasávaného vzduchu. Jakmile začnou stoupat otáčky motoru, přepne mechanismus VTEC z vačky pro nízkou rychlost na vačku pro vysokou rychlost, ale se stejným stupněm překrytí.
Naopak při vysokých otáčkách, kdy není motor pod velkým zatížením je překrývací ventil mnohem větší, což je příznivé mj. pro snižování ztrát při sání, pro maximalizaci účinku recirkulace výfukových plynů atd. Sací potrubí charakterizuje variabilní délka sacího traktu, která je řízena rotačním ventilem. Při nízkých otáčkách se tento ventil otevře, aby prodloužil trakt na 540 mm, čímž udržuje velkou rychlost sání, vytváří dobré víření a plnění válců a zvyšuje točivý moment. Při zvýšení otáček se zavře, aby zkrátil efektivní délku sacího traktu na 270 mm.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií