Honda XL 1000V Varadero: Dobrodruh

Jakkoli Honda XL 1000V Varadero vzhledově připomíná enduro, jedná se o cestovní stroj poměrně nové kategorie Adventure Sports. Typové označení získal tento dobrodruh podle plážového ráje Varadero na Kubě. Na tomto motocyklu se i přes jeho objemné rozměry především překvapivě lehce a snadno cestuje.

Honda XL 1000V Varadero: Dobrodruh

Varadero představuje zcela nový koncept japonských návrhářů a konstruktérů. Není pouhým nástupcem velmi zdařilého stroje Africa Twin. Jedná se o po všech stránkách odlišný motocykl. Tento názor nám osobně potvrdili zástupci firmy Honda při prvním testování ve francouzském Nogaru. Došlo totiž ke spojení vynikajícího dvouválcového motoru z VTR 1000 F, technologie z VFR 800 FI a zkušeností z mnoha let účasti na světových vytrvalostních závodech enduro motocyklů. Kořeny těchto strojů s velkým točivým momentem v nízkých a středních otáčkách, dlouhým zdvihem odpružení a vzpřímenou polohou jezdce sahají do doby, kdy velkoobjemová endura vyhrávala vytrvalostní soutěže, jako je například Rallye Paříž-Dakar. Od té doby nese zmíněný styl označení Adventure Sports, což v překladu znamená dobrodružné sportování.

Varadero bere nový styl skutečně vážně, což je patrné nejen na agresivně vyhlížející přední masce s dvojitým světlometem zajišťující dobrou ochranu řidiče a spolujezdce před proudícím vzduchem, ale též na palivové nádrži o objemu 25 l. Ta zaručuje Varaderu bezproblémový dojezd 300 km, což je výhodné především v zemích, kde je nutné překonávat nemalé vzdálenosti mezi obydlenými místy. Navíc také přehledný přístrojový panel a pohodlné dvousedlo jasně hovoří o komfortu několikahodinového cestování ve dvou.


Motor Varadera vychází z pohonné jednotky používané u sportovního stroje VTR 1000F. Vidlicový dvouválec 1,0 l/70 kW disponuje dostatkem točivého momentu již od nejnižších otáček a s tím spojenýmjemným, a přesto ohromujícím nárůstem výkonu, což je pro motocykl dané třídy výhodná kombinace. Válce sevřené v úhlu 90° eliminují vibrace na minimum a díky umístění motoru ve zcela novém rámu se podařilo dosáhnout příznivých jízdních vlastností. Ještě jeden prvek pomohl odlehčení rámu, a to uchycení zadní kyvné vidlice přímo na motor. Kvůli vyšší světlosti motocyklu (195 mm) byla zmenšena olejová vana. Varadero používá nejnovější verzi tranzistorového digitálního zapalování, které průběžně sleduje běh motoru a režim, v němž se nachází, a podle třírozměrné mapy reguluje předstih v závislosti na otáčkách a úhlu natočení škrtících klapek. Uvedený systém zajišťuje okamžitou reakci dvouválce na pootočení rukojeti plynu. Spádové karburátory mají difuzor o průměru 42 mm, čímž se podařilo dosáhnout umístění maxima točivého momentu 99 N.m přibližně o 1000/min. níže, než je tomu u VTR 1000 F a taktéž jsou dimenzovány pro maximální rychlost 200 km/h tohoto majestátního cestovního stroje.


Honda XL 1000V Varadero: Dobrodruh

Varadero má chladiče umístěné nestandardně po bocích stroje. Tato poloha kladně ovlivnila prostor mezi motorem a předním kolem. Ventilátor aktivovaný snímačem teploty chladicí kapaliny se nachází na vnitřní straně levého chladiče a řídí teplotu motoru v nízkých cestovních rychlostech nebo při pojíždění v městském provozu. Varadero využívá výhod tzv. bezčepového rámu postrádajícího boční nosníky motoru a zadní kyvné vidlice. Rám je svařen z ocelových profilů a konstruován s ohledem na co nejnižší hmotnost při zachování potřebné tuhosti. Výfuk je vyroben z nerezových trubek, přičemž se jedná o uspořádání 2 – 1 – 2. Pod dvousedlem se nacházejí dva obdélníkové tlumiče o objemu 4,5 l. Výfuk plní tři funkce: dolaďuje výkonnostní křivku motoru, propůjčuje Varaderu klasický zvuk dvouválcového stroje a podtrhuje impozantní vzhled motocyklu. Díky nekonvenčnímu umístění pohonné jednotky a chladicího systému se konstruktérům firmy Honda podařilo navrhnout stroj s poměrně krátkým rozvorem kol 1560 mm. To umožnilo dodat jízdním vlastnostem Varadera velmi sportovní charakter a zajistit hbité chování na zatáčkovitých horských cestách. Nemalou měrou se na tom podílí též kombinovaný brzdový systém Dual CBS, převzatý za supersportu VFR 800 FI a modifikovaný za účelem vhodného sladění s podvozkem. Jeho předností je vysoká účinnost napomáhajícíjezdci bezpečně zvládnout každou situaci. Stručně řečeno: pokud motocyklista sešlápne pedál zadní brzdy, dojde k aktivaci středních pístků na předních třípístkových třmenech, a to nejprve na jedné straně a poté s mírným zpožděním na straně druhé. Tento efekt má na svědomí zpožďovací ventil umístěný mezi hlavním brzdovýmválcem zadní brzdy a pravým předním brzdovým třmenem. Ventil dovoluje rovnoměrnější brzdění přecházející kontrolovaně ze zadního kola na přední s minimální tendencí k ponoření přídě. Přitom se přerozděluje tlak vyvíjený na jednotlivé brzdové kotouče. Při použití přední brzdy dochází k podobným účinkům, ale v opačném pořadí. Díky tomu máte na cestovním stroji Honda XL 1000V Varadero stále skvělou stabilitu a za žádných okolností se nemusíte bát pořádně „vzít za plyn“. K velmi rychlé a bezpečné jízdě přispívají rovněž kvalitní radiální pneumatiky, vpředu o rozměru 110/80 R 19 a vzadu 150/70 R 17. Skutečnost že Varadero je určeno na cestování, je zřejmá již ze standardní výbavy obsahující mimo jiné zadní nosič vhodný pro umístění relativně rozměrného kufru. Laťku komfortu cestování a jízdních výkonů nasadilo Varadero pořádně vysoko. Podle konstruktérů je určeno pro všechny druhy počasí a povětrnostních podmínek. Nakolik bude úspěšné, se dozvíme v nadcházející motocyklové sezoně 1999.

Honda XL 1000V Varadero technické parametry
Motor: dvouválcový vidlicový kapalinou chlazený motor, čtyřventilový rozvod DOHC, dva karburátory typu CV s průměrem difuzoru 42 m a s plochými šoupátky
Zdvihový objem: 996 cm3
Maximální výkon: 70 kW při 8000/min
Největší točivý moment: 99 N.m při 6000/min
Převodovka: pětistupňová
Rozměry (d × š × v): 2295 × 880 × 1460 mm
Hmotnost bez náplní: 220 kg
Objem palivové nádrže: 25 l
Rozvor kol: 1560 mm
Maximální rychlost: 200 km/h
Cena: 325 000 Kč

Převzato z Honda magazínu 2/99

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
AUTOCENTRUM Olomouc s.r.o.
Horní Lán 445/1, 779 00 - Olomouc
585 750 354
seat@seatolomouc.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Honda v Milánu představí vizi udržitelnosti

Honda v Milánu představí vizi...

Honda na festivalu Milan Design Week, který se uskuteční ve dnech 16. až 21. dubna, představí svůj rozvíjející se přístup k udržitelnějšímu produktovému designu a poprvé v Evropě...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Honda a GM zahajují výrobu systémů vodíkových palivových článků

Honda a GM zahajují výrobu systémů...

Společnosti GM a Honda zahájily výrobu systémů vodíkových palivových článků ve svém společném podniku Fuel Cell System Manufacturing LLC (FCSM), který je vůbec prvním velkým výrobním...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Plně elektrické SUV Honda e:Ny1 budou pohánět nové jednotky od Vitesco Technologies

Plně elektrické SUV Honda e:Ny1 budou...

Společnost Vitesco Technologies, přední mezinárodní dodavatel moderních pohonných technologií a řešení pro elektrifikaci, bude společnosti Honda dodávat pro nové plně elektrické SUV...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Honda spustila mohutnou elektrickou ofenzivu

Honda spustila mohutnou elektrickou ofenzivu

Většina automobilek představuje vždy jen jeden nový model s velkým haló. Zcela výjimečně může jít o dva. A pak je tu Honda, která v evropském výzkumném a vývojovém středisku značky v...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Honda EM1 e: Skútr s baterkou na pronájem

Honda EM1 e: Skútr s baterkou na pronájem

Honda představuje svůj první elektrický skútr – záležitost s ocelovým rámem, výškou sedla 740 mm a celkovou hmotností 95 kg včetně baterie. Model EM1 e: není nic míň než první...