Ikonický kabriolet ŠKODA FELICIA debutoval před 60 lety

  • Kabriolet ŠKODA FELICIA se poprvé představil 1. března 1959 v Lipsku
  • Většina otevřených vozů ŠKODA FELICIA našla zákazníky na zahraničních trzích
  • Mezi sběrateli dnes patří k nejpopulárnějším historickým modelům značky ŠKODA

ŠKODA FELICIA, jeden z nejoblíbenějších českých kabrioletů všech dob, letos slaví 60 let od své světové premiéry ve veletrhu v Lipsku. Z výrobní linky závodu v Kvasinách sjelo v letech 1959 až 1964 celkem 14.863 exemplářů, více než dvě třetiny produkce byly exportovány prakticky do celého světa.

Kabriolet FELICIA s dispozicí sedadel 2+2 a místem pro
320 l zavazadel měl standardně stahovatelnou textilní
střechu, později byl za příplatek k mání lehký laminátový
hardtop.

V neděli 1. března 1959 se otevřely brány veletrhu v německém Lipsku. K magnetům československá expozice patřily nové modely osobních vozů ŠKODA, ve světové premiéře se zde představil atraktivní kabriolet ŠKODA FELICIA. Zaslouženou pozornost vzbudil také na následném autosalonu v Ženevě (12. – 22. března) a od 4. dubna byly tři exempláře vozu ŠKODA FELICIA úspěšně prezentovány na newyorském výstavišti Coliseum. Uvedení do prodeje v USA, tehdy zemi s největší automobilovou produkcí na světě a zároveň s největším automobilovým trhem, bylo pro všechny značky otázkou prestiže.

Předchůdcem mimořádně oblíbeného typu ŠKODA FELICIA byl otevřený vůz Š 450 z roku 1957. Typové označení vyjadřovalo počet válců a výkon motoru, v daném případě 50 k (36,8 kW). Většina z celkem 1010 kusů kabrioletu ŠKODA 450, vyrobených do roku 1959, byla určena pro náročné světové trhy, včetně Velké Británie a USA.

Nástupcem se počátkem roku 1959 stal vůz se zvučným označením: ŠKODA FELICIA. Výroba probíhala v závodě v Kvasinách, k významným technickým inovacím oproti typu Š 450 patřila nová přední náprava s vinutými pružinami namísto příčného listového pera, přenos vibrací z podvozku s centrálním páteřovým trámem do celokovové karoserie omezily masivnější pryžové silentbloky, přibyly i účinnější asymetrické světlomety. Kromě standardní textilní stahovací střechy nabídku doplnil laminátový hardtop, vážící pouhých 27 kg.

V základním provedení měla ŠKODA FELICIA pohotovostní/užitečnou hmotnost 930/300 kg, při rozvoru 2390 mm byla 4065 mm dlouhá. Kromě čtyř osob přepravila až 320 l zavazadel. Řadový benzinový čtyřválec s ventilovým rozvodem OHV dával z objemu 1089 cm3 výkon 50 k (36,8 kW) při 5500 otáčkách, točivý moment 74,5 N.m byl dostupný již v 3500/min. Na patnáctipalcových pneumatikách kabriolet dosahoval rychlosti 130 km/h, průměrná spotřeba se pohybovala kolem 9 l na 100 km.

Kabriolet s líbivými tvary slavil okamžitě úspěch, již v roce 1959 se vyvezlo téměř 70 % z 3251 vyrobených vozů. ŠKODA FELICIA vzbudila pozornost i v tak odlehlých destinacích, jako byly autosalony v Mexico City nebo Johannesburgu. K nejznámějším zahraničním majitelům vozu ŠKODA FELICIA patřil jeden z nejlepších profesionálních hokejistů své doby, Kanaďan Maurice „Rocket“ Richard (1921 – 2000), kapitán týmu Montreal Canadiens. Jako první v historii NHL nastřílel 50 gólů v 50 zápasech.

V březnu 1961 se v Ženevě představil facelift modelu ŠKODA FELICIA. Kromě jemnější přední masky zaujaly především kapkovité zadní svítilny ve zvýšených blatnících, přibyla lůžková úprava interiéru, nová přístrojová deska ze sklolaminátu „Polytex“ byla čalouněna černou koženkou. Vyklápěcí zadní boční okénka laminátového hardtopu zlepšila odvětrání interiéru.

Přibližně dvě třetiny z 14.863 vozů FELICIA a FELICIA
Super bylo exportováno, mimo jiné do USA a Kanady.
V Irsku probíhala v omezeném měřítku montáž
z dovezených sad dílů.

Řazení se zrychlilo a zpřesnilo přesunutím řadicí páky ze sloupku pod volantem do sportovnější polohy na podlaze. Výkon motoru 1,1 l vzrostl o 2 k (1,4 kW) díky technickým změnám umožněným rozšířením stávající nabídky benzinu o kvalitnější s oktanovým číslem 70. V následujícím roce 1962 nabídku rozšířila verze FELICIA Super se čtyřválcem 1221 cm3 , osazeným dvojicí spádových karburátorů československé značky Jikov. I díky dalším úpravám měli zákazníci k dispozici 55 k (40,5 kW) při 5100/min a 82 N.m při 3000/min. FELICIA Super, vážící jen o 10 kg více než základní model, dosahovala na širších pneumatikách 5,90-15 rychlosti 135 km/h.

Výroba oblíbené řady FELICIA se na lince závodu v Kvasinách prolínala s neméně úspěšným „sourozencem“ ŠKODA OCTAVIA COMBI, éra otevřených automobilů ŠKODA s rámovým podvozkem a klasickou koncepcí pohonu skončila s rokem 1964 i kvůli přechodu automobilky na moderní typ Š 1000 MB.

ŠKODA FELICIA se stala ikonou i na domácím trhu. Snad v nejefektnějším aranžmá dal ladným kabrioletům ŠKODA FELICIA vyniknout filmový muzikál režiséra Ladislava Rychmana Dáma na kolejích, který do československých kin zamířil v září 1966. Dvě desítky elegantních kabrioletů Š FELICIA zde ve velké revuální scéně vytvořily pestrobarevný špalír pro hlavní postavu zpívající řidičky tramvaje. Atraktivní kabriolety řady FELICIA se těší velké oblibě i 60 let od své premiéry. Svědčí o tom nejen zájem mezi sběrateli historických vozidel či rostoucí tržní hodnota dochovaných exemplářů, ale také pozornost, věnovaná otevřeným vozům ŠKODA při akcích historických vozidel – od západní Evropy po Čínu.

 

 

 

 

Největší obchodní dům

automobilů v ČR

 

Motto AUTO JAROV zní: „Prodejem naše služby nekončí...”

Kontakt:
AUTO JAROV, s.r.o.
130 00 Praha 3, Osiková 2
251 002 111
autojarov@autojarov.cz

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Superb dostupná další pohonné jednotky včetně nového plug-in hybridu

Superb dostupná další pohonné jednotky...

Čtvrtá generace modelu Superb vstupuje na český trh v dalších variantách. Nabídku motorizací obohacuje výkonný zážehový motor 2,0 TSI, karosářskou verzi kombi lze nově objednávat i s...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Enyaq překonal hranici 200 000 vyrobených kusů

Enyaq překonal hranici 200 000...

Škoda Auto dosáhla významného milníku v rozvoji své strategie e-mobility: celkem vyrobila již 200 000 vozů Enyaq a Enyaq Coupé. Jubilejním vozem se stal bílý Enyaq Coupé Sportline, který sjel z...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Vloni v Česku přibylo 6640 nových osobních bateriových elektromobilů

Vloni v Česku přibylo 6640 nových...

V České republice byl v roce 2023 zaregistrován historicky nejvyšší počet nových bateriových elektrických vozidel. Podle kategorií se jednalo o 6640 osobních vozidel, 353 lehkých užitkových...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Modernizované modely Scala a Kamiq přicházejí na český trh ve verzi First Edition

Modernizované modely Scala a Kamiq...

Dvojice kompaktních modelů značky Škoda přichází v inovované podobě. České zastoupení automobilky pro tuto příležitost připravilo speciální nabídku vozů Scala First Edition a Kamiq First...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Plzeňským zlatem do vedení poháru 2+

Plzeňským zlatem do vedení poháru 2+

XVII. ročník Lak Racing Rallye Plzeň přinesl dramatický a divácky zajímavý souboj o celkové vítězství od první až do poslední rychlostní zkoušky. Jedním z jeho protagonistů byla posádka...