Hlavní pořadatel, Porsche Classic Club ČR, který má jako jediný Porsche klub na světě své sídlo právě v rodném domě Ferdinanda Porsche, ve Vratislavicích nad Nisou u Liberce.
Setkání automobilů Porsche organizujeme již od roku 1985. Od počátku se sjíždělo jen pár skalních příznivců a vozy Porsche se daly spočítat na prstech na rukou. Řekl předseda klubu, Milan Bumba.
Až v posledních pěti letech jsme zaznamenali rapidní nárůst vozů Porsche na českých silnicích. Jediný oficiální prodejce vozů Porsche v ČR prodává ročně desítky nových vozidel, ale ještě více automobilů této slavné značky se k nám dováží jako starší, ale spolehlivé ojetiny. Vždyť v německých statistikách organizace TÜV (obdoba našich STK) vedou právě automobily Porsche 911 starší 6 až 10 let nad ostatními značkami až s neuvěřitelným náskokem. Pokud jsou k nám dovážené vozy Porsche ještě starší, prochází u svých majitelů z velké části náročnou a nákladnou renovací, aby z nich byly opět kvalitní a krásné sportovní automobily. Letos to bylo vidět i na setkání. Po mnoha letech se mezi 108 automobily, které do Vratislavic přijely nenašlo jediné auto, které by mělo viditelnou korozi, nebo oprýskaný lak. Již na první pohled bylo vidět, že majitelé se o své „miláčky“ opravdu starají s velikou láskou. Komentoval Milan Bumba.
Na letošním, již 14. setkání byly k vidění jak ty nejstarší vozy z počátku šedesátých let, kdy se automobilka Porsche začala prosazovat na světových trzích, tak i vozy téměř zánovní. Škoda jen, že se setkání nezúčastnili i majitelé těch úplně nejnovějších vozů. Zde je ale vidět, že nová Porsche si již nepořizují ti ryzí fandové značky, kteří pro Porsche žijí srdcem. Nové Porsche dnes kupují zřejmě jen úspěšní podnikatelé, kteří berou tyto vozy jako spotřební zboží a po ukončení leasingu přejdou bez mrknutí oka zase třeba k Mercedesu, Jaguaru nebo Audi. To u majitelé dnes již historických vozů Porsche nepřichází v úvahu. Kdo jednou „čichne“ ke starému, ještě vzduchem chlazenému Porsche nebo k vodou chlazené 944, získá lásku na celý život.
Pro Porsche Classic Club ČR je tato situace o to příznivější, že se jedná právě o starší vozy, které se dnes již řadí do kategorie historických vozidel (vozidla starší 25 let). Mnoho skalních příznivců značka Porsche se až nyní mohlo splnit svůj celoživotní sen a pořídilo si auto svých snů. Ti také přijíždějí do Vratislavic nad Nisou, aby se setkali s podobně zapáleným fandy a vzájemně si vyměnili zkušenosti s údržbou, opravami a provozech svých naleštěných miláčků. Konstatoval Bumba.
Průběh letošního setkání měl již tradiční a zaběhnutý program. V pátek odpoledne se ti nejvzdálenější účastníci sjeli v areálu vratislavického pivovaru Konrad. Den byl následně ukončen výjezdem vozů Porsche na Ještěd. Sobota již probíhala ve sportovním duchu značky. Po nezbytné dopolední výstavě všech vozidel se úderem jedenácté hodiny vozy rozjely na turisticko-orientační rallye do nedalekých Jizerských hor. Večer byl věnován společné večeři a nezbytným diskusím na téma Porsche. V neděli se uskutečnila spanilá jízda městem, kdy se účastníci již tradičně zastavili u rodného domu Ferdinanda Porsche ve Vratislavicích nad Nisou, na rodinné hrobce na místním hřbitově i u liberecké průmyslové školy, kterou F.Porsche v letech 1881 – 1883 navštěvoval. I letos pořadatelé zaznamenali mezinárodní účast. Vedle velkého počtu vozidel s českou SPZ zde byly na vozech Porsche k vidění i poznávací značky Slovenska, Německa, Belgie a dokonce i USA.
Krásným klenotem na celé akci byla účast bývalého závodníka na vozech Porsche, dnes již 84letého Jaroslava Juhana, který specielně jen na tuto akci přiletět až ze švýcarské Ženevy. Jméno Jaroslav Juhan je u nás téměř neznámé, ale tento český rodák, který musel v roce 1949 naši republiku narychlo opustit se u značky Porsche významně zapsal jak do sportovních, tak i prodejních análů. J.Juhan se úspěšně prosadil jako největší prodejce automobilů Porsche v jihoamerické Guatemale a byl i úspěšným závodníkem na továrních vozech Porsche v padesátých letech. Na závodním modelu Porsche 550 Spyder se zúčastnil nejen několika ročníků náročného závodu napříč Jižní Amerikou nazvaného „Carrera Panamerikana“, nebo 1000 km Buenos Aires. Vždy skončil v první desítce a porážel jezdce tak slavných jmen, jako byl Stirling Moss, nebo Hans Hermann. V roce 1955 se jako tovární jezdec značky Porsche zúčastnil i nejpopulárnějšího evropského závodu 24 hodin Le Mans, kde společně s jezdcem Helm Glöcklerem vybojovali fantastické 6. místo v absolutní kvalifikaci.
Je potěšitelné, že automobily Porsche nacházejí v Čechám stále více příznivců jak z řad majitelů, tak i diváků. Pořadatelský Porsche Classic Club ČR se proto již nyní netrpělivě těší na sezónu 2008, kdy se poslední srpnový víkend do Vratislavic nad Nisou opět sjedou fandové značky Porsche nejen z celé České republiky, ale i ze zahraničí na jubilejní, již 15. Porsche Festival, který bude opět věnován oslavám již 133. narozenin místního rodáka, a nejgeniálnějšího automobilového konstruktéra dvacátého století, profesora Dr.Ing.h.c. Ferdinanda Porsche.
Milan Bumba, PORSCHE CLASSIC CLUB ČR
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií