Opel a GM přicházejí s experimentálním modelem, postaveným na bázi velkoprostorového vozu Zafira, poháněným elektromotorem, kterému potřebnou energii dodává sada vodíkových palivových článků. Prototyp HydroGen 1 byl vyvinutý v Globálním centru alternativních pohonů (GAPC), které založily firmy Opel a GM v roce 1998. Dvěstěpadesát odborníků v Německu a v USA má tak přístup k výsledkům téměř čtyřiceti unikátních výzkumů obou společností v oblasti elektrických pohonů automobilů a vývoje palivových článků. Na svém kontě mají řadu pozoruhodných výsledků včetně nejnovějšího konceptu HydroGen 1, jehož životaschopnost prověřil náročný testovací program na zkušebním okruhu Opelu v Dudenhofenu. Velkou poctou bylo rozhodnutí organizátorů Olympijských her v Sydney, využít prototyp jako zaváděcí vůz při maratónském běhu.
Konstruktérům se podařilo nejen zvýšit jeho akční rádius na 400 km, ale zároveň vzrostl i výkon sady palivových článků na 80 kW (109 k), resp. krátkodobě na 120 kW (163 k). Vznikající stejnosměrný elektrický proud se v řídící jednotce systému mění na proud střídavý o napětí 250 až 380 V, kterým napájí třífázový asynchronní motor o výkonu 55 kW (75 k) pohánějící přední kola prototypu. Protože trakční elektromotor vyniká téměř plochou křivkou průběhu točivého momentu – prakticky už od nejnižších otáček je k dispozici jmenovitý točivý moment 251 N.m – není potřeba obvyklých vícenásobných převodných mechanismů a několikastupňových převodovek. Stačí pouze jednostupňová redukční převodovka, což se odrazilo v nízké hmotnosti celé poháněcí jednotky – 68 kg.
Právě tyto vlastnosti a nízká hmotnost 1575 kg (sériová Zafira váží 1425 kg) umožní zrychlení z klidu na stovku za 16 s a rychlost 140 km/h.
„Vodík je podle nás jediným palivem, které je schopné adekvátně odpovědět na neustále se zpřísňující limity na množství oxidů uhlíku ve výfukových plynech spalovacích motorů“, říká dr. E. Schubert, zástupce ředitele centra GAPC. “Při jeho elektrochemické reakci s kyslíkem v palivových článcích vzniká obyčejná neškodná voda“. Koncept používá speciální válcovou nádrž na 75 litrů zkapalněného vodíku podchlazeného na minus 253 oC. Tato nádrž, pokrytá několika vrstvami izolačního materiálu na bázi tkanin ze skelných vláken, je uložena pod zadním sedadlem.
Řidiče zřejmě překvapí snadné řízení vozu, neboť ovládání HydroGenu 1 je jednodušší než jízda s moderním vozem se samočinnou převodovkou. Prototyp skvěle zrychluje a vzhledem k dostatečné výkonové rezervě bezprostředně reaguje na pokyny řidiče. Jediným malým omezením je zatím nepatrně omezený prostor v zadní části vozu – podlaha zavazadlového prostoru byla o 100 mm zvýšena a zadní sedadla uložena o 30 mm výše. Ovšem i tak je tento koncept stále plně funkčním, mimořádně pohodlným automobilem, nabízející nadprůměrný prostor pěti osobám.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.