Každý způsob dopravy má své pro i proti. Vzpomínáte si, jak v osmdesátých letech snila řada z nás o vlastním obytném automobilu. Jedinou cestou byla tehdy přestavba Avie, které svým majitelům slouží dodnes. Ovšem situace se od té doby změnila. V zahraničí existují specializované firmy, které na nejrůznějších podvozcích konstruují obytné nástavby více či méně luxusní. Jednou z největších je bezesporu německý Hymer, považovaný za Mercedes mezi výrobci obytných automobilů.
Osmdesát procent Hymerů využívá podvozky a motory Fiatu Ducato. V případě modelu Camp Classic 644 jde o rozvor 3,7 metru a přeplňovaný vznětový čtyřválec 2.8 s přímým vstřikem common-rail. Jiná provedení s rozvory 2,8 nebo 3,2 metru mohou pohánět turbodiesely 2.0 nebo 2.3 litru.
Předností nejvýkonnějšího motoru je, že s ním můžete jet jednak klidně, řekli bychom spíš turisticky se spotřebou zhruba 10 litrů. A to hlavně díky vysokému točivému momentu 300 N.m už při 1800 otáčkách za minutu. Řadit stačí jen v prudkých stoupáních. Kdo zvolí svižnější jízdu musí počítat se spotřebou kolem 15 litrů nafty. Sedadlo řidiče je nastavitelné do všech směrů, přičemž větší sedák zvyšuje pohodlí při dlouhé cestě. V přehledné přístrojové desce jsou všechny ovladače umístěny ergonomicky a dobře dosažitelné. Ještě dodejme, že k řízení stačí průkaz skupiny B.
Zdá se vám auto na pohled přeci jen hodně velké. Na jeho rozměry si po několika minutách zvyknete. Jen musíte stále myslet, že měříte takřka sedm metrů, na šířku 2,3 metru, na výšku tři metry a za zadní nápravou máte přeci jen větší převis, než jste zvyklí.
V zadní části se nachází „garáž“ přístupná z obou stran. Lze ji využít pro uložení jízdních kol nebo větších zavazadel. Za dveřmi řidiče je prostor pro dvě plynové lahve.
Vnitřní výška 198 centimetrů nečiní problémy ani vyšším postavám. Celý interiér je vybaven světlým a praktickým nábytkem včetně skříně a mnoha úložnými schránkami. Jejich pojistné úchytky znemožní otevření během jízdy. Speciální hrany stropních úložných prostorů zabraňují, aby předměty nekontrolovaně vyklouzly ven.
V kuchyňském koutu najdeme tříhořákový propanbutanový vařič s elektronickým zapalováním a zakrytý ohnivzdornou skleněnou deskou. Hned vedle je dřez se směšovací baterií na studenou a teplou vodu dodávanou z boileru. Dole pak chladnička (96 l) s mrazákem (11 l). Při cestách nemusíte hledat hygienická a sociální zařízení. Všechno si vezete s sebou včetně 120 litrů pitné vody. Ve voze je ještě stolitrový tank na odpadní vodu. Koupelna je vybavena umyvadlem, zrcadlem, záchodem a sprchovým koutem.
Ve voze se pohodlně vyspí šest osob. Nejdelší si ustelou v tzv. alkovně, neboli ve výklenku nástavby nad kabinou řidiče, kde je dvoulůžko o velikosti 2,1 x 1,6 metru. V zadní části mohou spát „na bidle“ další dvě osoby na lůžku 2 x 1,3 metru. Zbývající dva, pokud možno ti nejmenší, získají po rozložení „sedací soupravy“ a složení stolku prostor 1,8 x 1 metr.
Při cestování s obytným vozidlem, vedeným jako užitkový, si užijete pohodlí se vším všudy. Dovolenou můžete prožít hned na několika místech. A pokud na něj nemáte, tak si jej můžete zapůjčit. Například v Motorsportu Praha mají k dispozici hned několik modelů. U výše zmíněného typu zaplatíte za den 3400 Kč. K tomu je třeba připočítat 2380 Kč za dvě plynové bomby, chemii do WC a speciální toaletní papír. Zákazník může denně ujet 300 km zdarma, teprve při překročení limitu doplatí 6 Kč za kilometr.
Hymer Camp Classic 665 stojí v základu 1 520 000 Kč, nadstandardní výbava přijde na 94 900 Kč (dveře proti hmyzu, velké panoramatické okno, světlo pro předstan, přenosná chladnička). Ovšem po slevě v hodnotě 124 900 Kč je konečná cena 1 490 000 Kč včetně DPH, které si lze odečíst.
Jindra Lasík
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií