1925-1926:
V jednoduché dílně na ostrově Hisingen v Göteborgu na západním pobřeží Švédska pomalu vznikají prototypy toho, co by se v budoucnu mohlo stát prvním automobilem značky Volvo. Nadšení zakladatelé společnosti Volvo – Assar Gabrielsson a Gustav Larson – společně se svými zručnými řemeslníky postupují vpřed s mimořádnou šikovností a přesností. Všechny díly si navrhují a konstruují sami. Podnikají zkušební jízdy a provádějí změny v rámci přípravy na další prototyp. A přitom budují základy pověsti prvotřídní kvality, která je se značkou Volvo po desetiletí spojována.
14. dubna 1927:
Vyjíždí z bran továrny, která byla v blízkosti dílny vybudována, první automobil Volvo. Model nese označení ÖV4 (což je švédská zkratka pro otevřený automobil, 4 válce), ale brzy si získává novou přezdívku – Jakob.
2005-2006:
V dílně Leifa Tufvessona na venkovském jihu Švédska panuje čilý ruch. Po zdokumentování každého detailu originálu začíná jeho firma Caresto s výrobou automobilu, ze kterého vznikne Hot Rod Jakob – jeho osobní vyjádření prvního Volva v historii značky. Při konstrukci Leif Tufvesson využil své obsáhlé znalosti, díky kterým již v minulosti získal tituly „Hot Rod of the Year“ a „Most Innovative Car“ v Mekce vozů Hot Rod – v USA.
18. prosince 2007:
Ve velkém finále oslav 80. výročí existence značky Volvo, je automobil poprvé představen vrcholovému vedení Volvo Personbilar Sverige, ve kterém zanechal opravdu hluboký dojem.
„Volvo pro mne vždy bylo něčím zvláštním. Na těchto automobilech jsem v mládí získával řidičské zkušenosti a nějakou dobu jsem také pracoval v oddělení pro vývoj konceptů společnosti Volvo Cars. Namísto inspirace starým Fordem, což je na okruzích Hot Rod častým případem, jsem chtěl postavit něco, co by pro mne osobně znamenalo více. Proto jsem se rozhodl spojit nejtradičnější klasické atributy Volva – model Jakob – a můj vlastní styl moderních vozů Hot Rod,“ vysvětluje Leif Tufvesson.
Pokud oba vozy postavíte vedle sebe, podobnost starého a nového je pozoruhodná. Zakřivení kapoty má přesně stejný poloměr. Charakteristický sloupek pro upevnění předního skla, který sahá přes boky karosérie až k dolní části vozidla, je věrnou kopií originálu co do rozměrů, materiálu i počtu použitých šroubů. Stejně identická je i mřížka chladiče s charakteristickým síťovým vzorem a s diagonální příčkou nesoucí klasický symbol značky Volvo. Karosérie byla ručně vyrobena z hliníkových plechů, které byly do konečného tvaru ohýbány pomocí kladiva a lisu. Stejně jako tomu bylo v případě prototypu ve 20. letech minulého století.
Přes mnohé společné jsou mezi oběma vozy patrné také odlišnosti. Hot Rod Jakob je v porovnání s originálem mnohem menší. Místo v něm je pouze pro dvě osoby oproti původním čtyřem. Navíc se vyznačuje všemi atributy typickými pro vozy Hot Rod: velkými koly, absencí blatníků a velkou zadní nápravou. A pokud se podíváte podrobněji, je možné, že poznáte i rozdíly v použitých materiálech a dalších detailech. Podvozek je vyroben z lehkých uhlíkových vláken, podobně jako u dnešních nejmodernějších závodních automobilů, nikoliv z těžkých ocelových profilů, jak tomu bylo v dávných dobách. Brzdové kotouče jsou pozoruhodně tenké, ale jejich velký průměr (450 mm vpředu, 515 mm vzadu) je zárukou toho, že brzdná plocha bude i přesto více než dostatečná. Paprsky kol jsou namísto ze dřeva vyrobeny z hliníku, ale jejich počet přesně odpovídá vzoru. Masivní pneumatiky se speciálně frézovaným dezénem ve formě symbolu značky Volvo (tzv. Iron Mark) vytvářejí asertivní a moderní auru, zatímco působivý zavazadlový prostor umístěný na přídi vozu – ve skutečnosti vypadající jako elegantní kožená skříňka – připomíná atmosféru bílých obleků, slaměných klobouků a širokých sukní.
Z celé konstrukce vyzařuje typický styl Leifa Tufvessona. Skromný. Esteticky elegantní. Stylově minimalistický. Do velké míry proto, že většina částí byla skryta uvnitř karosérie. Například pružiny a tlumiče, elektrické součásti či výfukový systém. Výsledkem je, že karosérie a nápravy vypadají, jako by se vznášely ve vzduchu.
Při podrobnějším seznámení s interiérem si lze všimnout hlubokých tvarovaných opěradel, která nahradila jednoduchou rovnou lavici, a která vytvářejí robustní a sportovní atmosféru. Sedadla jsou čalouněna světle hnědou usní. Originál připomínají lemy švů a svislé drážky na opěradle, zatímco perforovaná plochá horní část za sedadly odráží modernější stylistický přístup. Letmý pohled na přístrojový panel prozradí absenci konvenčních analogových ukazatelů. Namísto nich jsou všechny funkce sloučeny v jediném, vlastními prostředky vyrobeném přístroji, který se nachází vpravo od volantu. Stiskem tlačítka se mění jeho barva a funkce. Po prvním stisknutí se zapne zapalování a tlačítko změní barvu na červenou. Sešlápněte spojku a tlačítko změní barvu na fialovou. Dalším stisknutím dojde k nastartování motoru a současně se barva tlačítka změní na modrou, typickou pro značku Volvo.
„Rád kombinuji stará řešení s vlastními nápady. Vytváření dokonalé rovnováhy mezi nejmodernějšími technologiemi a tradičními prvky. Oprašování starých dílů a renovace automobilů do původního stavu není nic, co by mne přitahovalo,“ říká Leif Tufvesson.
Ale i Hot Rod Jakob obsahuje celou řadu klasických dílů Volvo. Volant pochází z modelu P1800 z roku 1962, stejně tak jako manžeta řadicí páky či sloupek řízení. Brzdový pedál a hlavní brzdový válec jsou z řady 140. Všechny tyto díly byly dodány divizí Volvo Genuine Classic Parts (Volvo má jednu z nejširších nabídek originálních náhradních dílů ze všech automobilek). Převodovka M90 je poslední verzí převodovky Volvo pro pohon zadních kol a pochází z modelu Volvo 960. Na druhé straně motor je zcela nový – výkonný motor Volvo T5 upravený pro provoz na ekologicky ohleduplný ethanol, který ilustruje komplexní přístup k tomuto celému projektu.
Projekt Hot Rod Jakob prověřil nejen Leifovy konstruktérské dovednosti, ale také vnímání značky Volvo. Jak tento automobil zapadá do image bezpečných vozů Volvo?
„Ve skutečnosti naprosto dokonale. Značka Volvo se již nějakou dobu posouvá směrem k odvážnějšímu designu. Hot Rod Jakob samozřejmě jde svou vlastní cestou, ale považuji jej spíše za umělecké dílo, než za běžný Hot Rod. Při výrobě tohoto vozu byly využity stejné skandinávské designové tradice, jako u našich moderních modelů Volvo. Střídmá elegance, která přesto vyvolává pozornost,“ říká Steve Mattin, ředitel pro design ve společnosti Volvo Cars.
„Přesně to činí tento automobil atraktivním. Paradoxy celého projektu. Zpochybnění obvyklého vnímání značky Volvo. A potvrzení toho, že je velmi dobře možné vyvážit moderní design a technologii s klasickými tradicemi značky Volvo a vozů Hot Rod,“ odpovídá na tutéž otázku Leif Tufvesson.
Hot Rod Jakob bude vystaven u čtyř skandinávských vítězů soutěže Volvo Best Partner 2007. V listopadu Hot Rod Jakob navštíví veletrh SEMA v americkém Las Vegas.
Hot Rod Jakob – technické parametry:
- Podvozek: Podvozek z uhlíkových vláken. Ocelový pomocný rám nesoucí motor.
- Zavěšení předních kol: Tuhá přední náprava se zabudovaným řízením. Skrytá příčná ramena, pružicí jednotky s vinutými pružinami a teleskopickými plynovými tlumiči.
- Zadní náprava: Lichoběžníková. Zabudovaná skrytá ramena a pružicí jednotky s vinutými pružinami a teleskopickými plynovými tlumiči.
- Body:Karosérie: Ručně kovaná hliníková karosérie.
- Barva: Podobně jako u Volva Jakob – modrá. Přesný název a kód původní barvy se během let ztratily.
- Interiér: Ručně šité čalounění ze světle hnědé hladké a perforované kůže. Pěnové čalounění. Klasické vertikální lemy na opěradle.
- Motor: Volvo T5, pětiválcový benzínový motor s nízkotlakým turbodmychadlem, umístěný podélně. Jedná se o motor s úpravou Flexifuel umožňující provoz na benzín i na ethanol. Max. výkon: 185 kW (265 k). Točivý moment: 370 Nm.
- Převodovka: Pětistupňová manuální M90 (z vozu Volvo 960).
- Brzdy: Speciálně vyráběné brzdové kotouče upevněné k ráfkům kol. Průměr: 450 mm vpředu, 515 mm vzadu. Zdvojené čtyřpístové brzdové třmeny na každém kotouči.
- Přední kola: Kované ráfky AEZ o rozměru 10×22″.
- Zadní kola: Kované ráfky AEZ o rozměru 8×19″.
- Přední pneumatiky: Pirelli Scorpion special o rozměrech 225/55/19.
- Zadní pneumatiky: Pirelli Scorpion special o rozměrech 295/40/22.
- Výfukový systém: Skrytý nerezový výfukový systém o průměru 3″ se závodním katalyzátorem.
Autor: Leif Tufvesson http://www.caresto.se/
Autorizovaný dealer a opravce VOLVO
Člen koncernu TUkas
Autopůjčovna s nabídkou vozů všech kategorií.
Firmám nabízíme flexibilní pronájem vozů.