Koncem prázdnin tohoto roku obohatil náš trh první terénní off road jihokorejského výrobce Hyundai Galloper. Při přebírání vozu třídveřového provedení, mně připomněl MitsubishiPajero, jehož rysy nemůže zapřít. Na první pohled na mě zapůsobil tento hranatý off-road jako účelově robustní vůz potvrzující svou příslušnost do plnokrevných off-roadů. Tím více jsem se těšil na jízdy s ním, zvláště když byl vybavensilnějším přeplňovaným dieselovým čtyřválcovým motorem obsahu 2,5 l o výkonu 74 kW při 3900 ot/min. Nejvyšší točivý moment 253 Nm dosahuje tento motor již při otáčkách 1800 ot/min. Galloper má stálý náhon zadních kol, pětistupňovou přímo řazenou převodovku doplněnou dvoustupňovou přídavnou převodovkou s přiřaditelným předním náhonem a diferenciál se zvýšenou svorností.
Vnitřek vozu je prostorný s pohodlnými sedadly, prostoru je dost i pro pět osob. Nastupování na zadní sedadla je přirozeně obtížnější vzhledem k tomu, že testovaný vůz byl třídveřový a sklopit lze pouze přední sedadlo spolujezdce. Palubní deska je již v základním vybavení bohatě vybavena, obsahuje mimo jiné i sklonoměr, který při jízdě v terénu podává dobře čitelné informace o podélném i bočním sklonu vozu. Taktéž vybavení výškoměrem jsem uvítal: mohl jsem na něm přečíst hodnoty převýšení, které jsem s vozem překonal. Podle mých informací od dealerů je více žádána „dlouhá“ verze tohoto off-roadu, kde jde dokonce přidat třetí řadu sedadel, čímž se zvýší kapacita vozu na 7 osob.
S jízdou v terénu jsem byl s tímto vozem skutečně spokojen a patřičně jsem si ji vychutnal. Vzhledem k proměnlivému počasí v době testování jsem si užil náledí, bláto i sníh. Galloper mě nikdy nezklamal, při zapnutém předním náhonu a s využitím přídavného převodu do pomala spolu s diferenciálem se zvýšenou samosvorností jsme spolu překonávali s jistotou a důležité je i s pocitem bezpečnosti poměrně náročný těžký terén se sklonem téměř nejvyšších hodnot, které udává výrobce – tj. 50 %, u bočního náklonu jsem si troufl „jen“ do 40 %: výrobce udává hodnotu bočního náklonu 45 %. Podélné i příčné terénní překážky a nerovnosti jsme překonávali bez potíží díky i dostatečně tuhému podvozku a díky přednímu nájezdovému úhlu hodnoty 40 stupňů a zadnímu úhlu téměř 30 stupňů. Galloper byl v terénu velmi dobře ovladatelný, k čemuž jistě přispěl i vhodně dimenzovaný posilovač řízení.
Rychlosti se mi u přímo řazené pětirychlostní převodovky řadily velmi dobře tak jako i u přídavné převodovky, kterou se zapíná nejdříve přední náhon a dále pak ještě v těžším terénu i převod do pomala., s kterým dosahuje Galloper poloviční rychlost než s převodem silničním. Náboje předních kol jsou automaticky uzamykatelné, to znamená, že při zařazení předního náhonu už není třeba vystupovat z vozu a na obou předních kolech zapínat přední náhon, což jistě nebylo zejména v blátivém terénu pro řidiče příjemné. Taktéž při vyřazování předního náhonu již nemusíme z vozu vystupovat, pouze musíme po vyřazení předního náhonu zasunout zpáteční rychlost a cca 1 až 2 metry zacouvat. Tuto skutečnost nepokládám za nedostatek, protože prakticky vždy při vyjíždění z terénu na normální silnici stejně musíme zastavit.
Pérování, jak se ostatně u off-roadu dá předpokládat, je tvrdší: v terénu plně vyhovuje, na nekvalitní normální silnici Galloper poskakuje, na dobré silnici pérování vyhovuje.
Průměrnou spotřebu nafty v terénu jsem měl cca 12,5 l/100 km, na silnici a ve městě cca 9,8 l/100 km. S ohledem na náročný terén a počasí hodnotím spotřebu jako poměrně nízkou.
Vzhledem k bohaté základní výbavě, která obsahuje mimo jiné i airbag, immobilizér, elektricky ovládaná vnější vyhřívaná zrcátka, elektricky ovládaná okna, centrální zamykání, autoradio a velmi elegantní ráfky z lehkých slitin, je cena těchto plnokrevnýchoff-roadu ve výši od 669 000 do 849 000 Kč (včetně DPH) dle motoru a velikosti vozu opravdu výhodná.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.