Vznětový přeplňovaný čtyřválec 2.2i-CTDi tak doplňuje nabídku zážehových pohonných jednotek 1.7 a 2.0. Jde v podstatě o stejný motor, který jsme si již vyzkoušeli v modelech Accord a CR-V. Byli jsme proto zvědavi, jaký dojem v nás zanechá při první krátké testovací jízdě v okolí Slapské přehrady.
K dispozici byly vozy nejen s turbodieselem, ale také benzinový dvoulitr. Protože jsme se před jízdou nepodívali, jaký model jsme si vybrali, tak jsme po několika kilometrech museli zastavit, abychom zjistili s čím vlastně jedeme. Jízdní vlastnosti nasvědčovaly tomu, že jsme omylem sáhli po dvoulitru. Jaké bylo naše překvapení, když jsme pod kapotou našli opravdu diesel.
Vzhledem k dynamice a tichosti motoru jsme tomu nechtěli ani věřit. Jestliže dosud bylo prodáno celkem 131 modelů FR-V s benzinovými motory, tak jsme přesvědčeni, že do konce roku plánovaných 80 „naftových“ kusů bude do konce roku překročeno.
K hlavním charakteristikám čtyřválce 2,2 litru patří čtyřventilová technika, vyvažovací ventil, vstřikování common-rail a turbodmychadlo s proměnnou geometrií lopatek a vodou chlazený chladič EGR. To vše poskytuje výkon 140 k při 4000/min a točivý moment 340 N.m už při 2000/min. Tato hodnota patří nejen mezi největší v tomto segmentu, ale je konstantní v širokém rozsahu otáček. Tím získává na skvělé pružnosti. Šestistupňová mechanická převodovka dovoluje navíc využít co nejúčinněji charakteristiky motoru, přičemž „šestka“ slouží k plynulé a uvolněné jízdě a zároveň šetří palivo.
Důležitou roli hraje sání s plynule proměnným řízením vzduchu. Je vmontován v sacím potrubí a zajišťuje odstupňovanou regulaci poměru víření, které se mění od vysokého nastavení při chodu naprázdno až k nízkému nastavení při vyšších otáčkách.
Vznětový čtyřválec 2,2 se může ze všech tří pohonných jednotek také pochlubit nejnižší spotřebou, podle výrobce spotřebuje na sto kilometrů v průměru 6,3 litru nafty (město 8,0, mimo město 5,3 l/100 km). Verze FR-V s dieselem se bude dodávat výhradně ve výbavě Comfort za cenu 725 000 Kč. Mj. zahrnuje ABS + EBD, stabilizační systém VSA, šest airbagů, palubní počítač, tempomat, atd.
Srovnávací tabulka
Typ | 1,7 | 2.0 | 2.2 |
Výkon (k/min) | 125/6300 | 150/6500 | 140/4000 |
Toč.mom. (N.m/min) | 154/4800 | 192/4000 | 340/2000 |
Prům.spot.(l/100 km) | 7,5 | 8,4 | 6,3 |
Rychlost (km/h) | 182 | 195 | 190 |
Cena Kč | 599 000 | 669 000 | 725 000 |
Nebřich
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Autorizovaný dealer a opravce VOLVO
Člen koncernu TUkas