Dva velmi odlišné vozy značky Honda, nové CR-V a roadster Honda S2000 dosáhly v posledních testech Evropského programu testování nových vozidel čtyřhvězdičkového hodnocení bezpečnosti cestujících, čímž se dostaly na čelní místo vozů v nových kategoriích SUV a Roadster.
Výsledek je o to významnější u modelu Honda S2000, neboť se jedná o otevřený automobil. Stejně významný je výsledek bezpečnosti modelu CR-V v oblasti ochrany chodců. CR-V dosáhlo výsledku 3 hvězdiček, což je stejný výsledek jako u modelů Honda Civic a Honda Stream. Tříhvězdičkové hodnocení je doposud nejvyšším dosaženým výsledkem v oblasti bezpečnosti chodců a mimo zmíněných modelů značky Honda jej dosáhly pouze dva další automobily – Daihatsu Sirion a Mazda Premacy.
Výsledky bezpečnosti potvrzují zaujetí společnosti Honda v oblasti bezpečnosti a demonstrují, že ani majitelé sportovních vozů a vozů typu SUV nemusí hledat kompromis mezi bezpečností a výběrem kategorie vozu.
Nové CR-V obsahuje mnoho prvků bezpečnosti, shodných s modely Civic a Stream. Kabina cestujících odolná proti nárazu, pečlivě propočtené deformační zóny, množství prvků vsazených do struktury karosérie pro minimalizaci zranění a obsáhlá výbava prvků pasivní bezpečnosti u všech verzí zajišťují novému CR-V pozici jednoho z nejbezpečnějších SUV na trhu.
V případě čelního nárazu je energie nárazu vedena přes přední boční rám do prahů, rámu podlahy, středového rámu podlahy a A-sloupku, čímž je redukována deformace kabiny cestujících. Přední boční rám a výztuha nárazníku jsou umístěny níže vzhledem k využití prvků struktury ostatních vozidel a vylepšení kompatibility. Energie bočního nárazu je vedena zadními, středovými a předními příčnými prvky a B-sloupkem, což zajišťuje menší deformaci karoserie. Palivová nádrž a kabina cestujících jsou chráněny velkým zadním křížovým rámem pro případ zadního nárazu.
Všechny verze CR-V jsou v základní výbavě vybaveny dvojicí předních a bočních airbagů. Všechny tři bezpečnostní pásy na zadních sedadlech jsou pro dosažení maximální bezpečnosti tříbodové a ve standardní výbavě jsou rovněž tři plnohodnotné opěrky hlavy.
Pro snížení pravděpodobnosti zranění krční páteře při zadním nárazu v nižších rychlostech byl vytvořen nový design předních sedadel. Opěrky hlavy byly vysunuty více dopředu a charakteristika zahnutí horní části sedadel zajišťuje kontrolovanější funkci absorbování energie, důležitou pro efektivní ochranu cestujících v případě zatlačení zpět do sedadel.
Kotevní body pro uchycení dětských sedaček se systémem ISOFIX jsou standardně na zadních sedadlech a pro zajištění ještě lepší bezpečnosti jsou v modelu CR-V doplněny kotevním úchytem, který vede od horní části dětské sedačky do kotevního bodu ve střeše zavazadlového prostoru.
Při vývoji Hondy S2000 s otevřenou střechou vyžaduje nepřítomnost pevné ocelové střechy kompenzující prvky, udržující pevnost karoserie. V oblasti výkonu bezpečnosti je nezbytné zajistit adekvátní tuhost, která zvyšuje efektivitu předních a zadních deformačních zón. V srdci vozu Honda S2000 leží to, co Honda nazývá „zvýšený křížový rám“. Zatímco je kostra karoserie skořepinová, způsob, ve kterém se nosníky rámu a centrální tunel kombinují a formují neobyčejně tuhý podvozek karose, je výjimečný. Křížový tvar rámu je získán díky k pozoruhodně hlubokému centrálnímu tunelu, který má krabicový příčný průřez pro zajištění dobré odolnosti při torzním zatížení a dvojici „nohou“ na každé straně, vedoucích diagonálně. Přední jsou spojeny přímo s předními podélnými nosníky uložení zadní části motoru; zadní jsou přilehlé k nosníkům rámu podvozku.
Klíčovým prvkem je jednoduchá horizontální rovina formovaná horní částí centrálního tunelu a nosníky předního a zadního rámu; ty jsou umístěny ve stejné výšce a zajišťují co nejlepší tuhost. Výsledkem je karoserie poskytující torzní tuhost na stejné úrovni jako uzavřený vůz a hodnota tuhosti v ohybu je výrazně lepší než tuhost vozů s otevřenou i uzavřenou karoserií. Zvýšený křížový rám je samozřejmě pouze jedním z důležitých prvků. Boční prahy byly částečně umístěny níže a spojeny s nosníky předního rámu ve stejném bodě jako přední „nohy“ středového tunelu. Od tohoto bodu dozadu vede rovný středový panel podlahy spojující přední a zadní rámy. Tato „tříbodová struktura“, ve které se setkávají prahy, nosník rámu, podlahový člen a středový tunel, dodává karoserii extrémní odolnost vůči deformaci a vytváří tuhou kabinu pro cestující.
Při ofsetové čelní kolizi se zvýšený křížový rám vlivem nárazu nezkroutí. Místo toho se nárazová energie rozloží do středového tunelu, který absorbuje kolem 40% energie, a dále do bočních prahů a středových podlahových členů. Kromě toho jsou přední boční členy naprosto přímé a jsou vyrobeny z vysoce tažné oceli (stejně jako zadní boční členy), díky čemuž lépe absorbují energii. Napříč prostoru pro cestující je robustní středový příčný prvek, který přenáší energii nárazu do středového tunelu v převážně případě bočního nárazu. Výsledným efektem tohoto inovativního přístupu je struktura eliminující otřesy a vibrace, zajišťující přesné vedení vozu a splňující světová bezpečnostní kritéria v poskytování výjimečné ochrany posádky v případě nehody.
Čelní okno zasazené do speciálně zesíleného trubkového rámu a pár očalouněných ochranných oblouků za sedadly, které jsou zesílené vnitřními výztuhami a bezpečně připevněné ke zvýšenému křížovému rámu, poskytují vynikající ochranu posádce v případě převrácení vozu při nehodě.
Honda pokračuje v rozsáhlém výzkumu bezpečnosti chodců prostřednictvím tzv. vozidla aktivní bezpečnosti ASV3, spolu se sofistikovanými figurínami chodců, analýzou silničních nehod a počítačovou simulací nehody. Specifické prvky bezpečnosti chodců nového CR-V zahrnují: Volný prostor za krytem kapoty, dovolující deformaci v případě nárazu, závěsy kapoty, držáky předních blatníků a horní držáky chladiče, které se při nárazu deformují, energii absorbující závěs předního nárazníku a energii absorbující stěrače
Euro NCAP je nezávislé konsorcium s účastí vlád Velké Británie, Nizozemí, Švédska, Francie a Německa a několika automobilových asociací a společností, zahrnující rovněž Alliance Internationale de Tourisme (AIT), Federation Internationale de l´Automobile (FIA), německou motoristickou organizaci ADAC a International Consumer Research and Testing (ICRT). Program je podporován Evropskou komisí. Program byl založen s cílem podávat informace na základě srovnávacích nárazových testů nejpopulárnějších automobilů na evropském trhu. První výsledky byly zveřejněny v únoru 1997.
KLÍČOVÉ CENTRUM
VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER
Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů
Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.
SEAT – španělský temperament s německou technologií