Honda FCX Clarity představuje novou generaci automobilu s nulovými emisemi poháněného palivovými články, který je poháněn mimořádně kompaktním, účinným a výkonným svazkem palivových článků V Flow, které vyvinula Honda.
Díky výraznému zlepšení dojezdu, výkonu, hmotnosti a účinnosti, ale také díky atraktivnímu, dynamickému a modernímu vzhledu, které dříve byly u vozidel s palivovými články nedosažitelné, je FCX Clarity ztělesněním významného pokroku, který společnost Honda zaznamenává v oblasti zlepšování výkonnosti a atraktivity automobilů poháněných palivovými články.
Společnost Honda plánuje pronajmout vozy FCX Clarity omezené skupině zákazníků v jižní Kalifornii, přičemž první vozy by měly být dodány v průběhu léta 2008. Podrobnosti o programu financování budou zveřejněny před zahájením prodeje, v současnosti se však předpokládá tříletý pronájem za cenu 600 USD měsíčně včetně údržby a havarijního pojištění.
Jak automobil FCX Clarity získal své jméno: Společnost Honda tento název zvolila záměrně, neboť vyjadřuje myšlenku, že společnost vytváří automobil poháněný palivovými články, který nabídne čisté řešení problémů budoucnosti a pomůže lidské společnosti dosáhnout trvale udržitelné mobility.
Hlavní parametry vozu Honda FCX Clarity
Motor | |
Max. výkon | 100 kW |
Max. točivý moment | 256 Nm |
Typ | Střídavý synchronní elektromotor (s permanentním magnetem) |
Jednotka palivových článků | |
Typ PEMFC | Proton Exchange Membrane Fuel Cell – membránový palivový článek s výměnou protonů |
Max. výkon | 100 kW |
Palivo | |
Typ | Stlačený vodík |
Uskladnění | Vysokotlaká vodíková nádrž |
Objem nádrže | 171 l |
Rozměry délka × šířka × výška | 4835 × 1845 × 1470 mm |
Hmotnost vozidla | 1625 kg |
Maximální rychlost | 160 km/h |
Uskladnění energie | Lithium-iontová baterie |
(Technické parametry se mohou před homologací a prodejem sériových vozidel změnit.)
Jak FCX Clarity funguje
Automobil FCX Clarity využívá svazek palivových článků V Flow vyvinutý společností Honda v kombinaci s novými kompaktními a účinnými lithium-iontovými akumulátory; dále je vůz vybaven jednou nádrží na vodík, který se používá k výrobě elektřiny pro pohon hnacího elektromotoru vozidla. Palivový článek slouží jako hlavní zdroj energie vozidla. Vodík se v palivovém článku slučuje s atmosférickým kyslíkem a energie vznikající při této reakci je přeměněna na elektřinu, jež se následně používá pro pohon vozidla. Další energie je generována přeměnou kinetické energie při brzdění a zpomalování vozidla (známou jako rekuperační brzdění), která se spolu s přebytečnou energií z palivových článků ukládá do lithium-iontového akumulátoru a v případě potřeby se používá jako dodatečný zdroj energie doplňující palivový článek. Emise produkované vozidlem jsou tvořeny pouze vodní párou.
Svazek palivových článků Honda V Flow
Svazek palivových článků V Flow se vyznačuje zcela novou strukturou článků, která umožňuje dosažení vyššího výkonu (100 kW) při menších rozměrech a nižší hmotnosti – zlepšení výkonu na jednotku objemu je přibližně 50 %, zatímco zlepšení výkonu na jednotku hmotnosti je plných 67 % v porovnání s předcházejícím typem palivových článků Honda.
Svazek palivových článků V Flow (struktura článku s vertikálním prouděním plynu)
Nový svazek palivových článků s vertikálním prouděním plynu (V Flow FC Stack) přichází se strukturou článků, ve kterých vodík a vzduch proudí svisle a pro usnadnění odtoku vody jako vedlejšího produktu z povrchu pro výrobu elektřiny se využívá gravitace. Výsledkem je lepší stabilita výroby elektrické energie. Nová konstrukce rovněž umožnila zmenšení hloubky kanálků o 17 %, což představuje významný příspěvek ke zmenšení tloušťky článků a ke kompaktnějším rozměrům celého svazku.
Oddělovače průtočných kanálů (Wave Flow-channel Separators)
Svazek palivových článků V Flow obsahuje zvlněné průtočné kanály, kterými proudí vodík a vzduch. Mezi nimi procházejí horizontální zvlněné kanály, kterými protéká chladivo. Zvlněné průtočné kanály mají v porovnání s přímými větší délku a výsledné turbulentní proudění v těchto kanálech přispívá k lepší distribuci vodíku a vzduchu. V důsledku toho jsou vodík a vzduch rozptýleny po celém povrchu elektrody, čímž je mnohem efektivněji využita kompaktní vrstva pro výrobu elektrické energie a je tak dosaženo přibližně o 10 % vyššího výkonu než u přímých průtočných kanálů. Horizontální průtok chladiva rovněž zajišťuje mnohem efektivnější chlazení celé vrstvy pro výrobu elektřiny a díky tomu bylo možné snížit počet chladicích vrstev v porovnání s předchozími svazky na polovinu. Zatímco u předchozího typu svazků byla použita jedna chladicí vrstva na každý článek, u nového svazku je zapotřebí pouze jedna chladicí vrstva pro každé dva články. Výsledkem je 20 % zkrácení délky svazku a 30 % zmenšení hmotnosti, což představuje významný průlom na cestě k vytvoření kompaktních a lehkých článků.
Zlepšené startování při nízkých teplotách
Zlepšený odvod vody daný vertikálním uspořádáním článků V Flow umožňuje dosažení vyššího výkonu bezprostředně po spuštění. Menší objem chladiva a zjednodušená konstrukce, které bylo možné dosáhnout díky zvlněným oddělovačům průtočných kanálů, mají za následek o 40 % nižší tepelnou kapacitu než předchozí svazky. Díky tomu je startování nyní možné až do teplot -30°C.
Platforma palivových článků Honda V Flow
Revoluční nová platforma V Flow použitá u vozu FCX Clarity je tvořena ultra-kompaktním, lehkým a výkonným svazkem palivových článků Honda V Flow, který je o 65 % menší než předchozí jednotka palivových článků Honda, a který je ve vozidle umístěn pod středovým tunelem mezi předními sedadly. Kompaktní rozměry nového svazku palivových článků V Flow umožnily konstruktérům vytvořit prostornější interiér a efektivněji navrhnout ostatní součásti hnacího ústrojí, což by jinak u takto dynamického a nízkého sedanu nebylo dosažitelné.
Honda FCX Clarity přichází s celou řadou dalších novinek pokud jde o výkon a rozměry palivových článků, které jej odlišují od současné generace vozu FCX. Sem patří:
- 20-procentní zlepšení spotřeby paliva (přibližně 2-3 krát lepší spotřeba než u benzínového vozu a 1,5 krát lepší spotřeba než u hybridního vozu s kombinací benzínového a elektrického motoru se srovnatelnými rozměry a výkonem);
- 30-procentní prodloužení dojezdu vozidla – na přibližně 430 km;
- 120-procentní zlepšení poměru výkonu a hmotnosti (částečně díky snížení hmotnosti ústrojí palivových článků o přibližně 180 kg) i přes významné zvětšení celkových rozměrů vozidla;
- 45-procentní zmenšení rozměru jednotky palivových článků – ústrojí je svým objemem srovnatelné s moderním benzínovým a elektrickým hybridním hnacím ústrojím;
- nový, moderní lithium-iontový akumulátor, který je o 40 procent lehčí a o 50 procent menší než kondenzátor u současné generace modelu FCX;
- jedna vodíková nádrž s tlakem až 5 000 psi, která má v porovnání s předchozím modelem o 10 procent zvýšenou kapacitu.
Design vozu FCX Clarity
FCX Clarity je více než pouhý automobil poháněný palivovými články – tento vůz je ztělesněním vizí značky Honda pokud jde o budoucnost automobilového designu a výkonů oproštěných od omezení technologií konvenčních hnacích ústrojí. Platforma čtyřdveřového sedanu FCX Clarity se vyznačuje krátkou přídí a prostornou kabinou s komfortním prostorem pro čtyři cestující a jejich zavazadla. Hlavní součásti hnacího ústrojí – včetně elektromotoru, svazku palivových článků, baterie a vodíkové nádrže – mají menší rozměry a jsou ve vozidle rozmístěny s ohledem na optimální využití prostoru, komfortu a celkových výkonů vozidla.
Pokročilé materiály a komponenty
Vzhledem ke své pozici automobilu ohleduplného k životnímu prostředí je Honda FCX Clarity vybavena čalouněním sedadel a obložením dveří z materiálu Honda Bio-Fabric – nového materiálu z rostlinných vláken, jehož výroba v porovnání s tradičními materiály vyžaduje méně emisí CO2, a který se vyznačuje mimořádnou stálostí a odolností vůči opotřebení, vytahování a poškození slunečním svitem.
Protože FCX Clarity je automobil, který má za cíl oslovit pokrokové zákazníky hledající to nejlepší v oblasti nulových emisí a alternativních paliv, jeho výbava navíc obsahuje celou řadu pokročilých bezpečnostních, komfortních a praktických prvků: mimo jiné nejmodernější navigační systém s informacemi o vodíkových čerpacích stanicích, parkovací kameru, adaptivní tempomat (ACC), systém CMBS pro zmírňování následků kolize, prémiový audiosystém, sedadla s odvětráváním a připojení pomocí technologie Bluetooth™.
Další zlepšení, například elektronické řazení, elektrický posilovač řízení, či nově zkonstruovaná palubní deska se snadno čitelnými údaji o spotřebě vodíku dále zlepšují atraktivitu pro zákazníky a zjednodušují ovládání vozidla.
Emise CO2
Emise produkované FCX Clarity jsou tvořeny pouze vodní párou. Emise CO2 související s výrobou vodíku se liší v závislosti na zdroji; nicméně, pokud uvážíme emise CO2 od zdroje až do bodu spotřeby u vodíku vyráběného ze zemního plynu, což je dnes nejčastěji používaný zdroj, dostáváme se na méně než polovinu v porovnání s konvenčním benzínovým vozidlem. V případě výroby vodíku elektrolýzou vody je možné emise CO2 dále snížit a v limitním případě mohou být tyto emise téměř nulové, pokud je elektrická energie vyráběna z obnovitelných zdrojů, jako jsou například solární, větrná, vodní, nebo přílivová energie.
V oblasti solární energie společnost Honda vyvíjí své vlastní solární články, při jejichž výrobě je produkováno poloviční množství emisí CO2 než u konvenčních článků z křemíkových krystalů; v Japonsku již firma zahájila sériovou výrobu a maloobchodní prodej této technologie komerčním i soukromým zákazníkům. Tyto panely rovněž vyrábějí energii pro výzkumnou a vývojovou čerpací stanici Torrance.
Vedoucí pozice v oblasti palivových článků
Již čtyřicet let společnost Honda intenzivně pracuje na snižování ekologického dopadu provozu automobilů, omezování emisí škodlivin, zlepšování spotřeby a nyní se jako špička v daném oboru zaměřuje také na rozvoj technologií vozidel poháněných palivovými články. Společnost Honda je přesvědčena, že tato technologie a toto palivo mohou být do budoucna příslibem čisté a trvale udržitelné dopravy. Mezi prvenství značky Honda v této oblasti patří první certifikace vozidla poháněného palivovými články americkou agenturou U.S. Environmental Protection Agency (EPA) a radou California Air Resources Board (CARB) (2002); první pronájem vozidla poháněného palivovými články (2002); první vozidlo poháněné palivovými články, které obdrželo hodnocení spotřeby paliva od agentury EPA (2002); první zákazník z oblasti s chladným podnebím (2004); první a stále jediní zákazníci z řad soukromých osob (2005, 2007); a první a stále jediné vozidlo, které získalo nárok na daňové zvýhodnění v USA.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií