- Společnost Hyundai Motor přepravuje do Švýcarska prvních 10 vozidel XCIENT Fuel Cell, která jsou prvními těžkými nákladními vozidly na světě s palivovými články
- Hyundai uvede letos na trh 50 nákladních vozidel, do roku 2025 jich bude celkem 1600
- XCIENT Fuel Cell, poháněný systémem palivových článků o výkonu 190 kW, ujede na vodík uložený v nádržích přibližně 400 km bez doplňování paliva
- XCIENT Fuel Cell, vyvinutý nezávisle společností Hyundai Motor, pomůže „dekarbonizovat“ svět
- Hyundai vyvíjí tahač s dojezdem 1000 kilometrů na jednu náplň palivových nádrží
Společnost Hyundai Motor Company dnes odeslala lodní dopravou prvních 10 vozidel Hyundai XCIENT Fuel Cell na cestu do Švýcarska. XCIENT Fuel Cell je první velkosériově vyráběné těžké nákladní vozidlo na světě, poháněné palivovými články. Společnost plánuje dovézt do Švýcarska v letošním roce celkem 50 vozidel XCIENT Fuel Cell. První vozidla budou předána zákazníkům z řad provozovatelů vozových parků v září. Hyundai počítá s tím, že do roku 2025 uvede na trh celkem 1600 nákladních vozidel XCIENT Fuel Cell. Společnost nabídkou řešení s nulovými emisemi přispívá ke snižování emisí oxidu uhličitého, a potvrzuje tím své důsledné zaměření na ochranu životního prostředí a technickou vyspělost.
„XCIENT Fuel Cell je současnou realitou, nikoli pouhým projektem budoucnosti na rýsovacím prkně. Hyundai brzy uvede toto průkopnické vozidlo do běžného provozu, což bude významným milníkem v historii užitkových vozidel a vývoji vodíkové společnosti,“ řekl In Cheol Lee, výkonný viceprezident a vedoucí divize užitkových vozidel ve společnosti Hyundai Motor. „Vybudování komplexního vodíkového ekosystému, v němž budou zásadní přepravní potřeby uspokojovány vozidly, jakým je XCIENT Fuel Cell, povede ke změně paradigmat, která odstraní emise produkované automobily z výčtu faktorů ovlivňujících životní prostředí.“
„Hyundai již představil jako první na světě velkosériově vyráběný osobní elektromobil napájený palivovými články, model ix35, a druhou generaci vozidel s palivovými články, model NEXO, a nyní využívá desetiletí zkušeností, nejprogresivnější technologii palivových článků a možnosti velkosériové výroby k zavedení vodíku do segmentu užitkových vozidel prostřednictvím modelu XCIENT Fuel Cell,“ dodal In Cheol Lee.
XCIENT Fuel Cell
XCIENT je poháněn systémem palivových článků na vodík. Jedná se o dvě sady palivových článků, každá s výkonem 95 kW. Celkový nejvyšší výkon systému je tedy 190 kW. Do sedmi rozměrných nádrží lze uložit celkem 32,09 kg vodíku. Dojezd modelu XCIENT Fuel Cell na jednu náplň nádrží je cca 400 km*. Vozidlo bylo vyvinuto a optimalizováno s ohledem na specifické požadavky potenciálních provozovatelů vozových parků a infrastruktury čerpacích stanic ve Švýcarsku. Doplňování paliva do nákladního vozidla trvá cca 8 až 20 minut.
Technika palivových článků je mimořádně vhodná pro nákladní dopravu a logistiku díky dlouhému dojezdu a rychlému doplňování paliva. Dvojitý systém palivových článků poskytuje dostatek energie k pohonu těžkých nákladních vozidel v horském terénu alpského regionu. Hyundai Motor kromě modelu XCIENT Fuel Cell vyvíjí také tahač pro dálkovou dopravu, který ujede na jednu náplň nádrží na vodík až 1000 kilometrů. Toto vozidlo bude vybaveno vylepšeným systémem palivových článků s dlouhou životností a vysokými výkony. Inovativní tahač je určen pro globální trhy včetně Severní Ameriky a Evropy.
„Zelený“ vodíkový ekosystém
Společnost Hyundai Motor Company založila v roce 2019 společný podnik Hyundai Hydrogen Mobility (HHM), v němž je podílníkem také švýcarská firma H2 Energy. Hyundai Hydrogen Mobility bude poskytovat nákladní vozidla provozovatelům vozových parků na základě leasingových splátek v závislosti na jejich využívání. Dopravci tedy nemusejí podstupovat žádná rizika, ani vynakládat počáteční investice.
Hyundai si vybral Švýcarsko jako první zemi pro spuštění svého projektu z více různých důvodů. Jedním z nich je švýcarská legislativa a její formy zdanění v oblasti užitkových vozidel, LSVA, které se nevztahují na nákladní vozidla s nulovými emisemi. Přepravní náklady na kilometr se tak u nákladních vozidel s palivovými články dostávají na úroveň porovnatelnou s konvenčními nákladními vozidly, poháněnými vznětovými motory.
Obchodní projekt značky Hyundai počítá výhradně s používáním čistého vodíku, vyráběného pomocí elektrické energie z vodních elektráren. Všechna nákladní vozidla musí být totiž provozována výhradně na ekologicky získávaný vodík, aby opravdu došlo ke snížení emisí oxidu uhličitého. Švýcarsko patří mezi země s globálně nejvyšším podílem vodních elektráren, a proto dokáže dodávat dostatek „zelené“ energie pro výrobu vodíku. Hyundai plánuje, že po spuštění projektu ve Švýcarsku jej rozšíří i do ostatních evropských zemí.
Obchodní projekt pro vodíkovou infrastrukturu
Hyundai předpokládá, že používáním vozidel s pohonem na vodík v nákladní dopravě vyvolá trvalou poptávku po vodíku. Trvalé zásobování tímto palivem zabezpečí společnost Hydrospider provozující průmyslovou výrobu vodíku. Na těchto základech stojí nový obchodní projekt, který činí vodíkovou mobilitu ekonomicky realizovatelnou, se zajímavým potenciálem růstu. Hyundai v rámci tohoto procesu postupně vybuduje vodíkovou infrastrukturu ve Švýcarsku.
Vytvoření infrastruktury plnicích stanic pro nákladní vozidla, používajících ve Švýcarsku tlak 350 barů, otvírá prostor k rozšíření sítě také pro osobní vozy s palivovými články. Osobní vozy s palivovými články jsou plněny vodíkem pod tlakem 700 barů. Rozšíření existující sítě o tento druh plnicích stanic bude možné uskutečnit s poměrně nízkými náklady. Přístup k dostatečné infrastruktuře vodíkových plnicích stanic sníží obavy z nedostatečného dojezdu a přesvědčí větší počet zákazníků, aby si pořídili osobní vozy s vodíkovými palivovými články. Čím více lidí přejde na ekologickou mobilitu, tím více poklesnou emise oxidu uhličitého, zlepší se kvalita ovzduší, a tím i kvalita života v budoucnosti.
Hyundai je lídrem v oblasti vodíku
Mobilita s nulovými emisemi bude hrát v budoucí strategii společnosti Hyundai významnou roli. Hyundai je kromě nákladních vozidel XCIENT Fuel Cell také výrobcem SUV NEXO, druhé generace osobních vozů Hyundai s pohonem na vodík. Cílem společnosti Hyundai je prodávat do roku 2025 cca 670 000 elektromobilů ročně včetně 110 000 elektromobilů s palivovými články.
Koncern Hyundai Motor Group oznámil v prosinci 2018 svůj dlouhodobý plán „Fuel Cell Vision 2030“ a znovu potvrdil své úsilí o intenzivní urychlování vývoje vodíkové společnosti využíváním svého vedoucího globálního postavení v oblasti techniky palivových článků. Cílem společnosti Hyundai Motor Group v rámci tohoto plánu je zajistit do roku 2030 kapacitu výroby 700 000 systémů palivových článků pro automobily, lodě, kolejová vozidla, drony a generátory elektrické energie.
* Dojezd cca 400 km platí pro nákladní vozidlo 4×2 s mrazírenskou nástavbou provozované jako souprava s přívěsem o celkové hmotnosti 34 tun
Základní technické údaje
Model | XCIENT Fuel Cell | |
Druh vozidla | Nákladní (podvozek s kabinou) | |
Druh kabiny | Pro regionální provoz (bez prostoru pro přespání) | |
Systém pohonu | 4×2/levostranné řízení | |
Rozměry [mm] | ||
Rozvor náprav | 5130 | |
Vnější (podvozek s kabinou) | ||
délka | 9745 | |
šířka | 2515
(2550 s bočními ochrannými panely), maximální přípustná šířka 2600 |
|
výška | 3730 | |
Hmotnosti [kg] | ||
Max. celková hmotnost soupravy | 36 000 jako souprava s přívěsem | |
Max. celková hmotnost | 19 000 jako samostatné nákladní vozidlo | |
Zatížení nápravy vpředu/vzadu | 8 000/11 500 | |
Pohotovostní hmotnost (podvozek s kabinou) | 9 795 | |
Provozní vlastnosti (předběžné údaje) | ||
Dojezd | Přesný dojezd bude potvrzen později | |
Max. rychlost | 85 km/h | |
Pohon | ||
Sada palivových článků | 190 kW (2x 95 kW) | |
Sada akumulátorů | 661 V/73,2 kWh – dodavatel Akasol | |
Elektromotor/invertor | 350 kW/3400 Nm – dodavatel Siemens | |
Převodovka | ATM S4500 – dodavatel Allison/6 převodových stupňů pro jízdu vpřed a 1 převodový stupeň pro jízdu vzad | |
Stálý převod | 4,875 | |
Nádrže na vodík | ||
Plnicí tlak | 350 barů | |
Kapacita | 32,09 kg H2 (dostupné množství vodíku po naplnění nádrží na 100 %) | |
Brzdová soustava | ||
Provozní brzdy | Kotoučové | |
Pomocná brzda | Retardér (4stupňový) | |
Podvozek | ||
Odpružení | vpředu/vzadu | Vzduchové (2 vzduchové vaky)/vzduchové (4 vzduchové vaky) |
Pneumatiky | vpředu/vzadu | 315/70 R 22,5/315/70 R 22,5 |
Bezpečnost | ||
Asistent pro odvrácení kolize s překážkou vpředu FCA (Front Collision-avoidance Assist) | Standardní výbava | |
Chytrý tempomat SCC (Smart Cruise Control) | Standardní výbava | |
Elektronicky řízená brzdová soustava EBS (Electronic Braking System) +
asistent pro řízení jízdní dynamiky vozidla VDC (Vehicle Dynamic Control) |
Standardní výbava (ABS je součástí systému VDC) | |
Pasivní asistent pro jízdu v jízdním pruhu LDW (Lane Departure Warning) | Standardní výbava | |
Airbag | Výbava na přání | |
* Hyundai Motor Company si vyhrazuje právo na změnu specifikací a výbavy bez předchozího oznámení. |
Rozměry
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů