Honda CR-Z: Atraktivní sportovní kupé s hybridní technologií v testu redakce

Na testování tohoto modelu jsem se těšil především proto, že využívá hybridní technologii ve spojitosti s šestistupňovou manuální převodovkou.

Hybridní technologie Hondy CR-Z

Honda CR-Z: Atraktivní sportovní kupé s hybridní technologií v testu redakce
Honda CR-Z: Atraktivní sportovní kupé s hybridní technologií v testu redakce
Honda CR-Z: Atraktivní sportovní kupé s hybridní technologií v testu redakce

Testovaná Honda CR-Z využívá elektromotor o výkonu 10 kW pouze jako podpůrnou jednotku pro benzinový motor zejména při akceleraci. Jízda pouze na elektriku není s tímto modelem možná.

Cílem použité technologie je využití elektrické energie získané rekuperací především při jízdě z kopce anebo dojezdu před křižovatkou pro řidičem vyžadované přechodné zvýšení akcelerace při předjíždění, jízdě do kopce atd. Samozřejmě z této technologie vyplývá úspora benzinu, která se dále zvyšuje systémem, kterým je Honda CR-Z vybavena, který zabezpečuje vypínání motoru při zastavení vozu před křižovatkami, při popojíždění a podobně.

Při akceleraci je třeba si uvědomit, že elektrický motor dává výkon 10 kW ihned od rozběhu, zatím co výkon benzinového motoru se zvyšuje postupně a v případě motoru testované Hondy objemu 1,5 litru dosahuje maximální výkon 84 kW až při 6100 ot/min.

Elektromotor, který plní i funkci startéru, je u CR-Z umístěn přímo na hřídeli spalovacího motoru před převodovkou, proto startování motoru je tišší a plynulejší.

Akumulátory Hondy CR-Z mají napětí 100,8 V jsou průběžně dobíjené za jízdy a při zpomalování vozu (brzdění). Akumulátory mající vysokou zátěž vlivem jejich častého průběžného vybíjení a nabíjení musí být chlazeny: v případě CR-Z vzduchem.

Vybavení Hondy CR-Z manuální šestistupňovou převodovkou je snahou Hondy podtrhnout sportovní charakter tohoto modelu pro ty řidiče, kteří požadují klasické manuální řazení.

Honda CR-Z: Atraktivní sportovní kupé s hybridní technologií v testu redakce
Honda CR-Z: Atraktivní sportovní kupé s hybridní technologií v testu redakce
Honda CR-Z: Atraktivní sportovní kupé s hybridní technologií v testu redakce

Jako přínosnou hodnotím vybavení vozu možností volby ze tří jízdních režimů tlačítky na přístrojové desce vlevo pod volantem: sport, normal, ekon v zelené barvě. Změna režimu za jízdy se projeví výrazně buď ve zrychlení nebo zpomalení vozu. Je nutné zdůraznit, že při změně režimu se mění nastavení celého auta: nastavení škrticí klapky, režim momentu zapínání elektromotoru, nastavení posilovače řízení, klimatizace atd.

Podsvícení přístrojů na palubní desce je u modelu CR-Z spojeno s různými režimy systému pohonu. V režimech NORMAL a ECON je ukazatel rychlosti podsvícen modře, přičemž při ekonomické jízdě se modrá postupně mění na zelenou. V režimu ECON je na ukazateli režimu rozsvícená zelená květina eco flower. Červené podsvícení ukazatele rychlosti indikuje zvolený režim SPORT.

Grafické znázornění na displeji ukazuje v jakém režimu jedeme: zda využíváme pouze pohon benzinovým motorem anebo i pohon elektrickým motorem. (Aktivitu elektrického motoru nelze jinak postřehnout.) Šipky na displeji nás informují, zda je nabíjen akumulátor, na jiné stupnici pak intenzitu nabíjení a vybíjení a na jiném grafickém znázornění stav nabití akumulátorů. Vpravo pod volantem je další displej se zobrazením jak ekologicky jedeme zobrazením počtem ekologických zelených lístečků.

S cílem změřit průměrnou spotřebu jsem stejnou trať projel v každém režimu. Zatím co v ekonomickém režimu jsem dosáhl spotřebu 4,8 l na 100 km, v režimu normal 5,6 l a v režimu sport 7,3 l.

Ještě bych uvedl, že pod volantem vlevo při režimu eco a normál upozorňují šipky na vhodný moment pro řazení dolů (down) a nahoru (up).

Exteriér

Design nízkého (pouze 140 cm) a širokého (174 cm) kupé (s délkou 408 cm) se opravdu vydařil: je výrazně sportovní, přísně aerodynamický a velmi atraktivní. To mně potvrdila skutečnost, že kdykoliv jsem zastavil, si kolemjdoucí vůz se zájmem prohlíželi, což je u nás mimořádným oceněním.

Interiér

Po usednutí na nízko uložené výborně ergonomicky tvarované sedadlo jsem si připadal jako v kokpitu letadla. Všechny v noci i ve dne dobře čitelné sdělovače i ovládače jsou umístěny podle všech ergonomických zásad. Výhled z vozu dopředu je velmi dobrý, dozadu vnějším zrcátkem o poznání horší. Vpředu je dostatek místa pro řidiče, vzadu jsou sedadla vhodná spíše pro děti.

Po jednoduchém sklopení opěradla zadních sedadel se zavazadlový prostor o objemu 214 litrů zvětší na 401 l.

Honda CR-Z: Atraktivní sportovní kupé s hybridní technologií v testu redakce
Honda CR-Z: Atraktivní sportovní kupé s hybridní technologií v testu redakce

Motor a převodovka

Benzinový čtyřválcový motor i-VTEC objemu 1,5 litru má nejvyšší výkon 84 kW (124 k) při 6100 ot/min. a nejvyšší hodnotu točivého momentu 145 Nm dosahuje při 4800 ot/min. Elektromotor má výkon 10 kW (14 k) a vykazuje hodnotu točivého momentu 78 Nm.

Celkový výkon obou motorů je 91 kW (124 k) při 6100 ot./min.

Manuální šestistupňová převodovka s vhodně zvolenými stupni má přesné, krátké dráhy a dobře se řadí.

Výrobce udává maximální rychlost 200 km/h a zrychlení 0-100 km/h za 9,9 sekund.

Podvozek

Honda CR-Z má podvozek vycházející z modelu Honda Insight avšak se zkráceným rozvorem na 2435 mm. Poháněná náprava přední. Řízení je přesné a citlivé. Pérování je tvrdší tak jak se na sportovní vůz sluší. Vybavení nejmodernějšími bezpečnostními a dalšími systémy je velmi bohaté.

Pohotovostní hmotnost 1170 kg, celková 1520 kg.

Výborné jízdní vlastnosti jsou i důsledkem uložení akumulátoru vzadu, čímž došlo k lepšímu rozložení hmotnosti.

Výbavy

Úrovně výbavy u modelu CR-Z jsou velkorysé u všech čtyřech výbav: S, Sport, GT a GT Top – je k dispozici mimo jiné šest airbagů, ABS+EBD, aktivní opěrky hlavy, stabilizační systém VSA či asistent pro rozjezd v kopci. Všechny verze modelu CR-Z jsou rovněž vybaveny klimatizací, CD přehrávačem se 4 reproduktory, vstupem AUX pro externí audio zařízení a tlačítkem pro startování motoru.

Výbavy Sport, GT a GT Top dále nabízejí mlhovky, litá kola, kožený volant a řadicí páku, ovládání audiosystému na volantu, výškové reproduktory, USB konektor pro připojení flash disku/přehrávače iPod®, hliníkové pedály.

Výbavy GT a GT Top obsahují tempomat, xenonové světlomety či audiosystém s výkonem 360 W včetně subwooferu umístěného v zavazadlovém prostoru.

Nejvyšší výbava GT Top zahrnuje i kožené čalounění sedadel a panoramatickou skleněnou střechu.

Ceny Hondy CR-Z

V současné době byly v akční nabídce ceny sníženy o 100 000 Kč.

Po snížení jsou ceny následující:

Nejnižší výbava S 469.000 Kč, Sport 499.000 Kč, GT 529.000 Kč a nejvyšší GT Top 559.000 Kč.

Testovaná Honda byla ve výbavě Sport.

KLÍČOVÉ CENTRUM

VÁŠ KLÍČOVÝ PARTNER

 

Kompletní klíčařský sortiment včetně výroby autoklíčů

Kontakt:
KLÍČOVÉ CENTRUM H&B Group
Plzeň, Žatecká 138/8, PSČ 301 00
377 225 903
info@hbgroup.cz

Nabízíme komplexní služby v oblasti prodejní a servisní péče SEAT.

SEAT – španělský temperament s německou technologií

 

Kontakt:
TAS Komplex s.r.o.
Svárovská 3135, 470 01 - Česká Lípa
487 853 913
tomas.taran@tascl.cz

Související články

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Honda v Milánu představí vizi udržitelnosti

Honda v Milánu představí vizi...

Honda na festivalu Milan Design Week, který se uskuteční ve dnech 16. až 21. dubna, představí svůj rozvíjející se přístup k udržitelnějšímu produktovému designu a poprvé v Evropě...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Honda a GM zahajují výrobu systémů vodíkových palivových článků

Honda a GM zahajují výrobu systémů...

Společnosti GM a Honda zahájily výrobu systémů vodíkových palivových článků ve svém společném podniku Fuel Cell System Manufacturing LLC (FCSM), který je vůbec prvním velkým výrobním...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Plně elektrické SUV Honda e:Ny1 budou pohánět nové jednotky od Vitesco Technologies

Plně elektrické SUV Honda e:Ny1 budou...

Společnost Vitesco Technologies, přední mezinárodní dodavatel moderních pohonných technologií a řešení pro elektrifikaci, bude společnosti Honda dodávat pro nové plně elektrické SUV...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Honda spustila mohutnou elektrickou ofenzivu

Honda spustila mohutnou elektrickou ofenzivu

Většina automobilek představuje vždy jen jeden nový model s velkým haló. Zcela výjimečně může jít o dva. A pak je tu Honda, která v evropském výzkumném a vývojovém středisku značky v...

Autoperiskop.cz  – Výjimečný pohled na auta - Honda EM1 e: Skútr s baterkou na pronájem

Honda EM1 e: Skútr s baterkou na pronájem

Honda představuje svůj první elektrický skútr – záležitost s ocelovým rámem, výškou sedla 740 mm a celkovou hmotností 95 kg včetně baterie. Model EM1 e: není nic míň než první...