Dieselový motor Honda nové generace využívá revoluční katalyzátor na odstraňování oxidů dusíku, který podle výpočtů společnosti Honda umožňuje výrazné snížení emisí NOx, dostatečné pro splnění přísných emisních předpisů amerického Federálního úřadu pro ochranu životního prostředí (EPA). Tento katalyzátor je vybaven světovou novinkou – systémem využívajícím redukční reakce čpavku vytvořeného v katalyzátoru, který likviduje oxidy dusíku (NOx) jejich přeměnou na neškodný dusík (N2).
Nový katalyzátor je tvořen dvěma vrstvami: jedna vrstva adsorbuje NOx z výfukových plynů a přeměňuje jeho část na čpavek, zatímco na druhá vrstva vzniklý čpavek adsorbuje a následně jej využívá v reakci, během které je zbývající NOx ve výfukových plynech přeměněn na dusík (N2). Čpavek v atmosféře bohaté na kyslík, která se vyskytuje při spalování chudé směsi, je mimořádně účinným činidlem pro redukci NOx na N2. Tato schopnost vytvářet a ukládat čpavek v katalyzátoru inženýrům značky Honda umožnila vytvořit kompaktní a lehký systém na redukci NOx určený pro dieselové motory. Systém odstraňuje NOx nejlépe v teplotním rozmezí 200–300oC, což je hlavní provozní rozsah dieselových motorů.
Honda zkonstruovala katalyzátor pro použití s jejím dieselovým motorem 2,2 i-CTDi, který od svého představení v evropském modelu Accord v roce 2003 získal řadu ocenění za svoji nízkou hlučnost, čistotu a vysoké výkony. Dalším zlepšením řízení spalování se podařilo dosáhnout toho, že motor 2,2 i-CTDi dodává do katalyzátoru na odstraňování Nox ještě čistší spaliny. Tohoto výsledku konstruktéři značky Honda dosáhli vylepšením tvaru spalovacího prostoru, zkrácením doby vstřikování paliva díky systému vstřikování common rail pracujícímu s tlakem 2 000 bar, a zvýšením efektivity systému recirkulace výfukových plynů. Díky těmto zlepšením se značce Honda podařilo snížit množství NOx a sazí a současně zvýšit výkon motoru.
Společně s vývojem špičkových technologií pro čištění výfukových plynů společnost Honda hodlá řešit další výzvy související s vývojem čistých dieselových motorů, jako jsou například spalování paliv s různým cetanovým číslem nebo splnění požadavků na palubní diagnostické systémy platných v USA. Honda plánuje, že dieselový motor nové generace uvede na americký trh do tří let.
Dnešní benzínové motory využívají trojcestný katalyzátor, který dokáže odstranit až 99% emisí NOx, ale tento výsledek je možný pouze při stechiometrickém poměru paliva a vzduchu. V prostředí s bohatém na kyslík, které je u dieselových motorů spalujících chudou směs běžné, dokáže třícestný katalyzátor odstranit pouze 10% vyprodukovaných emisí NOx. Nový katalyzátor společnosti Honda efektivně eliminuje emise oxidů dusíku v atmosféře s vysokým obsahem kyslíku, díky čemuž se dieselové motory čistotou spalin vyrovnávají svým benzínovým protějškům. Malé rozměry systému navíc umožňují jeho snadnou instalaci v osobních automobilech.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Autorizovaný dealer a opravce OPEL
Člen koncernu TUkas